برگزاری آئین طشت‌گذاری در دانشگاه محقق اردبیلی
کد خبر: 4156258
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹

برگزاری آئین طشت‌گذاری در دانشگاه محقق اردبیلی

با حضور مسئولان، اساتید، کارمندان، بازنشستگان و دانشجویان، آئین سنتی طشت‌گذاری در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

طشت‌گذاری دانشگاه محقق اردبیلیبه گزارش ایکنا از اردبیل، با حضور مسئولان، اساتید، کارمندان، بازنشستگان و دانشجویان آئین سنتی طشت‌گذاری در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

آیین طشت‌گذاری از جمله آیین‌های سنتی و مذهبی منسوب به شهر اردبیل است که به مرور زمان در میان سایر شهرهای خطه‌ی آذربایجان رواج یافته است. این سنت به پیروی از اقدام امام حسین(ع) و یادآور رفتار جوانمردانه ایشان در مقابل سپاه حرّ می‌‌باشد که به روایتی آن حضرت، در روز ۲۷ ذی‌الحجه، آب مشک‌‌ها را در طشت‌‌ها ریخته و تمام لشکر حرّ و اسبان آن‌ها را سیراب کردند. آب نماد تشنگی امام حسین(ع) و یاران و فرزندان آن حضرت در روز عاشورا و نمادی از پاکی و طهارت و طشت نمادی از مشک سقای کربلا حضرت ابوالفضل(ع) می‌باشد. 

 

طشت‌گذاری نمادی از تجدید بیعت با سیدالشهداء(ع) است

در معنایی دیگر طشت و آب و زیارت طشت بعد از مراسم طشت‌گذاری به‌نوعی تجدید بیعت سالانه با شهید کربلا می‌باشد، چنان‌چه عزاداران حسینی(ع) با طشت‌گذاری گویی با شهید کربلا بیعت می‌کنند و به ندای «هل من ناصر» آن امام غریب لبیک می‌گویند، چنان‌چه معمولا بعد از آب ریختن در طشت‌ها عبارت «لبیک حسین لبیک» و «شاه سلام علیک» را سر می‌دهند و روح خود را با ذکر نام امام حسین(ع) طراوتی دوباره می‌دهند. 

شایان ذکر است در فضای داخلی مساجد شهر اردبیل سکوهایی وجود دارد که به‌منظور آیین طشت‌گذاری تعبیه شده و روی آنها طشت‌های بزرگ مسی و برنزی قرار داده می‌شود که این طشت‌ها نزد عزاداران حسینی(ع) از حرمت خاصی برخوردار است.

انتهای پیام
captcha