نشاط و امید پنج‌شنبه‌ها میزبان دانش‌آموزان می‌شوند/ تهیه محتوا در فضای مجازی
کد خبر: 1413051
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
چهاربند عنوان کرد:

نشاط و امید پنج‌شنبه‌ها میزبان دانش‌آموزان می‌شوند/ تهیه محتوا در فضای مجازی

گروه جامعه: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تعیین تکلیف اختصاص یک روز به فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی مدارس گفت: طی سال تحصیلی ۹۳-۹۴ طرح نشاط ویژه دوره ابتدایی و طرح امید ویژه دوره متوسطه اول و دوم برپا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران امروز، 11 خرداد ماه، در نشستی سه ساعته به جزئیات ثبت نام مدارس اشاره کرد و سپس پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.

وی ثبت نام مدارس را توزیع فرصت‌های آموزشی دانست و با بیان اینکه مدارس دولتی به پنج دسته: عادی، نمونه دولتی، شاهد، هیئت امنایی و پرورش استعدادهای درخشان تقسیم می‌شوند، گفت: پذیرش در مدارس شاهد منوط به یکسان بودن شرایط دانش‌آموز با معیارهای بنیاد شهید و امور ایثارگران است. مدارس هیئت امنایی نیز پیش‌تر بر اساس محدوده سکونت و معدل اقدام به ثبت نام دانش‌آموزان می‌کردند که امسال این شاخصه صرفا به محدوده جغرافیای مدارس محدود می‌شود.

وی ادامه داد: مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی نیز از طریق آزمون و معدل اقدام به ثبت نام دانش‌آموز می‌کنند ولی مدارس عادی دولتی شرطی بجز محدوده سکونت ندارند.

استفاده از کلاس‌های فوق برنامه به انتخاب والدین است

چهاربند به تشریح نحوه پرداخت شهریه در این مدارس پرداخت و گفت: مدارس شاهد، نمونه دولتی و استعدادهای درخشان تعرفه خاص و مشخص دارند ولی در مدارس هیئت امنایی کلاس‌های فوق برنامه برگزار و در صورت علاقه مندی خانواده‌ها برای بهره‌مندی فرزندانشان از این کلاس‌های فوق برنامه هزینه مربوطه دریافت می‌شود اما این برنامه‌ها نباید با دروس اصلی مدارس در هم تنیده باشد بلکه باید جداگانه و مشخص باشد.

هر اخذ وجهی در مدارس غیرقانونی نیست

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: در مدارس دولتی غیر از پول کتاب و بیمه مدارس هنگام ثبت نام حق دریافت هیچ مبلغی را ندارند مگر اینکه خانواده‌ها بخواهند به صورت داوطلبانه کمک مادی به مدارس بکنند. مدارس در صورتی که به برپایی کلاس‌های فوق برنامه اقدام کنند نیز می‌توانند از اولیا پول دریافت کنند اما این امر پس از ثبت نام و مشخص شدن برنامه‌ها و در صورت موافقت خانواده‌ها برای حضور فرزندانشان در کلاس‌های فوق برنامه صورت می‌گیرد.

کمک‌های مردمی به مدارس کمتر از 5 درصد است

وی منابع مالی مدارس را به چهار بخش اعتبارات دولتی، کمک‌های مردمی داوطلبانه، هزینه دریافتی برنامه‌های فوق برنامه و هدایای خیران تقسیم کرد و گفت: بیش از 95 درصد هزینه مدارس بر عهده دولت است و کمک‌های مردمی به نسبت مناطق مختلف کمتر از پنج درصد است. سال گذشته از دو هزار و 600 مدرسه 69 مورد تخلف گزارش شد که منجر به تذکر شفاهی و یا تذکر کتبی و درج در پرونده شد.

هزینه سرویس، غذا و لباس جزو شهریه مصوب مدارس غیردولتی نیست

وی در ادامه به نحوه دریافت شهریه در مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین بار با تدوین الگوی شهریه سعی کردیم زمینه توجیهات برای دریافت مازاد شهریه را از بین ببریم. البته مدارس غیر دولتی نیز شهریه مصوب دارند و نباید هزینه سرویس، غذا و لباس که به دلخواه خانواده می‌تواند انتخاب و حذف شود را جزو شهریه مدارس محسوب کنیم.

وی همچنین بالا بودن شهریه برخی مدارس غیرانتفاعی نسبت به برخی دیگر را دلیل بر کیفیت بهتر آموزش در آن مدرسه ندانست و گفت: 89 درصد مدارس شهر تهران اجاره‌ای هستند و 49 درصد شهریه نیز مربوط به سرانه اجاره است. این تفاوت قیمت در سطح شهر گاهی باعث ایجاد تفاوت در میزان شهریه مدارس غیرانتفاعی می‌شود.

روزهای پنجشنبه در مدارس چگونه سپری می‌شود؟

وی در بخش دیگری از این نشست خبری پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر چگونگی مدیریت مدارس در روزهای پنجشنبه و تعیین تکلیف اختصاص یک روز به فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی گفت: طی سال تحصیلی 93-94 طرح نشاط ویژه دوره ابتدایی و طرح امید ویژه دوره متوسطه اول و دوم برپا می‌شود.

وی ادامه داد: فعالیت روز پنجشنبه مدارس شامل یک بسته از فعالیت‌های فرهنگی، هنری، تفریحی، ورزشی، علمی و اردویی است که به تناسب دوره‌های تحصیلی عرضه و هزینه آن به صورت مشارکتی میان خانواده و مدرسه تقسیم می‌شود.

تهیه محتوا در فضای مجازی

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر چگونگی نحوه مدیریت فعالیت دانش‌آموزان در فضای مجازی گفت: در حال حاضر بخشی از کتب درسی به کتاب الکترونیک تبدیل شده‌اند و با هوشمند‌سازی مدارس نیز نرم‌افزاهای خوبی برای دانش‌آموزان تهیه دیده شده است. استانداری نیز اعتباری برای آموزش و پرورش در نظر گرفته است تا از طریق بخش غیردولتی به تهیه محتوای مناسب برای دانش‌آموزان در فضای مجازی بپردازد. همچنین شبکه رشد در اختیار دانش آموزان در فضای مجازی است که ما نیز همچنان درصدد ارتقای کیفیت آن هستیم.

عدم همکاری وزارت ورزش و جوانان برای ساماندهی اوقات فراغت دانش‌آموزان

از دیگر سوالات مطرح شده نحوه سازماندهی اوقاف فراغت دانش‌آموزان در ایام تابستان بود. چهاربند در پاسخ به این سوال خبرنگاران متولی اصلی این موضوع را سازمان ورزش و جوانان دانست و با بیان اینکه این وزارتخانه تعامل خوبی در این زمینه با آموزش و پروش ندارد گفت: شهرداری طی تابستان سال جاری در 110 مدرسه پایگاه فعالیت‌های تابستانی دایر می‌کند.

وی ادامه داد: طی هفته گذشته در شورای آموزش و پروش تهران برنامه اوقات فراغت تدوین و در شورای برنامه ر‌یزی فرمانداری نیز به تصویب رسید و به مناطق ابلاغ شد. با توجه به اینکه اعتباری برای فعالیت‌های تابستانی در بودجه آموزش و پرورش دیده نشده است بخشی از این هزینه‌ها از خانواده‌ها اخذ می‌شود.

وی در خصوص تغییر مدیران مدارس نیز گفت: اساس مدیریت شایستگی است و مبنای تشخیص شایستگی نیز برنامه‌های دولت است. با توجه به اینکه آبان ماه فعالیت ما آغاز شد و قادر به تعیین برنامه بلند مدت در میانه سال تحصیلی نبودیم، در این راستا برنامه میان مدت تدوین شد و بر اساس آن در 10 منطقه با تغییرات مدیریتی روبرو بودیم.

تدوین 10 هدف عملیاتی و 1 هدف کلان

وی با بیان اینکه برای سال تحصیلی پیش‌رو 10 هدف عملیاتی و یک هدف کلان در نظر گرفته‌ایم که مبنای تشخیص شایستگی مدیران خواهد بود، گفت: هر کجا مشخص شود که مدیریت از شایستگی کافی برخوردار نیست حتی اگر منصوب شده در همین دولت باشد نیز از کار برکنار می‌شود.

چهاربند در بخش دیگری از سخنان خود به پرداخت معوقات فرهنگیان اشاره و عنوان کرد: 180 میلیارد تومان معوقات سال‌های گذشته بود ولی دولت امروز تمام مطالبات بازنشستگان را پرداخت کرده و حق‌التدریس معلمان نیز تا پایان فروردین 93 پرداخت شده است. امسال احکام معلمان پس از 35 سال در ابتدای فروردین ماه امضا شد.

بیمه طلایی فرهنگیان

وی به موضوع بیمه طلایی فرهنگیان اشاره و عنوان کرد: بیمه طلایی سابقه چهار ساله در آموزش و پروش دارد که دو سال طرف قرار داد ما بیمه ایران بود و امسال با بیمه آتیه‌سازان حافظ قرارداد داریم که یک ماه نیاز به ایجاد زیرساخت‌های مناسب دارد. در این مدت افرادی که نیاز به استفاده از بیمه طلایی دارند می‌توانند با مراجعه به کانون رفاه مناطق و دریافت معرفی نامه از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنند.

81 درصد معلم از بانوان و 19 درصد از آقایان هستند

کمبود معلم از دیگر موضوعاتی بود که مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفت. چهاربند با بیان اینکه 81 درصد معلمان از بانوان و تنها 19 درصد از آقایان هستند، گفت: این عدم توازن به علت اجرای طرح  بازنشستگی پیش از موعد در سال 87، مصوبه خروج از کلان شهرها و بازنشستگی‌های معمول است در صورتی که هیچ مکانیزمی برای جذب معلم آقا نبود. در نقل و انتقالات نیز سه‌چهارم معلمان از بانوان هستند. در حال حاضر در مقطع ابتدایی با کمبود 900 آموزگار و در مقطع متوسطه با مازاد دو هزار و 400 دبیر روبرو هستیم که در بخش‌های غیرمرتبط با سمت خود بکار گرفته شده‌اند.

خرداد ماه، فرصتی طلایی برای بررسی آسیب‌های آموزشی

وی در پایان سخنان خود خردادماه را فرصتی طلایی برای بررسی نقاط ضعف و قوت آموزشی دانست و گفت: امسال معلمان طی خردادماه با ارزیابی نقاط آسیب تحصیلی و ارائه آن به مدیر به منظور رفع آن در سال تحصیلی آینده گواهی 32 ساعت ضمن خدمت درس پژوهشی دریافت می‌کنند.

captcha