وحدت؛ ضرورت عترت، عقل و دین است
کد خبر: 1358771
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
حجت‌الاسلام شریفانی:

وحدت؛ ضرورت عترت، عقل و دین است

گروه اجتماعی: رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های فارس با تصریح اینکه وحدت از سه منظر مورد تأکید است، گفت: عترت،‌ عقل و دین اسلام پیوسته بر روی وحدت مسلمانان تأکید فراوان دارد.


حجت‌‌الاسلام و‌المسلمین محمد شریفانی، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با تصریح اینکه وحدت از سه منظر مورد تأکید است، گفت: عترت،‌ عقل و دین اسلام پیوسته بر روی وحدت مسلمانان تأکید فراوان دارد.



وی افزود: اتحاد و همبستگی اقتضای فطرت انسان‌هاست یعنی فطرت اولیه‌ای که خداوند ‌انسان‌‌ها را به آن خلق کرده است، بر هماهنگی و اتحاد بوده است چنانچه در آیه 19 سوره یونس می‌فرماید «وَمَا کَانَ النَّاسُ إِلاَّ أُمَّةً وَاحِدَةً...؛ و مردم جز یک امت نبودند...».



ریشه اختلافات در نفسانیت است



حجت‌الاسلام شریفانی، ریشه اختلافات را در نفسانیت دانست و گفت:‌ اتحاد و همبستگی اقتضای عقل انسان‌ها است و عقل می‌گوید در سایه اتحادات به خیلی از برکات و نعمات الهی خواهیم رسید.



رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های فارس اظهار کرد: از سوی دیگر اختلاف نیروها را پراکنده و هزینه‌ها را بالا می‌برد و کارها را به چالش و نافرجامی سوق می‌دهد.



وی، حفظ وحدت را یکی از دستورات مؤکد دین برشمرد و ادامه داد:‌ خداوند در آیه 103 سوره آل عمران می‌فرماید «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا...؛ و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید...» و از این آیات شریفه می‌توان فهمید که خداوند تا چه حد به وحدت توجه کرده است.



حجت‌الاسلام شریفانی خاطرنشان کرد: در مقام مقایسه و اولویت  نیز مردم اگر دین نداشته باشند ولی با یکدیگر متحد باشند بهتر از آن است که دین داشته باشند ولی میان آنان اختلاف وجود داشته باشد چنان‌چه در تاریخ نیز مشاهده می‌کنیم زمانی‌که حضرت موسی(ع) برای عبادت رفت قوم او پراکنده شدند و هارون برادر آن حضرت مجبور شد سکوت کند.



تشریح وظایف علمای اسلام



رئیس بعثه سازمان حج و زیارت فارس در ادامه به وظایف علمای اسلام در حفظ وحدت مسلمانان اشاره کرد و گفت:‌ علمای  اسلام اعم از شیعه و سنی باید بدین نکته توجه داشته باشند که نباید مسائل کلی را فدای مسائل جزیی کرد؛ همه ما مسلمانیم و یک پیامبر و یک کتاب الهی و یک قبله داریم بنابراین باید در حفظ وحدت و همگرایی مسلمانان کوشا باشند.



وی ادامه داد: علما باید مسئله اتحاد و همبستگی و پیامدهای آن و ضرر‌های اختلاف را برای عامه مردم تشریح و تبیین کنند و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند.



حجت‌الاسلام شریفانی، برگزاری مجالس مشترک شیعه و سنی را مخصوصاً در ایام هفته وحدت یکی از راهکارهای تحکیم وحدت مسلمانان دانست و گفت:‌ چنین مجالسی بهترین فرصت توجه دادن امت اسلام به اهداف تعالی این دین الهی است.

captcha