تقویم آیین‌های طشت‌گذاری در اردبیل اعلام شد
کد خبر: 4154498
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰

تقویم آیین‌های طشت‌گذاری در اردبیل اعلام شد

برنامه عزاداری تاریخی و دیرینه طشت گذاری مساجد اردبیل در آستانه ماه محرم 1402 اعلام شد.

آیین طشت‌گذاری اردبیلبه گزارش ایکنا، به نقل از تبلیغات اسلامی اردبیل، در آستانه ماه محرم، مراسم آئینی طشت‌گذاری در آستانه ماه محرم با حضور گسترده مردم از مناطق مختلف استان و دیگر استان‌های کشور در مساجد اردبیل برگزار می‌شود که یکی از مراسم‌های مهم ویژه محرم است.

مراسم طشت‌گذاری از دوران صفویه در اردبیل برگزار شده و قدمتی چند صد ساله دارد. این آیین ریشه در اعتقادات و آداب و رسوم اردبیلی‌ها دارد و به یاد تشنگی حماسه‌سازان واقعه عاشورا انجام می‌گیرد.

آئین طشت‌گذاری در آستانه ماه محرم امسال در اردبیل به ترتیب درحسینیه متبرکه اوچدکان (۲۶ ذی‌الحجه/۲۴ تیرماه) بعد از نماز مغرب و عشاء، مسجد جامع اردبیل(۲۷ ذی‌الحجه /۲۵ تیرماه) بعد از نماز ظهر، مسجد اعظم اردبیل(۲۸ ذی‌الحجه/۲۶ تیرماه) بعد از نماز ظهر، مساجد گازران، سرچشمه، اوچدکان، طوی(۲۸ ذی‌الحجه /۲۶ تیرماه) بعد از طشت گذاری مسجد اعظم)، مساجد عالی قاپو، پیرعبدالملک و شعبات تابعه محلات ششگانه (29 ذی‌الحجه / 27 تیرماه) بعد از ظهر برگزار می‌شود.

در این مراسم بعد از عزاداری دستجات حسینی(ع) با خواندن رجز‌های مختلف طشت‌های برنجی و مسی گرد و منقش به نقوش مذهبی را در محل مخصوص قرار داده و در میان حزن و اندوه حاضران آب‌های مخصوص چشمه‌ها از کوزه‌هایی در درون طشت‌ها ریخته شده، دعای مخصوص خوانده می‌شود و عزاداران از آب طشت به عنوان تبرک، نوشیده و یا با خود می‌برند.

به نظر بسیاری از محققان فرهنگ عزاداری، این مراسم به پاسداشت رفتار جوانمردانه امام حسین(ع) در روز ۲۷ ذیحجه سال۶۰ هجری قمری انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha