ضرورت شناسایی و ایجاد هم‌فکری میان معلمان قرآن
کد خبر: 1403085
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
فروغی خواستار شد:

ضرورت شناسایی و ایجاد هم‌فکری میان معلمان قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد گروه علوم قرائات جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با تأکید بر ضروت تشکیل بانک اطلاعات ویژه معلمان قرآن برای شناسایی در حوزه تشیع عنوان کرد: با تشکیل بانک اطلاعاتی، هماهنگی میان معلمان به وجود می‌آید و این افراد در زمینه آموزش و پرورش هم‌فکر می‌شوند.

حسن فروغی، استاد گروه علوم قرائات جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر اینکه معلم قرآن از جایگاه رفیعی برخوردار است، اظهار کرد: با توجه به اینکه قرآن هدایت‌گر انسان‌ها است، معلم قرآن نقش سازنده‌ای در فرآیند تعلیم و تربیت افراد جامعه دارد.

عضو هیئت علمی گزینش اساتید قرآن دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با ویژگی‌های معلم از دیدگاه قرآن و روایات عنوان کرد: معلم قرآن نشأت گرفته از خداوند بخشنده و مهربان است؛ به‌ طور یقین معلمی وظیفه‌ای ارزشمند برشمرده می‌شود، زیرا پروردگار جهانیان در سوره مبارکه «زمر» آیه 69 می‌فرماید که «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْکِتَابُ وَجِیءَ بِالنَّبِیِّینَ وَالشُّهَدَاء وَقُضِیَ بَیْنَهُم بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ؛ و زمین به نور پروردگارش روشن گردد و کارنامه [اعمال در میان] نهاده شود و پیامبران و شاهدان را بیاورند و میانشان به حق داورى گردد و مورد ستم قرار نگیرند».

هدایت انسان‌ها توسط پیامبر(ص) به‌ سوی بندگی خدا

دبیر علمی و اجرایی فصلنامه قرائت‌پژوهی با اشاره به پیامبر(ص) به عنوان دومین معلم قرآن، مطرح کرد: حضرت محمد(ص) دومین معلمی بودند که مردم را به توحید، بندگی خدا و توسعه فرهنگ قرآنی دعوت کردند و پس از ایشان، ائمه معصومین(ع) نقش هدایت‌گر انسان‌ها را به سوی خدا به‌ عهده گرفتند.

ضرورت بیان علوم و معارف قرآن توسط معلمان قرآن

استاد گروه علوم قرائات جامعةالمصطفی(ص) العالمیه اظهار کرد: علوم و معارف قرآن کریم باید از سوی معلمان قرآن به بهترین شیوه ممکن بیان شود، «...وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ؛ و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد، قطعاً پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند».(آل عمران/164)

وی در رابطه با پیشنهاد مبنی بر نام‌گذاری یک روز از هفته معلم به نام روز معلم قرآن بیان کرد: به‌ طور یقین در تعلیم و تربیت فراگیران، معلم قرآن در رأس امور قرار دارد، اما اینکه یک روز از هفته معلم به‌ عنوان روز معلم نام‌گذاری شود، می‌تواند در جایگاه معلمان قرآن تأثیر بسزایی داشته باشد.

اشراف کامل معلم قرآن بر محتوا و مفهوم اصلی کلام وحی

عضو هیئت علمی گزینش اساتید قرآن دانشگاه آزاد اسلامی با بیان مباحث علمی در حوزه قرآن کریم، تصریح کرد: معلم قرآن باید از ابتدای قرآن که بحث قرائت است، تسلط و اشراف کامل داشته باشد و بتواند محتوا و مفهوم اصلی کلام وحی را به همگان ارائه دهد.

تشکیل بانک اطلاعاتی برای شناخت اساتید و هماهنگی معلمان قرآن

فروغی در رابطه با تشکیل بانک اطلاعاتی ویژه معلمان قرآن کریم اظهار کرد: با تشکیل بانک اطلاعاتی، دو وجه شناخت اساتید و هم‌نوایی و هماهنگی میان معلمان قرآن را خواهیم داشت؛ بنابر این لازم است تا در اسرع وقت این مهم عملیاتی شود تا آحاد مردم جامعه با معلمان و اساتید زبده کشور آشنا شوند.

این معلم قرآن خواستار شناسایی اساتید قرآن در عرصه‌های سنتی و آکادمیک شد و افزود: همواره با تعدد اساتید قرآن مواجه‌ هستیم که هر کدام از شیوه‌های آموزشی متفاوتی استفاده می‌کنند؛ همچنین برخی از معلمان قرآن به‌ صورت سنتی و برخی دیگر به شیوه آکادمیک متعلمان را تحت آموزش قرار می‌دهند.

ایجاد هم‌فکری معلمان قرآن در زمینه آموزش و پرورش

وی به ایجاد هم‌نوایی و هماهنگی میان معلمان قرآن اشاره کرد و گفت: در صورتی که بانک اطلاعاتی برای معلمان قرآن تشکیل شود، هماهنگی میان معلمان به وجود می‌آید و این افراد در زمینه آموزش و پرورش هم‌فکر می‌شوند.

فروغی با تأکید بر ضرورت اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه عنوان کرد: اگر زمینه‌ای لحاظ شود تا همگان با معلمان قرآن آشنا شوند، بالطبع تأثیر ثمربخشی را در تولید علوم قرآنی خواهیم داشت.

شناسایی اساتید متبحّر در حوزه تشیع از طریق پایگاه اینترنتی

عضو هیئت علمی گزینش اساتید قرآن دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: با وجود این بانک قرآنی می‌توان از تجربیات و مطالعات قرآنی معلمان آگاه شد و آنها را در قالب پایگاه اینترنتی به اشتراک بگذاریم تا اساتید متبحّر در حوزه تشیع شناسایی شوند.

وی در رابطه با نقش معلمان قرآن در تربیت و شناسایی معارف دین بیان کرد: معلم قرآن می‌تواند نقش بارزی را در شناسایی معارف دین اسلام داشته باشد؛ هر معلم قرآن باید از نظر رویکرد اخلاقی، مبنای علمی، به‌روز بودن، تولید علم، ترویج علم و ... شناخت لازم را داشته باشد.

فروغی به دغدغه اصلی معلمان قرآن اشاره کرد و افزود: این سؤالی است که باید از تمامی معلمان قرآن پرسید، امّا می‌توان مهم‌ترین دغدغه این معلمان را توسعه دانش قرآنی نام برد؛ به‌ طور کلی باید سعی شود تا دانش قرآنی در سطح جامعه نهادینه شود.

استاد گروه علوم قرائات جامعةالمصطفی(ص) العالمیه عنوان کرد: می‌توان در مرحله اول پژوهش‌های علمی در زمینه قرآن ارائه داد؛ در این راستا قرائت قرآن نخستین دانشی است که به‌ عنوان یک هنر می‌توان آن را به بهترین نحو و شکل بیان کرد و در نهایت قاریان قرآن را پرورش دهیم.

وی در پایان گفت: باید رویکرد معلمان قرآن با مبانی علمی همگام باشد، همچنین برای شکوفایی این مهم می‌توان از همکاری مراکز علمی، حوزوی و دانشگاهی کمک گرفت.

captcha