اختصاص اعتبار جدید برای ساماندهی «جمعه مسجد» و «بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی»
کد خبر: 4049169
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

اختصاص اعتبار جدید برای ساماندهی «جمعه مسجد» و «بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی»

مدیرکل سازمان میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، گفت: 76 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی جمعه مسجد و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اختصاص می‌یابد که هماهنگی‌های لازم در این زمینه به عمل آمده است.

نادر فلاحی میراث فرهنگی اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، ۲۴ فروردین‌ماه، در دیدار با هیئت امنای محله جمعه مسجد اردبیل، اظهار کرد: برای نخستین بار 30 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی اثر ثبت ملی جمعه مسجد اختصاص پیدا کرده که این اعتبار برای ساماندهی جمعه مسجد درنظر گرفته شده است و امروز ما با دعوت از هیئت امنای محله خواستیم تا نظر خود را درخصوص اولویت‌های هزینه کرد این اعتبار اعلام کنند.

وی تاکید کرد: جمعه مسجد میراث گران‌بهایی است که وظیفه خود می‌دانستیم برای حفظ این اثر باستانی ملی اقدامات مهمی را انجام دهیم و بعد از مرمت و ایجاد صحن فرهنگی که در سال‌های گذشته انجام شد اکنون این اعتبار مهم را به این اثر ملی تخصیص داده‌ایم.

فلاحی، با اشاره به لزوم ساماندهی کامل جمعه مسجد، بیان کرد: بعد از ساماندهی کامل این مجموعه و اقدامات امنیتی مثل نصب دوربین‌های مداربسته، راه‌اندازی سامانه بلیط فروشی در این مجموعه برای بازدیدکنندگان نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی گفت: در کاوش‌های جمعه مسجد سفال‌هایی به دست آمده است که قدمت آنها به عصر مفرغ و سه هزار سال قبل از میلاد می‌رسد و قدمت این مسجد باستانی را بیشتر نیز می‌کند.

فلاحی، در ادامه از تخصیص 46 میلیارد ریال برای ادامه روند بازگشایی حریم مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی خبر داد و گفت: 46 میلیارد ریال برای ادامه روند بازگشایی حریم مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی تخصیص یافت.

مدیرکل سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم و با توجه به اینکه دو مغازه در حریم مجموعه جهانی شیخ صفی‌ باقی مانده بودند توانستیم این اعتبار را برای بازگشایی کامل حریم این میراث جهانی جذب کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این اعتبار امروز ابلاغ شد طی روزهای آینده دو مغازه موجود در حریم شیخ صفی تملک و تخریب خواهند شد.

فلاحی، با اشاره به اقداماتی که قبلا در این راستا انجام شده است، بیان کرد: پیش از این و طی تملک‌های قبلی حدود 1200 متر از حریم شیخ صفی را با تملک بانک ملی و تعدادی از مغازه‌های موجود آزادسازی کرده بودیم و ادامه این روند با جذب اعتبار جدید به بازگشایی کامل حریم منجر می‌شود.

انتهای پیام
captcha