به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از گیلان، حسین سروقامت، مشاور عالی مرکز هماندیشی اساتید و نخبگان کشور روز گذشته، 13 آذرماه در کارگاه هماندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی و مهارتهای ارتباطی استاد و دانشجو که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، با بیان اینکه در آیات نورانی قرآن بسیار به ارزش و اهمیت علم و معرفت پرداخته شده است، اظهار کرد: اولین آیاتی که بر رسول خدا(ص) نازل شد در باب خواندن، علم و دانش، معرفت و شناخت بوده است.
وی اساتید دانشگاه را جلودار اقشار فرهیخته جامعه خواند که سه وظیفه جدی تعلیم و آموزش، استانداردسازی و کشف استعدادهای نهفته دانشجویان را به عهده دارند و گفت: استادان قبل از تعلیم به دیگران باید آمادگیهای لازم برای تعلیم را در خود به وجود آورند تا تأثیرگذاری بیشتری در دانشجویان داشته باشند؛ بسیاری از مسائلی که در آینده دانشجویان اتفاق میافتد در این سه وظیفه استاد نهفته است.
سروقامت با بیان اینکه آموزش و انتقال علم تنها وظیفه استاد و معلم نیست، متذکر شد: استاد و معلم نسبت به دانشجو علاوه بر تعلیم و تعلم وظایف دیگری هم دارد؛ ما در صحبتهای مهارتی به دنبال بحثهای کاربردی هستیم و به عنوان معلم میتوانیم این بحثهای مهارتی را ساماندهی کنیم، زیرا طرف مقابل ما اساتید، دانشجویان هستند که اینها خصوصیاتی با توجه به مقتضیات سن خود دارند و اگر ما آن خصوصیات را مدنظر قرار دهیم در واقع درک درستی از آنها داشتهایم و ارتباط صمیمانهای بین استاد و دانشجو ایجاد میشود.
مشاور عالی مرکز هماندیشی اساتید و نخبگان کشور مهارت را تلفیقی از علم و دانش، عمل و رفتار و تجربه و ارتباطات جمعی دانست و گفت: ایجاد ارتباط میان این سه مولفه میتواند در برقراری ارتباط میان افراد تاثیرگذار باشد؛ لذا هیجان شدید، زودرنجی، خودرایی، استقلالطلبی، خودنمایی، مدگرایی، خودخواهی، تاثیرپذیری شدید از الگوهای کاذب، پرانرژی بودن، تمایل به جنس مخالف، عدم اعتدال و بیتجربگی از خصوصیات دانشجویان است که توجه به این خصوصیات توسط اساتید در بهبود ارتباط استاد و دانشجو تاثیرگذار خواهد بود.
وی با تاکید بر رعایت شان و جایگاه اساتید توسط دانشجویان، تصریح کرد: استفاده از تجربیات اساتید باید به عنوان یکی از مهمترین خواستههای دانشجویان باشد؛ دانشجو باید بداند که استاد که سر کلاس حاضر میشود، تجربه و علمی که سالهای مدید به دست آورده در اختیارش قرار میدهد؛ اگر این شان حفظ نگردد مشکلات زیادی به وجود میآورد؛ استاد نیز باید هنرمندانه بتواند وضعیت خاصی را در بین دانشجویان ایجاد نماید، زیرا دانشجویان معتقدند که فضای بین دانشجو و استاد بسیار دور است؛ لذا ما باید تلاش کنیم این فضا و ارتباط را نزدیک کنیم و دانشجویان را بشناسیم که با چه کسانی و با چه خصوصیات اخلاقی مواجه هستیم.
سروقامت بالا بودن سن آمادگی و توانایی و گیرایی را از خصوصیات بعضی از دانشجویان عنوان کرد و گفت: دانشجویان که با سن بالا سر کلاس حاضر میشوند قدرت گیرایی آنها پایین است و نمیتوانند شان استاد را حفظ کنند، زیرا انتظار فرزند و والدین از استاد دارند و این ارتباط برای استاد مشکلآفرین است؛ بعضی از دانشجویان هستند که شرایط سختی را در کلاس ایجاد میکنند و حتی به احترام استاد از جای خود بلند نمیشوند.
مشاور عالی مرکز هماندیشی اساتید و نخبگان کشور تقویت ارتباط خودجوش بین دانشجو و استاد را از دیگر راهکارهای افزایش و تحکیم ارتباط بین استاد و دانشجو دانست و گفت: از بین بردن مشکلات ارتباطی بین استاد و دانشجو و همچنین تقویت مسیرهای خودجوش این ارتباط ات از جمله راههای تقویت ارتباطات استاد و دانشجو است؛ باید فضا طوری باشد که دانشجو به سمت استاد بیاید و نوع تعامل استاد و دانشجو یکسان باشد تا دانشجو در این ارتباط دچار تعارض نشود؛ در واقع هر چقدر سن بین استاد و دانشجو نزدیک به هم باشد راحتتر این ارتباط برقرار میشود چرا که آن چیزهایی که برای ما هنجار است برای آنان ناهنجار و بالعکس است.