ادامه کشتار مسلمانان آفریقای مرکزی نتیجه سکوت جامعه بین‌الملل است
کد خبر: 1378500
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷
نماینده مجلس چاد در گفت‌وگو با ایکنا:

ادامه کشتار مسلمانان آفریقای مرکزی نتیجه سکوت جامعه بین‌الملل است

گروه بین‌الملل: نماینده پارلمان چاد با تاکید بر اینکه اعزام نیرو برای حفاظت از جان شهروندان مسلمان در آفریقای مرکزی ضروری است، ادامه کشتار پیروان اسلام را نتیجه سکوت جامعه بین‌الملل دانست.

«محمد ابه زین»، نماینده پارلمان جمهوری چاد، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: اغلب ساکنان آفریقای مرکزی را مسیحیان تشکیل می‌دهند و برخی از گروه‌های افراط‌گرا نیز از هرج و مرج موجود و نیز سکوت جامعه بین‌الملل استفاده کرده و مسلمانان را به بهانه‌های واهی در شهرهای مختلف این کشور به شکل فجیعی به قتل می‌رسانند.

وی افزود: در این کشور، شهروندان چادی هم زندگی می‌کنند که هدف حملات افراط‌گرایان مسیحی قرار گرفته و کشته شده‌اند؛ همچنین تعداد زیادی از آوارگان مسلمان که قصد فرار به مرزهای چاد را دارند توسط شبه‌نظامیان مسیحی مورد حمله قرار می‌گیرند و قبل از فرار از آفریقای مرکزی، به قتل می‌رسند.

به اعتقاد محمد ابه زین " کشورهای همسایه آفریقای مرکزی که اکثرا اسلامی هم هستند از نظر انسانی و شرعی وظیفه دارند که از تمام توان خود برای حفظ جان شهروندان مسلمان بهره ببرند."

این نماینده پارلمان چاد تاکید کرد: با توجه به این مشکلات، ارتش جمهوری چاد ضمن استقرار در پایتخت آفریقای مرکزی و سپس حرکت به سمت شمال این کشور، سعی کرد تا از جان شهروندان مسلمانی که در قالب کاروان‌های کوچک به سمت چاد حرکت می‌کنند، حفاظت کند که البته گاهی نیروهای افراط‌‌گرای مسیحی از این فرصت نیز استفاده کرده و زنان و کودکان مسلمان را در مسیر حرکت به سمت مرزهای شمالی آفریقای مرکزی مورد حمله قرار می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع چاد نسبت به مسائل جهان اسلام به‌ویژه فلسطین، تصریح کرد: جمهوری چاد همواره به ارزش‌ها و اصول اسلامی پایبند است و از تمامیت ارضی کشورهای اسلامی حمایت می‌کند؛ ما معتقدیم که تمامی اراضی اشغالی فلسطین باید به صاحبان اصلی آن‌ها یعنی فلسطینیان بازگردانده شود و کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف تشکیل شود.

این نماینده مسلمان پارلمان چاد اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات کنونی جهان اسلام، بحران موجود در سوریه است. جمهوری چاد طرفدار راه‌حل مسالمت‌آمیز و گفت‌وگوی طرفین برای پایان دادن به این بحران است و نمایندگان پارلمان چاد نیز در نشست‌های مختلف، از این موضع حمایت کرده‌اند.

علاقه زیاد شهروندان چاد به حفظ قرآن‌کریم

محمد ابه زین در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت فعالیت‌های قرآنی در چاد نیز اشاره کرد و گفت: اغلب جمعیت چاد را مسلمانان تشکیل می‌دهند ولی حدود بیست درصد جمعیت کشور مسیحی است و بر همین اساس، نظام دولتی ما، نظام لائیک است ولی این به‌ معنی بی‌توجهی به فعالیت‌های دینی در چاد نیست.

وی اضافه کرد: پارلمان چاد به دلیل وابسته نبودن به هیچ‌یک از ادیان، حق اعطای بودجه به پیروان ادیان برای انجام فعالیت‌های دینی را ندارد ولی اعضای پارلمان که اغلبشان مسلمان هستند در قالب سازمان‌های غیردولتی در زمینه آموزش تعالیم اسلامی و حتی تاسیس مدارس قرآنی فعالیت دارند. در چاد حدود شش‌ هزار حافظ قرآن وجود دارد که این رقم نشان‌گر توجه بالای شهروندان به تعالیم اسلامی است.

به گفته این نماینده پارلمان چاد، انجمن «جمعیت الفضل کتاب‌الله» یکی از مهم‌ترین نهادهای غیردولتی در چاد است که به امر آموزش قرآن‌کریم در میان کودکان و نوجوانان مشغول است و هر ساله تعداد زیادی از قرآن‌آموزان این مرکز موفق به حفظ کل کلام‌الله مجید می‌شوند.

captcha