فلسفه قیام عاشورا در عزاداری‌ها تبیین شود
کد خبر: 1326325
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
حجت‌الاسلام کربلایی:

فلسفه قیام عاشورا در عزاداری‌ها تبیین شود

گروه اجتماعی: مدرس حوزه علمیه قم گفت: برخی کارها در عزاداری‌ها باید برچیده شود و عزاداری حسینی به سمت و سوی تبیین مفاهیم و قیام عاشورا برده شود.


حجت الاسلام حسین کربلایی، مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌غربی، ابرازکرد: واقعه عاشورا در سال61هجری اتفاق افتاد و اگر بخواهیم این طور برخورد کنیم که جنگی بوده و تمام شده است، جریان و اتفاقات حادثه کربلا به فراموشی سپرده می‌شود.



وی با اشاره به آسیب‌های عزاداری کنونی اظهارکرد: یکی از آسیب‌های عزاداری در حال حاضر که بسیار جدی شده است، بحث ظواهر قیام عاشورا و مصائب اهل بیت(ع) و به ویژه امام حسین(ع) است و در این راستا برخی الفاظی که در عزاداری‌های حسینی به کار می‌رود مورد پذیرش دین اسلام وائمه معصومین(ع) نیست.



حجت الاسلام کربلایی تصریح‌کرد: البته در این خصوص تذکراتی از سوی علما و مراجع عظام تقلید داده شده است بنابراین باید برخی بدعت‌ها از عزاداری‌ها برچیده شود و سوگواری حسینی بیشتر به سمت و سوی مفاهیم و فلسفه قیام عاشورا برده شود.



شیوه های درست عزاداری در جامعه تبیین شود



مدرس حوزه علمیه قم ابراز کرد: بنابراین نیاز است که مسئولان فرهنگی کشور و روحانیت معظم در بین مردم شیوه‌های درست عزاداری حسینی را تبیین کرده تا سوگواری‌ صحیح در بین مردم رواج یابد.



وی در خصوص فلسفه عزاداری‌ و تعظیم شعائر اسلامی اظهارکرد: از نظر روان‌شناسی گریه بر شخص، آرام‌بخش بوده و اثر ویژه‌ای بر روی روان فرد می‌گذارد اما گریه بر اهل بیت(ع) پیامبر(ص) از نظر معنوی موجب می‌شود که شخص به شعائر و خط اهل بیت(ع) نزدیک شوند بنابراین عرفا موفقیت خود در مسیر معنویت و تقوا را مرهون گریه بر مصائب اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) می‌دانند.



مدرس حوزه علمیه قم عنوان کرد: یک فرد مسلمان باید هدف خود از برگزاری عزاداری برای سرور و سالار شهیدان را بداند و بررسی کند که حضرت سیدالشهدا(ع) نیز برای چه قیام کرد بنابراین اگر در عزاداری‌ها به دنبال یافتن پاسخ به این پرسش‌ها باشیم، به طور حتم تاثیرگزاری بیشتری خواهد داشت.

captcha