56 هزار معلم با آموزه‌های دینی در خصوص منابع طبیعی آشنا می‌شوند
کد خبر: 1391378
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹

56 هزار معلم با آموزه‌های دینی در خصوص منابع طبیعی آشنا می‌شوند

گروه سلامت: مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: 56 هزار معلم آموزش وبرورش در راستای احیای فرهنگ حفاظت از محیط زیست با آموزه‌های دینی و ائمع اطهار(ع) در خصوص منابع طبیعی و شیوه حفاظت از محیط زیست آموزش دیده و دانش‌آموزان را با روش‌های پاسداشت محیط زیست آشنا می‌کنند.

محمد درویش، مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: در راستای حفاظت از محیط زیست نیازمند فرهنگ‌سازی بنیادی هستیم و در همین جهت طی تفاهم‌نامه‌ای که اواخر سال 92 با وزارت آموزش و پرورش منعقد شد بنا داریم معلمان و دانش‌آموزان را با شیوه‌های صحیح پاسداشت از محیط زیست آشنا کنیم.

وی افزود: طبق موارد این تفاهم‌نامه در ابتدا معلمان در دوره‌های و کارگاه‌های آموزشی که از سوی سازمان محیط زیست برگزار خواهد شد شرکت کرده و با شیوه‌های صیانت از محیط زیست آشنا خواهند شد.

معلمان تسهیل‌گران محیط زیست می‌شوند

درویش ابراز کرد: در سال اول اجرای این تفاهم‌نامه، 2000 نفر از معلمان سراسر کشور مورد آموزش قرار گرفته و به عنوان تسهیل‌گران محیط زیست معرفی شده و با حضور در کلاس درس خود دانش‌آموزان با یافته‌های خود آشنا کرده و آنان را مورد آموزش زیست محیطی قرار خواهند داد.

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست هدف از اجرای این طرح را پایه‌گذاری فرهنگ حفاظت از محیط زیست و فرهنگ‌سازی بلند مدت برای آیندگان توصیف کرد.

انتقال مفاهیم عمیق زیست محیطی به دانش‌آموزان

وی اجرای این طرح را راهی مناسب برای انتقال مفاهیم عمیق زیست محیطی کشور به شکلی جذاب و ساده را به دانش‌آموزان عنوان کرد.

درویش با اشاره به اینکه برای رسیدن به رشد فرهنگی زیست محیطی نیازمند عزم ملی و مشارکت همگانی هستیم گفت: آموزش‌های زیست محیطی معلمان این کمک را می‌کند که با انتقال دانش زیست محیطی معلمان، فهم اکولوژیک دانش‌آموزان افزایش پیدا کرده و نسبت به حفاظت از محیط زیست کشور احساس مسؤلیت کنند.

صیانت و احترام به موجودات زنده و منابع خدادادی

به گفته مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، با توجه به تاکیدات دین اسلام در خصوص صیانت و احترام به موجودات زنده و منابع خدادادی لازم است که همه اقشار جامعه از این نعمات الهی بهره کامل برده و در راه توسعه منابع طبیعی تلاش کنند.

وی در ادامه بیان کرد: انتقال آموزه‌های دینی و ائمه اطهار(ع) در خصوص منابع طبیعی، شناخت محیط طبیعی و انسانی، چشم‌انداز‌های طبیعی هر استان، ویژگی‌های منحصر به فرد ایران و آسیا، درجه شکنندگی اکوسیستم‌های مختلف و نحوه تعامل با طبیعت از مهم‌ترین مواردی است که 56 هزار معلم در دوره‌های آموزشی با آن آشنا خواهند شد.

پیش‌روی مدارس به سمت انطباق با محیط زیست

درویش با بیان اینکه اجرای این آموزش‌ها، مدارس به سمت انطباق با محیط زیست توسعه پیدا خواهند کرد اظهار داشت: این طرح به مرور در کل مدارس کشور اجرا خواهد شد و مدارس استفاده از انرژی‌های نو، کاهش مصرف انرژی، کاهش استفاده از کاغذ، استفاده بیشتر از سامانه‌های الکترونیکی را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

captcha