تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی با پایلوت تولید نشاسته حفاری جهاددانشگاهی اردبیل
کد خبر: 4123252
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷

تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی با پایلوت تولید نشاسته حفاری جهاددانشگاهی اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری جهاد دانشگاهی اردبیل باعث تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی بومی استان شده و این واحد با تولید نشاسته حفاری ضمن ایجاد بستر خوداتکایی کشور، به ارزآوری کشور نیز کمک می‌کند.

مهران اوچی اردبیلی رئیس جهاد دانشگاهی اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، رامین صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل، یکم اسفندماه، در بازدید از پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری جهاد دانشگاهی اردبیل اظهار کرد: پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری جهاد دانشگاهی اردبیل باعث تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی بومی استان شده و این واحد با تولید نشاسته حفاری ضمن ایجاد بستر خوداتکایی کشور، به ارزآوری کشور نیز کمک می‌کند.

صادقی استان اردبیل را یکی از قطب‌های تولید محصول سیب‌زمینی در کشور اعلام و خاطرنشان کرد: برای فرآوری بهینه محصولات کشاورزی باید واحدهای صنعتی مرتبط در استان راه‌اندازی شود.

وی اضافه کرد: پایلوت نیمه صنعتی نشاسته حفاری یکی از این واحدها می باشد که برای اولین بار در کشور توسط جهاد دانشگاهی در استان اردبیل ایجاد شده است و به عنوان واحد دانش بنیان فعالیت می کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با بیان اینکه نشاسته حفاری در صنعت نفت کاربرد دارد، گفت: در حال حاضر این نوع نشاسته وارداتی است و در تهیّه گِل حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صادقی، گسترش واحدهای دانش بنیان را یکی از راه‌های توسعه تولید، اشتغال و صنعت عنوان و تصریح کرد: اگر واحدی دانش بنیان نباشد از نظر میزان تولید، توان رقابتی آن با واحدهای دیگر کمتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در استان اردبیل اقدامات اساسی در صنایع دانش بنیان انجام شده است، افزود: بیشتر این واحدهای دانش بنیان استان فعال است و تلاش داریم با اجرای برنامه‌های تسهیلی مناسب زمینه فعالیت بیش از پیش آن‌ها را فراهم نماییم.

صادقی از فعالیّت یک هزار و 200 واحد تولیدی در استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد 48 واحد دانش بنیان هستند و طبق تفاهم نامه همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی، استقبال از ایده های فناورانه در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

در این بازدید مهران اوچی‌اردبیلی، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه پایلوت نیمه صنعتی نشاسته حفاری با هدف کاهش وابستگی خارجی و خوداتکایی به تولید داخلی راه‌اندازی شد،افزود: جهاد دانشگاهی با سابقه تولید و بومی‌سازی حجم بالایی از فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت و پتروشیمی و در ادامه فعالیت‌های خود در این زمینه نسبت به ایجاد خط تولید نشاسته صنعتی مورد نیاز صنعت نفت اقدام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این واحد صنعتی با هدف رفع یکی از نیازهای اساسی کشور در صنعت نفت،با مساعدت جهاد دانشگاهی کشور و مسئولان استان و به همت جهاد دانشگاهی استان اردبیل با همکاری پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی ایجاد شد.

اوچی‌اردبیلی ضمن تشکر از همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در صدور مجوزهای لازم برای راه‌اندازی پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری اظهار کرد: این طرح در سال 1396 برای حل بخشی از مشکلات سیب‌زمینی تولیدی اردبیل در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان مطرح و به عنوان طرح برتر فناورانه انتخاب شد به دنبال این امر جلسات متعدد با پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی به ایجاد خط تولید نشاسته صنعتی مورد مصرف در حفاری نفت از سیب‌زمینی درجه 2 و 3 انجامید.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل خاطرنشان کرد: اردبیل یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی کشور با تولید سالانه 750 هزار تن است که از این میزان 250 هزار تن درجه 2 و 3 است که هر از گاهی به دلیل استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای شیمیایی، شرایط نامناسب انبارداری، این محصول با ارزش دور ریز می‌شود.

اوچی اردبیلی اضافه کرد: این واحد صنعتی ضمن تأمین یکی از محصولات استراتژیک صنعت نفت و ایجاد یک منبع درآمد پایدار برای جهاد دانشگاهی، در ارتقای چهره صنعتی و اقتصادی استان و کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری جهاد دانشگاهی در سایه اهتمام مضاعف جهاد دانشگاهی اردبیل به ثمر نشسته است و می‌تواند الگوی مناسبی برای اقتصاد مقاومتی باشد،گفت:ظرفیت اسمی این واحد، تولیدی دو هزار تن در سال است که فاز اول آن قابلیت تولید 500 تن در سال را دارد. در فازهای بعدی این میزان افزایش خواهد یافت و در کنار آن تولید ده نوع نشاسته مورد مصرف در صنایع دیگر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha