تب بالای خرید کالاهای اساسی در اردبیل
کد خبر: 4056772
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳

تب بالای خرید کالاهای اساسی در اردبیل

علی‌رغم تشکیل صف در نانوایی‌ها و بعضاً مراکز عرضه مرغ و روغن، مشکل جدی در عرضه کالاهای اساسی در استان اردبیل مشاهده نشده و فقط برخی قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل استقبال بالای مردم در کم‌ترین زمان ممکن خالی می‌شوند.

فروشگاه مشاهدات عینی خبرنگار ایکنا در اردبیل حاکی از آن است علی‌رغم این که صف‌های طولانی در مقابل مرغ‌فروشی‌ها، نانوایی‌ها و برخی فروشگاه‌ها وجود داشت اما از لحاظ تأمین کالا مشکل اساسی مشاهده نشده و فقط برخی قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل استقبال بالای مردم در کم‌ترین زمان ممکن خالی می‌شوند.

از اولین روز موضوع حذف ارز ترجیحی، استاندار اردبیل و مسئولان استانی با برگزاری جلسات متعدد به موضوع اقناع عمومی پرداخته و نسبت به مدیریت شرایط کنونی همفکری و مشارکت داشته‌اند.

مسئولان در راستای اجرای این طرح به مردم اطمینان خاطر داده‌اند که اقلام به میزان مورد نیاز مصرف در بازار وجود دارد و هرگونه افزایش قیمت با نظارت ستاد تنظیم بازار انجام می شود اما از آنجا که هر تغییر و تحول در ابتدای امر با دل نگرانی‌هایی همراه است این آشفتگی در بازار و افزایش تقاضا و به دنبال آن کمبود برخی اقلام امری طبیعی است، موضوعی است که خبرنگار در بررسی و مشاهدات میدانی خود به این نتیجه رسیده است.

گزارش میدانی حاکی از آن است که قفسه‌های برخی فروشگاه‌ها خالی است و مرغ، تخم مرغ، روغن و ماکارونی در برخی مراکز عرضه نمی‌شود، اما در عین حال صف نانوایی‌ها امروز خلوت‌تر شده و این موضوع حاکی از آن است که در استان اردبیل تلاش رسانه‌های معاند نتیجه‌ای نداد و وضعیت مطلوب در استان حاکم است.

از طرفی مشاهدات عینی خبرنگار حاکی از نارضایتی مردم از عدم سنخیت یارانه کنونی با گرانی تعیین شده برای کالاهای اساسی است، به طوری که با افزایش قیمت‌ها بسیاری از کالاهای دیگر و ارائه خدمات تحت تأثیر گرانی قرار گرفته و این مبلغ اکتفای شرایط کنونی را نمی‌کند.

حتی گرانی‌ها سبب شده تا برخی کالاهای دیگر نیز گران شوند، در حالی که حقوق دریافتی کارگران و بازاریان و بسیاری از اصناف نیز با این وضعیت همخوانی ندارد و امری لازم و ضروری است تا برای کسب رضایت مردم و رفع دغدغه‌های معیشتی اقدامات لازم در این زمینه در کم‌ترین زمان ممکن انجام یابد، چرا که هم‌اکنون به خاطر افزایش هزینه‌ها برخی از اصناف و بازاریان مجبور به اخراج کارگران خود شده‌اند.

برخی مشکلات کمبود کالاهای اساسی مربوط به تولید و توزیع است

سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل، اظهار کرد: در تأمین کالاهای اساسی استان اردبیل اعم از مرغ، تخم‌مرغ و روغن خوراکی هیچ کمبودی وجود ندارد و طبق گزارش‌های واصله در رابطه با روغن خوراکی، برخی مشکلات در تولید و توزیع این کالا بوده که این مشکلات در حال رفع شدن است.

وی افزود: در کارخانه روغن ناب اردبیل، انواع روغن‌های خوراکی ساده، سرخ‌کردنی و جامد مورد نیاز روزانه در حدود 20 تن تولید می‌شود و پخش انواع روغن خوراکی در سراسر استان، در دستور کار بوده و در بخش نظارتی نیز لازم است تعزیرات حکومتی با هرگونه گران‌فروشی برخورد کند.

استاندار اردبیل ادامه داد: با توجه به آغاز طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، کشتارگاه مرغ اردبیل بر خلاف روال معمول، روز جمعه نیز فعال بود و همچنین در رابطه با تأمین و توزیع تخم‌مرغ مشکلی گزارش نشده است.

عاملی افزود: تلاش‌های رئیس‌کل دادگستری و مجموعه قضایی استان اردبیل به جهت حمایت‌هایی که از روند تولید و سرمایه‌گذاری در استان انجام می‌دهند، شایسته تقدیر و قدردانی است.

وی اظهار کرد: با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی استان اردبیل، تلاش و همکاری همه حوزه‌ها و بخش قضایی در تسهیل سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید اهمیت دارد و باید از سرمایه‌های موجود در راستای فعال کردن تولید و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان استفاده کنیم.

استاندار اردبیل ادامه داد: برای رهایی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و رشد اقتصادی خانواده‌ها، توجه به سرمایه‌گذاری ضروری بوده و در این راستا همه باید تلاش جدی داشته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به آغاز اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، این اقدام دولت گامی برای رشد و رقابت‌پذیری اقتصادی بوده و در راستای قطع دست سودجویان و واسطه‌ها از یارانه‌های اقلام، ضروری است و با اجرای آن دهک‌های پایین نیز به میزان برابر از یارانه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

استاندار اردبیل گفت: خط قرمز دولت بر این است که در جریان اجرای طرح جدید، فشاری بر مردم وارد نشود؛ همه ارکان نظام بر اجرای این طرح به‌عنوان گام بزرگ اقتصادی اتفاق نظر دارند و لازم است همراهی لازم تمام حوزه‌ها جلب شود.

عاملی گفت: با وجود هزینه‌ کرد 15 هزار میلیارد دلاری دولت در سال گذشته برای تأمین ارز 4200 تومانی، اثربخشی آن برای کشور بسیار اندک بود و با توجه به تغییرات جهانی و افزایش قیمت‌ها در سطح بین‌المللی، دولت نیازمند تصمیم جدی در این راستا بود تا از تحمیل هزینه و خروج ارز از داخل جلوگیری کند.

وی افزود: با اجرای این طرح، اختصاص یارانه حذف نمی‌شود و تنها شکل پرداخت آن تغییر می‌کند که این موضوع باید برای آحاد جامعه تبیین شود تا از تشویش افکار عمومی از سوی دشمنان جلوگیری شود.

انتظار می‌رود با تمهیدات به عمل آمده در راستای بهبود وضعیت اقتصادی مردم اقدامات اساسی انجام یابد تا هر چه سریع‌تر با حل مشکلات موجود وضعیت مطلوب اقتصادی در استان حاکم شود.

انتهای پیام
captcha