حضور دانش‌آموزان اردبیلی در مدارس
کد خبر: 4087965
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹

حضور دانش‌آموزان اردبیلی در مدارس

مهرماه ۱۴۰۱، آغاز مجددی برای دانش‌آموزانی است که پس از وقفه طولانی مجددا در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

آموزش و پرورش اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهرماه ۱۴۰۱، آغاز مجددی برای دانش‌آموزانی است که پس از وقفه ۲ ساله، مجددا رنگ و بوی مدارس را حس کرده و در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

از گذشته تاکنون همگی ما از نسل‌های مختلف و در مقاطع گوناگون، تجربه حضور در مدرسه هر چند به مدت کم را داشته و لذت حضور در کلاس درس را چشیده‌ایم، وقتی معلم با دلسوزی تمام علم و دانش خود را به دانش‌آموز منتقل می‌کند و سعی در ارتقاء سطح آموزش و تحصیل علم‌جویان دارد، دانش‌آموز نیز با حضور در بین خانواده دوم خود، علاوه بر ویژگی‌های تحصیلی، اخلاق، ادب و سبک زندگی را از معلم و دوستانش می‌آموزد.

اما کرونا؛ این ویروس منحوس در چند سال گذشته اتفاقی بود که باعث شد بین کلاس درس و دانش‌آموز، فاصله و جدایی ایجاد شود، فلذا همین دور بودن از فضای کلاس و ندیدن دوستان و معلمان، یکی از اصلی‌ترین آسیب‌هایی بود که در ۲ سال گذشته گریبان دانش‌آموزان را گرفت.

با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱، این فرصت پس از وقفه‌ای طولانی مدت برای دوستداران علم و دانش فراهم شده تا با حضور مجدد در فضای درس و مدرسه، علاوه بر علم‌آموزی به تادیب و پرورش اخلاقی و رفتاری نیز مشغول شوند.

تاثیرات مثبت و منفی آموزش مجازی

در چند سال گذشته که واهمه ناشی از شیوع ویروس بین کودکان و نوجوانان آنها را از حضور در کلاس منع می‌کرد، آموزش علم و تحصیل به صورت مجازی و در بستر شبکه آموزش دانش‌آموز صورت می‌گرفت. این اتفاق ویژگی‌های مثبت و منفی زیادی داشت که نظرات خانواده‌ها و دانش‌آموزان، از جهات مختلفی در آن متفاوت است و عده‌ای از والدین، آموزش مجازی به سبک کشورهای اروپایی را شیوه مناسبی برای آموزش دانسته و از آن حمایت می‌کنند‌، عده ای دیگر اما مخالف سر سخت آموزش مجازی بوده و عواقب آن را جز بی‌سوادی و ضعف در آموزش نمی‌بینند.

این دو دیدگاه از لحاظ کیفیت و نوع آموزش باعث شده تا علاوه بر نگرانی‌ها در مورد حفظ سلامت و موارد بهداشتی، نوع و کیفیت آموزش نیز دغدغه مهمی برای خانواده‌ها و اصحاب آموزش و پرورش باشد. کودک و نوجوان امروز، به عنوان سرمایه اصلی و نیروی کار فردا به حساب می‌آیند از این رو تصمیم‌گیری در مورد مسیر آینده آنها بسیار مهم است.

امیرعطا اکبری یکی از نوجوانانی است که وارد مقطع متوسطه دوم می‌شود و در ۲ سال گذشته به دلیل عدم حضور در کلاس درس و تحصیل در بستر شبکه شاد، فرصت کار کردن و کسب تجربه را به دست آورده و در این سن پایین تا حد بسیاری سرمایه اندوخته است.

وی می‌گوید: در ۲ سال گذشته این فرصت فراهم شد تا علاوه بر درس خواندن به صورت مجازی، به صورت پاره وقت نیز در بازار فعالیت داشته باشم و این حضور علیرغم کسب تجربه، به من کمک کرد تا در کنار درس خواندن، دارایی‌های دلخواسته خود را به دست بیاورم.

وی افزود: طولانی شدن عدم حضورمان در کلاس درس، لطمه بسیاری بر ارتباطات و ضعف تحصیلی ما وارد کرده و ندیدن دوستان و نبود فضای مفرح برای فعالیت‌های فیزیکی، علاوه بر مشکلات جسمانی لذت بازی در زنگ ورزش را هم از ما گرفته است.

این نوجوان ۱۷ ساله در خصوص حضور در مقطع تحصیلی جدید خود اظهار کرد: با ورود به دوره دوم متوسطه، هم از لحاظ ذهنی احساس بزرگ شدن می‌کنم و هم با پیدا کردن دوستان جدید می‌توانم روابط اجتماعی خود را گسترش بدهم.

رونا حیدری، دانش‌آموز دوره ابتدایی است که در مهر ۱۴۰۱ به کلاس سوم دبستان می‌رود، وی از شوق فراوان خود برای تجدید دیدار با دوستان می‌گوید: در دو سال گذشته، به دلیل خانه نشینی‌های مکرر، لذت تفریح و شادی در کنار دوستان را از دست دادم و تا حد بسیاری احساس تنهایی می‌کردم. اما در سال‌تحصیلی جدید بسیار خوشحالم چون به مدرسه برمی‌گردم و علاوه بر درس خواندن، به بازی و صحبت با دوستانم می‌پردازم.

آموزش زمانی می‌تواند کارا و برای کودک جذابیت داشته باشد که همراه با سرگرمی و حسی مفرح باشد، اما فضای خشک و بی‌روحِ خانه‌ها و دل مشغولی‌هایی مثل تلوزیون و بازی‌های کامپیوتری، اجازه تمرکز بر دروس را به کودک نداده و کیفیت آموزش را تا حد بسیاری پایین می‌آورد.

عدم شناخت کافی والدین از دروس پایه و سختی‌های کار با موبایل و تبلت، مشکلاتی بود که باعث دردسرهای بسیاری در ۲ سال گذشته شد، مسئولیت‌های دشوار معلمان و والدین و وظیفه سنگین آنها در روزهای تحصیل مجازی، از دلایل مهمی است که اکثر والدین موافق تحصیل حضوری و بازگشایی کلاس‌ها هستند.

انتهای پیام
captcha