معلمان قرآن نکات ظریف کلام وحی را استخراج کنند
کد خبر: 1402275
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
مدرس دانشگاه آزاد اراک:

معلمان قرآن نکات ظریف کلام وحی را استخراج کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی: معلمان قرآن‌ باید اطلاعات خود را در حوزه‌های علوم قرآنی افزایش دهند و در این راستا به مسائل روخوانی و روانخوانی و تجوید اکتفا نکنند و همچون شهید مطهری در استخراج نکات ویژه و ظریف از درون قرآن کریم گام مثبتی بردارند.

داراب نبی‌زاده، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی اراک در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در رابطه با پیشنهاد ایکنا مبنی بر نام‌‌گذاری یک روز از هفته معلم به‌عنوان معلم قرآن، گفت: متأسفانه در جامعه ما جایگاه معلم به‌طور جدی تبیین و تکریم نشده است که لازم است در مقاطع دانشگاهی و آموزش و پرورش اقدامات جدی‌تری در این زمینه رخ دهد که حمایت از افرادی که در عرصه قرآن از جمله چاپ، نشر، تألیف فعالیت می‌کنند یکی از راه‌های دستیابی به این مهم است.

سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه علوم قرآنی

وی بیان کرد: قرآن دریایی از معارف الهی است و ابعاد آن بسیار گسترده است؛ لذا علیرغم برگزاری المپیادها، همایش‌ها و مسابقاتی که در زمینه قرآن برپا می‌شود این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است.

نبی‌زاده در ادامه تأکید کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی از جمله حفظ دو‌ساله قرآن اتفاق افتاد؛ لیکن لازم است با حضور شخصیت‌های مهم از برترین‌های معلم قرآن در صدا و سیما تجلیل شود.

حافظان قرآن؛ سرمایه‌های اجتماع

وی با اشاره به اینکه حافظان قرآن یک سرمایه اجتماعی سالم و موجب حرکت مثبت جامعه هستند، افزود: معلمان قرآن‌ باید اطلاعات خود را در حوزه‌های علوم قرآنی افزایش دهند و در این راستا به مسائل روخوانی و روانخوانی و تجوید اکتفا نکنند و همچون شهید مطهری و حجت‌الاسلام قرائتی در استخراج نکات ویژه و ظریف از دل قرآن کریم هم گام مثبتی بردارند.

مدرس دانشگاه آزاد اراک با اشاره به اینکه علم و دانش در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: این مقام به‌قدری رفیع است که در مکتب اهل بیت(ع) ارزش یک ساعت تفکر برتر از هفتاد سال عبادت است همانطور که حضرت رسول(ص) به اباذر می‌فرمایند؛ «یک ساعت حضور در جلسه مباحثه ثواب بیش از یک سال عبادت در حالی‌که روزها را روزه و شب‌ها را به نماز می‌پرداختی، برای تو خواهد داشت.»

نبی‌زاده اضافه کرد: قرآن نیز بسیار به فراگیری تفکر، عقل‌گرایی و تدبر در در آیات تأکید کرده است که این امر نشان از محکم و استوار بودن دین اسلام بر‌پایه عقلانیت و منطق است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: خداوند از بندگان خویش تدبر در آیات الهی را خواسته است؛ چراکه این موضوع موجب کشف عظمت و قدرت خدای متعال است؛ لذا عبادت یک عالم و معلم همچون شهید مطهری، صدها برابر از عبادت یک انسان عادی برتر است.

جایگاه علم‌آموزی و تحقیق در قرآن

نبی‌زاده اظهار کرد: قرآن جایگاه علم‌آموزی، تحقیق و تفحص را مقامی بالا دیده است و به بشر توصیه کرده است با نگریستن به بهار و زمستان درس معاد بگیرند؛ به‌گونه‌ای که در این زمینه آنان که اهل تفکر باشند به قدرت الهی، توحید و نبوت می‌رسند.

وی با تبیین جایگاه علم در اسلام اضافه کرد: این در حالی است که در قرون وسطی عالمان و دانشمندان توسط ارباب کلیسا اعدام می‌شد و دادگاه‌های تفتیش عقاید وجود داشت در صورتی‌که در دین رسول اکرم(ص) برخلاف این موضوع اتفاق افتاد.

آشنایی معلم قرآن با روش‌های آموزش جدید معارف قرآنی

این مدرس دانشگاه به برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی اشاره کرد و گفت: این مفسر قرآن در حدود سی سال به تفسیر قرآن می‌پردازند و تاکنون نیز از جذابیت‌های خاص خود برخوردار بوده است؛ لذا معلم قرآن باید با روش‌های آموزش جدید معارف قرآنی آشنا شود تا از قافله علم و دانش به‌ویژه در فضای سایبری جا نماند.

تکنولوژی آموزشی معلمان قرآن به‌روز باشد

مدرس دانشگاه آزاد اراک در پایان بر به‌‌روز بودن از لحاظ روش‌ها و همچنین تکنولوژی آموزشی معلمان قرآن تأکید کرد و افزود: داستان یوسف پیامبر(ع) و نیز مریم مقدس را بارها شنیده‌ام؛ اما اصحاب رسانه توانستند با تدابیر رسانه‌ای و از طریق تکنولوژی و هنر از این داستان سریالی نو، جذاب و اثرگذار تولید کنند.

captcha