فرامین رهبری؛ اصلی‌ترین رکن حفظ وحدت جامعه قرآنی
کد خبر: 1346053
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
حجت‌الاسلام شریفانی اظهار کرد:

فرامین رهبری؛ اصلی‌ترین رکن حفظ وحدت جامعه قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های استان فارس با بیان اینکه اگر نیروهای قرآنی منجسم شوند می‌توانند تشکیلات مؤثری را تشکیل دهند‌، گفت: فرامین مقام معظم رهبری اصلی‌ترین رکن حفظ وحدت است.


حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد شریفانی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با تأکید بر ضرورت اصل وحدت گفت: اصل وحدت که یک دستور قرآنی و یک فرمان عقلانی است، ضرورت دارد.



وی افزود: در هر حوزه‌ای اعم از خانواده، اندیشمندان و کلاً امت اسلامی وحدت یک ضرورت است که باعث می‌شود نیروها متمرکز شده و استفاده بهینه از آن‌ها شود.



حجت‌الاسلام شریفانی با اشاره به آیه 103 سوره آل عمران «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ...؛ و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید ...» تأکید کرد: اصولاً حفظ وحدت دستور مؤکد قرآن کریم است که این تأکید را در روایات اسلامی فراوان‌ نیز مشاهده می‌کنیم.



حفظ وحدت، دارای دو فایده اثباتی و سلبی است



رئیس بعثه سازمان حج و زیارت استان فارس با بیان اینکه حفظ وحدت دارای دو سود و منفعت است، گفت‌: فایده نخست آن اثباتی است که موجب انسجام نیروها می‌شود و فایده دوم نیز سلبی است که موجب می‌شود دشمنان مأیوس و ناامید شوند، از همین‌ روست که در دین اسلام به حفظ وحدت و انسجام تأکید فراوانی شده است.



وی ادامه داد: اما زمانی‌‌که  وارد بحث قرآن می‌شویم با توجه به اینکه قرآن ‌یک دریای بسیار گسترده و متنوعی است و برای هیچ شخص و مجموعه‌ای به تنهایی امکان ندارد که بتواند به همه ابعاد آن اعم از قرائت، حفظ، تفسیر، ترجمه، تدبر و تبلیغ در تمامی عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگ قرآنی بپردازد و هیچ مؤسسه‌ای نمی‌تواند به همه این‌ها جامه عمل بپوشاند و طبیعتاً هر شخصی می‌تواند به یک بعد قرآن بپردازد لذا اگر این نیروها منجسم شوند می‌توانند یک تشکیلات جامع، مفید و مؤثری را تشکیل دهند و گوشه‌ای از مسئولیتی که در باب قرآن داریم، پرداخته شود.



عدم انسجام، موجب تشتت توان و نیروهاست



حجت‌الاسلام شریفانی اضافه کرد: اما زمانی‌که نیروها پراکنده شوند، کارها تکراری می‌شود و بسیاری از اوقات از مخاطبان خود به‌خوبی نمی‌توانیم استفاده کنیم و در واقع مخاطب را سرگردان کرده و توان خود را پراکنده می‌کنیم که این‌ها آثار اختلاف است.



نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های فارس با اشاره به سازمان‌ها و نهادهایی که در زمینه حفظ وحدت جامعه قرآنی می‌توانند نقش ایفا کنند، گفت: تمامی مراکز فرهنگی اعم از حوزه علمیه، دانشگاه‌ها، سازمان تبلیغات، اداره اوقاف، ارشاد، بسیج و مراکز و زیرمجموعه‌های مردم نهادها و بخشی از مؤسسات فرهنگی می‌توانند در حفظ انسجام جامعه قرآنی نقش ایفا کنند.



وی با تصریح اینکه در زمینه حفظ وحدت انسجام جامعه قرآنی عوامل متعددی وجود دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌توانند وحدت جامعه قرآنی را رقم زند، منویات مقام معظم رهبری است که در واقع می‌توان گفت اصلی‌ترین رکن حفظ وحدت است.



حجت‌الاسلام شریفانی تأکید کرد:‌ شکی نیست که پیروی از فرامین مقام معظم رهبری که در همه حوزه‌ها مخصوصاً در زمینه فعالیت‌های قرآنی نقطه نظرات فاخری دارند و دلسوزی‌هایی که به امر قرآن دارند تأثیرگذارند اما اجرای فرامین  ایشان هم می‌طلبد که یک انسجام بیشتری بین دستگاه‌های ذیربط باشد که متأسفانه اکنون وجود ندارد.



رئیس بعثه سازمان حج و زیارت فارس با اشاره به منشور توسعه فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد:‌ یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در این زمینه نیز نقش ایفا کند، اجرای دقیق این منشور و توجه به آن است که متأسفانه این مورد نیز هنوز محقق نشده است.

captcha