لزوم توجه جهاددانشگاهی به موضوع تبدیل علم به ثروت
کد خبر: 4149407
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
آیت‌الله عاملی:

لزوم توجه جهاددانشگاهی به موضوع تبدیل علم به ثروت

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌ جمعه اردبیل با بیان این‌که نگاه مقام معظم رهبری به علم و جهاددانشگاهی جامع و پویا است گفت: تبدیل علم به ثروت از ایده‌های اصلی و اساسی است که باید در جهاددانشگاهی موردتوجه جدی قرار گیرد.

حسن عاملی امام جمعه اردبیلبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، آیت الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل، ۳۱ خردادماه، در پنجاه و دومین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی به میزبانی واحد اردبیل بابیان اینکه عناوین توصیفی مقام معظم رهبری در مورد جهاددانشگاهی رسالت این نهاد انقلابی را سنگین‌تر می‌کند و کم‌تر جایی بوده است که ایشان این‌چنین در رابطه با آن فرمایش کنند گفت: نگاه مقام معظم رهبری به علم و جهاددانشگاهی جامع و پویا است و کار تیمی اصرار رهبری می‌باشد و جهاددانشگاهی نباید کار عادی انجام دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل با بیان این‌که سرعت تحولات در دنیای امروزی همه‌چیز را به‌هم‌ریخته است و گره‌های علمی متعددی را به وجود آورده است، افزود: امروز تولید علم ابزار قدرت است و باید پابه‌پای پیشرفت علم در دنیا حرکت کنیم و حاکمیت مطلوب درگرو توجه به علوم مختلف است. عاملی ادامه داد: تبدیل علم به ثروت از ایده‌های اصلی و اساسی است که باید در جهاددانشگاهی موردتوجه جدی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه موازی کاری جهاددانشگاهی با دانشگاه‌های کشور بهانه‌ای بود که در اوایل شکل‌گیری این نهاد مطرح می‌شد، افزود: جهاددانشگاهی تعریف خاص خودش را دارد و این نهاد علمی جهادی در عرصه‌های علمی خاص ورود جدی داشته و موفقیت‌های بی‌بدیلی را کسب کرده است. امام‌جمعه اردبیل در ادامه ضمن اشاره به واردات محصولات ارز بر به کشور اظهار کرد: جهاددانشگاهی باید در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهد.

عاملی اضافه کرد: تولید بذر و ژن ثروت اصلی در زمان فعلی است و کار بر روی بذور قدرت بهره‌وری را به نقاط عجیبی رسانده است. وی تصریح کرد: افزایش شیر گاو به ۱۲۰ کیلوگرم در روز نمونه‌ای از نگاه علمی به مقوله کشاورزی و دامداری در کشور‌های پیشرفته است که این مهم در این استان نیز باید با اقدامات جهاددانشگاهی عملی شود.

امام‌جمعه اردبیل بیان کرد: میانگین سنی جوانان دانشمندان فعال در حوزه انرژی هسته‌ای ۲۷ سال می‌باشد و تجربه نشان داده است در صورت اعتماد به جوانان اقدامات شایسته‌ای انجام خواهد شد. نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل با اذعان بر اینکه ۴ میلیون و یک‌صد هزار خانواده از نعمت داشتن فرزند محروم هستند گفت: اقدامات مؤثر جهاددانشگاهی در مراکز درمان ناباروری خود قابل‌ تقدیر است.

این مقام استانی افزود: در بروز برخی سرطان‌ها در استان اردبیل و میزان ابتلا به دیابت رتبه‌های اول کشوری را داریم که باید مطالعات لازم در این موارد را جهاددانشگاهی آغاز نماید. عاملی با تأکید بر اینکه تولیدات تسلیحاتی کشورمان به بیش از ۵۰ کشور صادر می‌شود، اظهار داشت، نباید در صنعت خودرو شاهد بی‌کیفیتی تولیدات باشیم.

وی ضمن اشاره به واردات ۸۰ درصدی کاغذ به کشور، از تولید کاغذ از سنگ‌آهک در استان اردبیل خبر داد و افزود: در این راستا توجه به پایان‌نامه‌های علمی می‌تواند پیشرفت علمی را میسر کند. رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کاهش ۶۰ درصدی مساحت کشور را از عهد صفویه تاکنون در سایه دو مشکل عدم نگاه علمی به مسایل و وجود رهبران ناصالح در کشور بیان کرد و ادامه داد: این امر سبب شد ۵۰۰ سال کشور ایران‌زمین بخورد و کرامت مردم این سرزمین از بین برود.

نماینده ولی فقیه افزود: جمهوری اسلامی فرصتی برای برگشت به شکوه صفوی است و برخورداری علمی می‌تواند در این مسیر کارگشا باشد.

انتهای پیام
captcha