ضرورت راه‌اندازی مشاوره‌های قرآنی و توجه به محاوره‌های اخلاقی
کد خبر: 4072631
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵

ضرورت راه‌اندازی مشاوره‌های قرآنی و توجه به محاوره‌های اخلاقی

امام جمعه اردبیل ضرورت راه‌اندازی مشاوره‌های قرآنی و توجه به محاوره‌های اخلاقی و عمومی را در این حوزه یادآور شد و گفت: آنهایی که شرم و حیا ندارند، نباید در برابر قرآن و نماز سر بالا کنند چرا که بالاترین سرمایه در صیانت از جامعه آراستگی به مفاهیم قرآنی و مذهبی است.

حسن عاملی امام جمعه اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل، یکم مردادماه، در اولین نشست منطقه‌ای رؤسای هیئت‌های اندیشه‌ورز بانوان و رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها در اردبیل اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن با بشر مستقیم صحبت می‌کند و ما اگر از این محاوره بی‌نصیب مانده‌ایم باید آن را به پای عجز و ناتوانی خودمان بنویسیم و کتاب لایتناهی قرآن بزرگترین ثروت در مسیر تکریم و توحید است که هر کس با کتاب الهی انس گرفته، دلتنگی در او بی‌معنا است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل قرآن را در گران‌سنگ و خزانه بی‌منتهای الهی اعلام کرد و گفت: همان طوری که نبی مکرم اسلام در قرآن قواصی کرده و درهای ارزشمند از آن به دست آورده، ما نیز باید از این کتاب آسمانی بهره برده و بالاتر از ظواهر قرآن، حقیقت این کتاب آسمانی را دریابیم.

عاملی خروجی قرآن را کف نفس در جامعه و ایجاد واهمه قدسی برشمرد و افزود: اگر قرآن در انسان‌ها کف نفس و واهمه قدسی ایجاد نکند، خواندن آن جز عادت روزانه هیچ ثمره‌ای به همراه ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: زمانی که عقل کامل می‌شود همه چیز در مسیر عبودیت قرار می‌گیرد و قرآن کریم فوران عقل و عطوفت است که با تعابیر ارزشمند از آن یاد شده است.

عاملی ضرورت بهره‌گیری از این سفره پرنعمت و ادبستان الهی را یادآور شد و اضافه کرد: مایه تأسف است که قرآن هنوز دل‌ها و روح انسان‌ها را تسخیر نکرده در حالی که بهتر از این می‌توانیم از این گنجینه ارزشمند بهره ببریم.

وی اعجاز قرآن و زبان عربی را در استخدام کلمات و اسرار اوزان کلمات قرآن یادآور شد و بیان کرد: زبان عربی را خداوند خودش وصل کرده و هیچ زبانی در دنیا قابل قیاس با زبان عربی با مفاهیم و معانی متعدد نیست.

عاملی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما در آموزش و پرورش و مراکز دانشگاه‌ها در حوزه قرآن موفق عمل نکردیم و ضرورت دارد در این حوزه بازنگری کنیم تا نسل نوجوان و جوان ما تربیت یافته مکتب قرآن و درس‌آموخته مبانی و مفاهیم آن باشند.

وی تصریح کرد: کار فرهنگی باید خروجی مناسب داشته باشد و ضروری است تا سبک آموزش قرآن در مدارس و دانشگاه‌ها تغییر پیدا کند تا نوجوانان و کودکان ما بیشتر از شکل‌های ظاهری با معنا و مفاهیم قرآن آن هم در قالب قصه‌های عبرت‌آموز آشنایی پیدا کنند.

عاملی راه‌های آموزش قرآن را به تناسب مخاطبان یادآور شد و گفت: باید در آموزش قرآن معانی کلمه به کلمه را بیان کرده و به تناسب هر آیه قرآن قصه‌ای را برای کودکان و نوجوانان بیان کنیم تا فرآیند یادگیری به شکل واقعی و تثبیت شده انجام شود.

وی ضرورت راه‌اندازی مشاوره‌های قرآنی و توجه به محاوره‌های اخلاقی و عمومی را در این حوزه یادآور شد و افزود: آنهایی که شرم و حیا ندارند، نباید در برابر قرآن و نماز سر بالا کنند چرا که بالاترین سرمایه در صیانت از جامعه آراستگی به مفاهیم قرآنی و مذهبی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل خاطر نشان کرد: ما باید شیرینی قرآن را به نسل‌های بعدی تزریق کنیم تا هر کس با قرآن انس بگیرد، از لذت‌های آن بهره‌برداری کند.

انتهای پیام
captcha