هنر در خدمت دین و انسانیت باشد
کد خبر: 1321810
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳

هنر در خدمت دین و انسانیت باشد

گروه اجتماعی: امام جمعه سراوان گفت: هنری ارزشمند است که در مسیر ارتقا و تعالی اندیشه انسان باشد و نه جهت غرایز و هواهای نفسانی.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، حجت‌الاسلام غلامرضا دهقان، امام جمعه شهرستان سراوان در همایش « هنر از منظر قرآن» که امروز، 3 آذر در سراوان برگزار شد، گفت: تأثیرگذاری هنر در یک جامعه بسیار برجسته است به طوری که گاهی اثر شعر یک شاعر در جامعه از اثر چندین کتاب میان مخاطبان و عموم اقشار جامعه بیشتر است.



وی تصریح کرد: خداوند در قرآن نکاتی را در مورد شاعران بیان کرده است و حتی در قرآن آیه‌ای به نام شعرا وجود دارد که در آیات پایانی این سوره شاعران خائن و شاعران خادم معرفی شده‌اند.



وی در ادامه افزود: شعر یکی از کهن‌ترین هنرهای ارزشمند بشری است که در قالب گفتار آهنگین تجلی می‌کند، شعر می‌تواند هم مفید باشد و هم غیر مفید، هم ارزشی باشد و هم غیر ارزشی، هم در مسیر حق قرار بگیرد وهم در مسیر هواهای نفسانی.



دهقان عنوان کرد: خداوند در آیات 224 تا 227 سوره شعرا می‌فرماید: «وَالشُّعَرَاء یَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ، أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وَادٍ یَهِیمُونَ، وَأَنَّهُمْ یَقُولُونَ مَا لَا یَفْعَلُونَ، إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَکَرُوا اللَّهَ کَثِیرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ».



وی گفت: در این آیات، خداوند در تعریف شاعرانی که قلم خیانت به دست گرفته‌اند، می‌فرماید: شعرا کسانی هستند که گمراهان از آنان پیروی می‏‌کنند، آیا نمی‏بینی آن‌ها در هر وادی سر گردانند، و سخنانی می‏‌گویند که عمل نمی‏‌کنند. مگر کسانی که ایمان آورده‌‏اند و عمل صالح انجام می‌‏دهند و یاد خدا بسیار می‏‌کنند و به هنگامی که مورد ستم واقع می‏‌شوند به دفاع از خویشتن (و مؤ منان) بر می‏‌خیزند (و از ذوق شعری خود کمک می‏گیرند) و به‌زودی آن‌ها که ستم کردند می‏‌دانند که بازگشتشان به کجاست.



امام جمعه سراوان بیان کرد: شعر باید در خدمت دین و انسانیت باشد. همچنان که در روایات اسلامی آمده، کسی که در وصف اهل بیت(ع) بگوید، و با شعر خود مردم را با اهل بیت(ع) آشنا کرده و انس دهد، بهشت بر او واجب می‌شود.



دهقان در پایان اظهار کرد: هنر باید در مسیر ارزش‌ها باشد، در مسیر ارتقا و تعالی اندیشه انسان و نه جهت غرایز و هواهای نفسانی. پس آن چه که مهم است این است که روند و مسیر شعر ما باید هدایت‌گرانه و بیدارگرانه باشد.

captcha