شیخ صفی‌الدین اردبیلی؛ معمار وحدت مذهبی در ایران
کد خبر: 4073539
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

شیخ صفی‌الدین اردبیلی؛ معمار وحدت مذهبی در ایران

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه شیخ صفی‌الدین اردبیلی معمار وحدت مذهبی در ایران بوده است، اظهار کرد: ایشان نقش مهمی در پیدایش تاریخ تشیع جهان اسلام داشته است.

شیخ صفی الدین اردبیلی

به گزارش ایکنا از اردبیل، اسماعیل چمنی، سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی، چهارم مردادماه در همایش تخصصی و بین‌المللی «وحید آفاق» و رونمایی از کتاب‌های «مکتب عرفان اجتماعی شیخ صفی‌الدین اردبیلی» و «عرفان ثقلین» که به‌مناسبت چهارم مردادماه «روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی» عارف نامی تاریخ تشیع و سلطان‌العارفین در نگارخانه خطایی اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: دوره صفوی عامل شکوفایی کشور در حوزه‌های مختلف بوده است و با توجه به کارهای بزرگ در کشور هفته اردبیل بهانه‌ای برای مطالعه تاریخ منطقه است.

وی بیان کرد: باید از ظرفیت اساتید و پژوهشگران تاریخ در دانشگاه‌ها و کشور در این مواقع بهتر استفاده شود و با توجه به این که جوانان و دانشجویان به دنبال آشنایی با هویت تاریخی و بینش علمی هستند باید در برنامه‌های دانشگاهی با بهره‌مندی از تجارب ارزنده راهگشا برای زندگی فردی و اجتماعی باشیم.

چمنی تصریح کرد: هویت انسان با تاریخ و پیشینه‌اش گره خورده و با توجه به اینکه پیشینه ما هویت‌ساز و تمدن‌ساز ایران اسلامی است هویتی به قدمت تاریخ داریم.

وی اظهار کرد: درصدد هستیم تا بتوانیم بزرگان و تاریخ خود را در سطح ملی و بین‌المللی بشناسیم و به افتخارات خود احترام بگذاریم.

چمنی از شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان معمار وحدت مذهبی در ایران یاد کرد و افزود: ایشان نقش مهمی در پیدایش تاریخ تشیع جهان اسلام داشته است.

در ادامه سید سلمان صفوی، رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن بیان کرد: اردبیل خاستگاه تمدن ایران پس از اسلام است و در این زمینه وجه تمایز عرفان شیخ صفی‌الدین اردبیلی از عرفای دیگر جنبه اجتماعی آن است.

وی بیان کرد: شیخ صفی الدین اردبیلی عرفان را وارد اجتماع کرد که در این زمینه ساختمان جامعه مورد توجه قرار گرفته که در این اساس سیاستمداران در خدمت جامعه بوده‌اند.

رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن، با اعتقاد به اینکه عرفان، جنبه دانش معنوی اسلام است که از آغاز در اسلام وجود داشته است، تصریح کرد: شیخ صفی‌الدین اردبیلی عرفان را به یک نهضت اجتماعی تبدیل کرد و عرفان اجتماعی مبتنی بر داشتن و ساختن جامعه براساس تعالیم اسلامی است.

وی با بیان اینکه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، همواره امرا و سلطان را به رفتار عادلانه با مردم دعوت می‌کرد، ادامه داد: روابط سازنده با مردم بر اساس جهاد اکبر و جهاد اصغر در این عرفان بود.

انتهای پیام
captcha