پرداخت سینمایی رمان‌های باکیفیت، باعث جذب مخاطب می‌شود
کد خبر: 1373062
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
بهروز افخمی:

پرداخت سینمایی رمان‌های باکیفیت، باعث جذب مخاطب می‌شود

گروه هنر: کارگردان فیلم «پرویز، شهدخت، آذر و دیگران» گفت: سینمای برای اینکه بتواند با تمامی اقشار ارتباط برقرار کرده و مخاطب را جذب کند، نباید از رمان‌های خوب برای ساخت کارهای سینمایی غافل شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «پرویز، شاهدخت، آذر و دیگران» امروز، بیست‌ بهمن‌ماه، در حاشیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر با حضور بهروز افخمی کارگردان، گوهر خیر اندیش بازیگر، سید جمال ساداتیان تهیه کننده و مرجان شیر محمدی بازیگر و ایده‌پرداز در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

بهروز افخمی در ابتدای این جلسه درباره چگونگی ساخته شدن فیلم گفت: فیلمنامه را زمانی نوشتم که هنوز رمان آن توسط مرجان شیرمحمدی به مرحله چاپ نرسیده بود، البته در ابتدا قرار بود مرجان شیرمحمدی کارگردانی کار را بر عهده داشته باشد، اما در ادامه وی منصرف شد من نیز کارگردانی کار را بر عهده گرفتم.

وی درباره شرایط تبدیل شدن یک رمان به فیلمی سینمایی گفت: برای اینکه یک رمان قابلیت تبدیل به یک کار سینمایی را دارا باشد، لازم است در ابتدا قصه خوبی داشته باشد، همچنین رمان باید بتواند در ذهن خواننده تصویرسازی کند در این شرایط می‌توان گفت که فیلم قابلیت لازم را برای یک کار سینمایی دارد. در این میان باید متذکر شوم که داستان جذاب به شدت کمیاب شده است، پس اگر داستانی جذاب یافت شود نباید در تبدیل آن به یک قصه سینمایی تردید کرد.

این کارگردان تأکید کرد: سینما یک هنر ـ صنعت است که ما ویژگی صنعتی بودن آن را فراموش کرده‌ایم، لذا سینمای امروز ما رونق لازم را ندارد، بنابراین اگر می‌خواهیم به سینمایی زنده نزدیک شویم باید تماشاگر را هم در کارهایمان شریک کنیم.
در ادامه این جلسه شیرمحمدی نیز اظهار کرد: زمانی که رمان را می‌نوشتم احساس کردم که می‌توانم آن را در قالب یک کار سینمایی کارگردانی کنم، اما در ادامه احساس کردم برای اولین کار سنگین است چنین پروژه را جلوی دوربین برم، پس از همسرم (بهروز افخمی) خواهش کردم که خود کارگردانی را بر عهده داشته باشد.

ساداتیان تهیه‌کننده فیلم هم اظهار کرد: قصه خوب و جذاب پیدا کردن امروز خیلی سخت شده است. برای همین در سینمای جهان هم ساخت فیلم‌هایی بر مبنای داستانی جذاب باب شده است. اتفاقی که سبب خواهد شد تماشاگران با سینما آشتی کنند.

این تهیه‌کننده اضافه کرد: سینمای ما امروز روزگار خوشی ندارد، چون از ویژگی اصلی خودش که همان سینما بودن است دور شده است. در کلامی دیگر فیلم‌ها شکلی شخصی پیدا کرده‌اند که تنها کارگردان و عده‌ای معدود آن را درک می‌کنند، درصورتی‌که سینما ابزاری برای سرگرمی اقشار مختلف است. در همین راستا کارهایی نظیر «پرویز، شهدخت، آذر و دیگران» که با کیفیت خوب ساخته می‌شوند قادرند تمام مردم را جذب خود کنند.

خیراندیش دیگر بازیگر این فیلم هم تصریح کرد: زمانی که من به همراه شیرمحمدی در آبادان مشغول بازدید از خانواده شهدا بودیم وی از من خواست تا در کار وی حضور داشته باشم، اما در ادامه متوجه شدم قرار است افخمی کار را جلوی دوربین برد. من نیز با کمال میل با توجه به شناختی که از افخمی داشتم بازی در آن را پذیرفتم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با اینکه من در این کار دچار حادثه شدم و حتی کارم به بیمارستان نیز کشیده شد، اما به شدت نقش را دوست داشتم و خیلی خوشحالم که در کاری که به معنای واقعی سینماییست، حضور پیدا کرده‌ام.

captcha