پرهیز از سطحی‌نگری و تولید اندیشه نو؛ لازمه تدوین تمدن‌سازی اسلامی
کد خبر: 1379721
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱
خوشخو اظهار کرد:

پرهیز از سطحی‌نگری و تولید اندیشه نو؛ لازمه تدوین تمدن‌سازی اسلامی

گروه اجتماعی: تبیین تمدن نوین اسلامی بر اساس معیارهای اسلامی نقش مهمی در اصلاح ساختارهای کشور و الگو شدن آن برای دیگر کشورهای مسلمان دارد.


حجت‌الاسلام محمدرضا خوشخو، مدیربنیاد مهدویت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: تبیین تمدن نوین اسلامی که بر‌پایه خدا‌محوری و ارزش‌های والای انسانی بنا نهاده شده، می‌تواند نقش مهمی در اصلاح رویه‌ها و ساختارهای کشور و الگو شدن آن برای دیگر کشورهای مسلمان داشته باشد.



وی با اشاره به اینکه تأکید اسلام ناب محمدی، بر حفظ کرامت انسان به‌عنوان یکی از آرزوهای دیرینه بشر، از اساسی‌ترین مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی است که نیل به این هدف، تنها در عمل همه‌جانبه به تعالیم اسلام و قرآن ممکن است، اظهار کرد: هیچ مکتبى به‌قدر اسلام، ارزش و کرامت انسان را والا نمى‌داند.



مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی ادامه داد: یکى از اصول اسلامى که همیشه در تعریف و معرفى اسلام مطرح‌ شده‌ است، اصلِ تکریم انسان است که باید بدان برای تحقق یک جامعه متعالی اسلامی نهایت توجه را کرد، چراکه در سایه این اصل می‌توان بسیاری از آنچه که مدنظر دین اسلام است در جامعه پیاده کرد.



نگاهی به نقش مؤلفه علم و معرفت در شکل‌گیری تمدن اسلامی



خوشخو در باب مؤلفه علم و معرفت در تمدن اسلامی عنوان کرد: با توجه به نگاه دین به علم، مشخص می‌شود که دین برترین جایگاه و منزلت را به علم و دانش، اختصاص داده است؛ تا آنجا که قرآن کریم در سوره مجادله آیه 11، صاحبان علم را به درجات رفعت و بزرگی نوید می‌دهد و می‌فرماید: «... یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ‌؛ خدا از میان شما کسانى را که ایمان آورده و کسانى را که صاحب علم و دانش‌‏اند، به درجاتى رفعت و بزرگى می‏‌دهد و خداوند به آنچه انجام می‌دهید به‌خوبى آگاه است».



وی افزود: به این ترتیب در تمدن نوین اسلامی، تحصیل علم عبادت به‌شمار می‌آید و عالم مورد تکریم و احترام است.



مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه موضوع عدالت اجتماعی به مثابه انصاف بی‌طرفی و برابری فرصت‌ها به‌عنوان یکی از اهداف دعوت پیامبران الهی مطرح بوده است، اظهار کرد: رهبری انقلاب، با اشاره به موضوع عدالت‌گستری، این امر مهم را یکی از شاخصه‌های پیشرفت در منطق اسلام معرفی کرده و فرموده‌اند: «اگر کشورى در علم و فناورى و جلوه‌هاى گوناگون تمدن مادى پیشرفت کند، اما عدالت اجتماعى در آن نباشد، این به نظر ما و با منطق اسلام، پیشرفت نیست. امروز در بسیارى از کشورها علم پیشرفت کرده است، صنعت پیشرفت کرده است، شیوه‌هاى گوناگون زندگى پیشرفت کرده‌ است، اما فاصله‌‌ طبقاتى عمیق‌تر و شکاف طبقاتى بیشتر شده‌ است؛ این پیشرفت نیست؛ این پیشرفتِ سطحى و ظاهرى و بادکنکى است.»، لذا شاخصه عدالت، از مهم‌ترین خصوصیات تمدن اسلامی در برابر تمدن غربی است.



لزوم توجه به اصل استقلال‌خواهی و دشمن‌ستیزی در تدوین تمدن اسلامی



خوشخو با بیان اینکه یکی از ایده‌هایی که همواره برای عموم مسلمانان مطرح بوده و در طول تاریخ، بر آن تکیه ویژه‌ای می‌شده‌‍‌ است، اصل استقلال‌خواهی و دشمن‌ستیزی است، افزود: اصل مبارزه با دخالت و نفوذ بیگانگان که یک سرمایه حیاتی برای ملت‌های مسلمان تلقی می‌شود.



وی با تأکید بر اینکه یک تمدن بزرگ و ریشه‌دار زمانی می‌تواند فکر و فرهنگ خود را در دنیا گسترش دهد که با مکتب و ایدئولوژی خود و با ایمان به آن در جهت تحقق این امر برآید و بر آن استقامت ورزد، عنوان کرد: این در حالی است که دشمنان اسلام برای توقف این حرکت عظیم به‌دنبال کشاندن جامعه به بی‌ایمانی است که این امر یکی از توطئه‌هایی است که به فرموده رهبر انقلاب با شدت و جدیت دنبال می‌شود.



مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی پرهیز از سطحی‌نگری را از الزامات تدوین تمدن سازی اسلامی برشمرد و یادآور شد: تحمیل روش‌های زندگی و سیر و سلوک زندگی از سوی غرب به ملت‌های مختلف و الزام آنها به تقلید از این شیوه‌ها، نه تنها کمکی به پیشرفت ملت‌ها نداشته بلکه ضرر و فاجعه‌هایی را نیز برای آنها به همراه داشته است.

captcha