بیست و هفتم رجب؛ روزی که خاتم‌الانبیاء رسالت آسمانی‌اش را دریافت کرد
کد خبر: 4039637
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸

بیست و هفتم رجب؛ روزی که خاتم‌الانبیاء رسالت آسمانی‌اش را دریافت کرد

بیست و هفتم ماه رجب، سالروز مبعث خاتم‌الانبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) است، روزی که وعده‌ پیامبران الهی مصداق یافت و محمد(ص) از سوی پروردگار یکتا به پیامبری رسید و رسالت آسمانی خود را دریافت کرد.

مبعث پیامبربه گزارش ایکنا از اردبیل، بیست و هفتم ماه رجب، سالروز مبعث خاتم‌الانبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) است، روزی که وعده‌ پیامبران الهی مصداق یافت و محمد(ص) از سوی پروردگار یکتا به پیامبری رسید و رسالت آسمانی خود را دریافت کرد.

نخستین آیات آسمانی در این روز به قلب مبارک محمد امین فرود آمد که «اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق....» جبرئیل بر آن والا پیامدار نازل و قول انبیاء بزرگ تاریخ صادق شد و محمد به نبوت رسید.

محمد(ص) به پیامبری رسید و آفتاب فروزان اسلام طلوع کرد و دنیا از ظلمت تاریکی برون جست. اسلامی که روزی محدود به جغرافیای بیت نبی مکرم اسلام بود، امروز بزرگترین دین جهان است و بیشترین پیروان را دارد.

حضرت خدیجه(س) همسر باوفای محمد مصطفی و علی پسر عموی ایشان نخستین افرادی بودند که به دین مبین اسلام مشرف شدند، آیین آسمانی اسلام از خانه‌ی نورانی نبی مکرم اسلام تا مکه، مدینه و سراسر حجاز گسترش پیدا کرد و در سال‌های پس از رحلت آن پرچمدار بزرگ توحید، به سراسر پهنه‌ی گیتی پا گذاشت و عملا امروز سرزمین و کشوری در جهان نیست که نور حقانیت اسلام ناب محمدی در آنجا نتابیده باشد.

مناسبت‌های مهم تقویمی در فرهنگ اسلامی می‌توانند بهترین بهانه برای ایجاد وفاق و همدلی در بین کشور‌های مسلمان شوند، مسلمین عالم با گرامیداشت چنین اعیادی اتحاد، وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کرده و در جبهه‌ی مقاومت اسلامی بیش از پیش متحد می‌شوند که این آرزوی قلبی پیامبر عظیم الشان اسلام نیز بوده است.

فلسفه و اهداف بعثت

بعثت بزرگ‌ترین نعمت خداوند بر بشر است و جا دارد که خداوند بر این نعمت منت گذارد و این احسان و نیکویى را به رخ آنان بکشد، چنان که مى فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلىَ الْمُومِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُواْ عَلَیهِْمْ ءَایَاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِن کاَنُواْ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَالٍ مُّبِینٍ» خداوند برمومنان منت نهاد (نعمت بزرگى بخشید)، هنگامى که درمیان آن‌ها پیامبرى از خودشان برانگیخت که آیات او را بر آن‌ها بخواند و آن‌ها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد و البته پیش از آن در گمراهى آشکار بودند.
(آل عمران/ ۱۶۴)

در این آیه خداوند به مهم‌ترین اهداف بعثت اشاره می‌فرماید: «یَتْلُواْ عَلَیهِْمْ ءَایَاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ» ۱- تلاوت آیات الهى ۲- تربیت و تعلیم ۳- تعلیم قانون و کتاب ۴- تعلیم حکمت.

به طور خلاصه، در مورد هدف بعثت انبیاء می‌توان گفت که هدف اصلی بعثت انبیاء، همان عبادت مخلصانه خداست که سعادت جاودانه انسان، در آن است و همین عبادت مخلصانه است که بشر را جانشین خدا می‌کند و همه هستی را خاضع و فرمانبردار انسان می‌سازد و دو هدف مقدماتی برای بعثت انبیا، یکی اقامه عدل و دیگری برپایی حکومت الهی است که با تحقق این دو هدف مقدماتی، عبادت مخلصانه حق که هدف اصلی بعثت انبیاست محقق می‌شود.

انتهای پیام
captcha