عزاداران با شناخت ویژگی‌های حضرت فاطمه به سوگواری بپردازند
کد خبر: 1385715
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴

عزاداران با شناخت ویژگی‌های حضرت فاطمه به سوگواری بپردازند

گروه اجتماعی: استاد دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌: شناخت ابعاد و ویژگی‌های حضرت فاطمه زهرا(س) برای آحاد جامعه ضروری است و عاشقان آن حضرت باید با شناخت از آن حضرت وارد مجالس عزاداری شده و به سوگواری بپردازند.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین سیدمحمد ثقفی، استاد دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه(س) اظهار کرد:  عزاداری ایام فاطمیه که امسال با ایام نوروز تقارن یافته باید به شکل شایسته و آبرومند برگزار شود و ایام نوروز و آیین آن نباید خللی در برگزاری مراسم شایسته این ایام شود.

وی افزود: ابتدا باید معارف حضرت فاطمه زهرا‌(س) را بفهمیم سپس برای آن حضرت عزاداری کنیم، زیرا  فاطمه‌(س) بزرگ‌ترین دلیل حقانیت و مظلومیت شیعه است و برای آنکه زنان در جامعه از جایگاه خوبی برخوردار باشند باید از سیره حضرت فاطمه(ص) بهره‌مند شوند و ایشان را الگوی خود قرار دهند.

چرا برای بانوی دوعالم عزاداری می‌کنیم

حجت‌الاسلام ثقفی با اشاره به اینکه سینه‌زنی و عزاداری برای فاطمه‌(س) خوب است اظهار داشت: اما شناخت آن حضرت مهم‌تر از سینه‌زنی و عزاداری در مجالس است، اگر کسی فاطمه‌(س) را بشناسد در منزل خود نیز می‌تواند برای آن حضرت عزاداری کند.

این استاد الهیات بیان کرد: پارسایی و قناعت، انفاق و ایثار، عبادت خالصانه و نیایش، تبلور حیا، عفت، علم و دانش گسترده سیده زنان عالم  برخی از ویژگی‌های بارز اخلاقی و انسانی حضرت فاطمه‌ زهرا‌(س) بوده است که این ویژگی‌ها بهترین الگو برای بانوان امروز است که به آن توجه کنند.

این قرآن‌پژوه بیان کرد: زندگانی پربار و ارزشمند این بزرگ بانوی اسلام، بطور قطع و یقین بهترین الگو برای یک زن مسلمان می‌باشد تا زنان بتوانند با حفظ حجاب و رعایت عفت و پاکدامنی که بهترین سلام برای آنان است‌، شان، منزلت و کرامت خود را در جامعه حفظ و ارتقا بخشند.

شناخت ویژگی‌های حضرت فاطمه زهرا(س) برای آحاد جامعه

وی گفت: بانوان باید نحوه  تربیت فرزندان و شوهرداری را از حضرت زهرا‌(س) بیاموزند و فرزندانی هم‌چون حسن و حسین‌(ع) که افتخاری بس بزرگ و عزتمندانه برای جهان اسلام هستند تربیت کنند.

این استاد دانشگاه اشاره کرد: شناخت ابعاد و ویژگی‌های حضرت فاطمه زهرا(س)  برای آحاد جامعه ضروری است و عاشقان آن حضرت باید با شناخت از آن حضرت وارد مجالس عزاداری شده و به سینه‌زنی بپردازند.

استاد دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: دل‌کندن از دنیا، شجاع و نترس بودن، انگیزه‌های الهی و ملکوتی از جمله حرکت‌های حماسه‌گونه فاطمه زهرا است که با الگو گرفتن از حضرت فاطمه(س) می‌توانیم عالمیت را به رشد و بالندگی برسانیم.

حجت‌الاسلام ثقفی گفت: بهترین راهکاری را که می‌توان به زنان ارائه کرد تا در زندگی خانوادگی و اجتماعی موفق شوند این است که گذشت، مهربانی، احترام به خانواده و تاسی به آموزه‌های دینی را مانند بانوی دو عالم حضرت فاطمه(ص) در همه امورات زندگی خود دخیل کنند.

وی گفت:  نباید فراموش کنیم که ما در این 35 سال هر قدرت و توانمندی بدست آوردیم در سایه‌ اسلام و ارزش‌های ناب دینی و مکتبی بوده که در این مسیر باید همواره از حقانیت اسلام و چهره‌ ارزشی آن دفاع کرده و تابع راه نورانی ائمه‌ اطهار(ع) باشیم.

ائمه‌ اطهار(ع) بزرگترین سرمایه برای جامعه اسلامی

حجت‌الاسلام ثقفی خاطرنشان کرد: جامعه‌ اسلامی ما روح و حیات خود را بر‌گرفته از قرآن و آموزه‌های مکتبی دارد که در این زمینه تبعیت بی‌چون و چرا از راه نورانی ائمه‌ اطهار(ع) بزرگترین سرمایه برای جامعه اسلامی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد:  زن به‌عنوان عضو مؤثر جامعه از سوی قرآن معرفی شده که زنان مسلمان با توجه به این موضوع باید راه و روش و سبک زندگی سالم را از بانوی بزرگ اسلام فاطمه زهرا(س) برای زندگی خود الگو قرار دهند.

این قرآن‌پژوه تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) باید در همه شئونات زندگی ما نمودی حقیقی داشته باشد و بهتر از هر زمان دیگر بتوان شایستگی‌های این بانوی فداکار را بخوبی تبیین و روشنگری کرد.

captcha