معلمان قرآن به‌عنوان مفسران کلام وحی فعالیت کنند
کد خبر: 1401686
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
مدرس دانشگاه آزاد اراک:

معلمان قرآن به‌عنوان مفسران کلام وحی فعالیت کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی: معلم قرآن صرفاً مربی روانخوانی و روخوانی این کتاب نیست، بلکه مفسر قرآن است که در این راستا افرادی چون علاوه طباطبایی و شهید مطهری از بهترین معلمان قرآن بودند.

داراب نبی‌زاده، مدرس دانشگاه آزاد اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، درباره پیشنهاد ایکنا مبنی بر اختصاص یک روز از هفته معلم به معلمان قرآن این امر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و این مهم را یکی از راه‌های بها دادن به معلمان قرآن دانست.

توصیه‌های قرآن جایگزین سبک زندگی مادی‌گرایانه شود

وی با تأکید بر اینکه قرآن کتاب زندگی است، اظهار کرد: این کتاب آسمانی سبک زندگی را آموزش می‌دهد و چنانچه آن را به‌عنوان کتابی مؤثر پذیرفته و با پرهیز از اقدامات سمبلیک به تعلیم صحیح این مصحف شریف پرداخته شود، می‌توان توصیه‌های آن را جایگزین سبک زندگی مادی‌گرایانه کرد.

نبی‌زاده بیان کرد: معلم قرآن باید از جایگاهی رفیع در جامعه برخوردار باشد که پیشنهاد ایکنا گامی پسندیده در راستای ارتقای مقام معلم قرآن، اثربخشی آموزه‌های دینی در اجتماع و موجب دلگرمی فعالان قرآنی است.

وی افزود: گلاداستون، نخست وزیر انگلیس در صحن مجلس این کشور قرآن را محکم روی میز کوبید و گفت؛ «تا زمانی‌که این کتاب میان مسلمانان موجود است، اطاعت سرزمین‌های مسلمان‌نشین در برابر انگلیس محال است» علت این امر جامعیت و مؤثر بودن قرآن در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی است.

قرآن؛ کارخانه انسان‌سازی

مدرس دانشگاه آزاد اراک، قرآن را کارخانه انسان‌سازی دانست و ثمره آن را ائمه اطهار(ع) عنوان کرد و گفت: امام رضا(ع) محصول درجه یک مکتب قرآن هستند؛ چراکه ایشان در تمامی ابعاد از جمله مردم‌داری، همسرداری و ارتباط با حکومت نمونه بودند.

وی در ادامه اظهار کرد: امام رضا(ع) به‌دلیل عمل به تمامی فرامین قرآن تبدیل به فردی حداکثری در بعد عمل به قرآن شد؛ لذا مسلمانان نیز می‌توانند با توجه به حدیث پیامبر(ص) که فرمودند؛ «انی تارکم فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی» با تمسک به قرآن و الگوگیری از ائمه(ع)، این کتاب الهی را به همراه مفسران آن که ائمه(ع) هستند در همه عرصه‌های زندگیشان جاری و ساری کنند.

معلم قرآن، مفسر کلام وحی باشد

نبی‌زاده در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان کرد: معلم قرآن صرفاً مربی روانخوانی و روخوانی این کتاب نیست، بلکه مفسر قرآن است که در این راستا افرادی چون علاوه طباطبایی و شهید مطهری از بهترین معلمان قرآن بودند.

مدرس دانشگاه آزاد اراک با اشاره به اینکه قرآن در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و ... توصیه‌های جامعی ارائه کرده است، تأکید کرد: در این کتاب دستورات اجتماعی- سیاسی مفصلی آورده شده است که چنانچه مفسری همچون شهید مطهری به تبیین و تفسیر فلسفه این احکام مبادرت ورزد، بی‌شک این آموزه‌ها میان مردم درونی می‌شود.

وی بیان کرد: با گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه احتمال هر نوع خطا و اشتباه، ناهنجاری، ظلم و عمل غیرانسانی کاهش می‌یابد که چنانچه مربی قرآن معلمی کوشا در حد شهید مطهری باشد، بی‌شک در تثبیت یک جامعه ناب تأثیری قطعی دارد.

احیای قرآن در جامعه آرمانی

مدرس دانشگاه آزاد اراک در پایان با تأکید بر اینکه امام زمان(عج) بعد از ظهور خویش درصدد پیاده‌ کردن قرآن در متن زندگی بشر برمی‌آید، افزود: مدینه فاضله آرمانی مهدوی، اجتماعی نو و جدید نیست؛ بلکه جامعه‌ای است که قرآن مهجور مانده را بار دیگر احیا کرده و مضامین آن به‌طور کامل اجرا می‌شود که این همان جامعه آرمانی و زیبای مد نظر اولیا خداست.

captcha