ایران در خصوص محافظت از محیط زیست باید الگوی دیگر جوامع باشد
کد خبر: 1381683
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
جلالی:

ایران در خصوص محافظت از محیط زیست باید الگوی دیگر جوامع باشد

گروه سلامت: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت‌: ما که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و در آموزه‌های خود هم توجه زیادی به رعایت حقوق جانداران و منابع طبیعی شده است باید الگوی دیگر جوامع باشیم.

خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: منابع طبیعی، ثروتی است که طبیعت برای استفاده انسان‌ها فراهم کرده است و عامل انسانی که در پدید آمدن آن نقشی نداشته‌اند باید در نگهداری و واگذاری آن به نسل‌های بعدی تلاش کنند.

وی افزود: از بین بردن منابع طبیعی و آلوده کردن محیط زیست، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات عصر حاضر است که زندگی بشر را به خطر می‌اندازد و ما که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و در آموزه‌های خود هم توجه زیادی به رعایت حقوق جانداران و منابع طبیعی شده است باید الگوی دیگر جوامع باشیم.

توجه به آموزه‌های دینی در خصوص محافظت از منابع طبیعی

جلالی خاطر نشان کرد: بیشتر نابسامانی‌های طبیعی مانند سیل، پیشروی آب دریا، کاهش سفره‌های زیرزمینی و آسیب‌پذیری لایه اوزن، به علت نابودی و آلوده‌سازی محیط زیست است و برای جلوگیری از ادامه این روند نیاز به فرهنگ‌سازی و توجه به آموزه‌های دینی در خصوص محافظت از منابع طبیعی و محیط زیست داریم که از مهم‌ترین مسائل اخلاقی  اجتماعی به شمارمی‌رود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ابراز کرد: نابودی منابع و آلوده‌ کردن محیط زندگی، از مصداق‌های فساد در زمین است که در آموزه‌های دینی بر دوری از آن تأکید فراوانی شده است.

به گفته این فعال زیست محیطی در روایت‌های اسلامی، زمین، منبع خیر و برکت دانسته شده که نگهداری سالم آن بر همگان لازم است به طوری که رسول خدا(ص) در این‌باره می‌فرمایند «از زمین محافظت کنید، چرا که زمین اصل و منشأ شماست» در جای دیگر نیز فرموند «جز به هنگام ضرورت، درخت را قطع مکنید» و در حدیثی از ایشان آمده است «آبیاری درخت همانند سیراب کردن مؤمن تشنه دانسته شده است».

فرهنگ‌سازی جهت پاسداشت از محیط زیست

وی ادامه داد: جاذبه‌های زیبای طبیعت، اعم از جنگل‌ها، دشت‌ها، صحراها، گل‌ها و گیاهان همه از نعمات الهی هستند که از عوامل مهم ایجاد آرامش و نشاط در آدمی شناخته شده است و برای اینکه بر نعمات خداوند احترام بگذاریم لازم است که در نگهداری آن کوشا باشیم.

جلالی گفت: بهترین راه فرهنگ‌سازی جهت پاسداشت از محیط زیست استفاده از آموزه‌های دینی است که‌ در آن  بر حفظ و مواظبت از طبیعت و منابع طبیعی تأکید شده است و هرگز نباید فراموش کرد که همه انسان‌ها در برابر طبیعت خدادادی مسئول هستند و باید در حفظ آن کوشا باشند.

captcha