دو طرح شاخص کشاورزی در اردبیل به بهره‌برداری رسید
کد خبر: 4039462
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴

دو طرح شاخص کشاورزی در اردبیل به بهره‌برداری رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، گفت: دو طرح شاخص کشاورزی در اردبیل به بهره‌برداری رسید که این طرح‌ها شامل مجهزترین کشت گلخانه‌ای هیدروپونیک هوشمند تولید گل رز شاخه بریده هلندی صادراتی و بزرگترین مرکز پرورش گوسفند داشتی پرتولید نژاد رومانوف است.

کشاورزیبه گزارش ایکنا از اردبیل، خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، هشتم اسفندماه، با تشریح بهره‌برداری از دو طرح شاخص کشاورزی در استان اردبیل، اظهار کرد: این طرح‌ها شامل مجهزترین کشت گلخانه‌ای هیدروپونیک هوشمند تولید گل رز شاخه بریده هلندی صادراتی و بزرگترین مرکز پرورش گوسفند داشتی پرتولید نژاد رومانوف است.

نیکشاد ادامه داد: در راستای استفاده بهینه از آب و نهاده‌های کشاورزی و افزایش زمینه کشت‌های گلخانه‌ای، در روستای پته خور از توابع شهرستان نمین مجتمع گلخانه‌ای آرتا رویش سبلان با مدیریت آقای یونس زاده در سطح ۷ هزار متر مربع گلخانه‌ای مدرن و مطابق با استاندار‌های جهانی ایجاد کرده که با کشت محصول گل رز هلندی و قرار داد با شرکت‌های خارجی برای صادرات گل‌های شاخه بریده موجب شکوفایی و معرفی استعداد‌های کشاورزی شهرستان در سطح بین المللی است.

وی اضافه کرد: افتتاح گلخانه فوق برای کشت گل رز پرورشی شاخه بریده با استفاده از تکنولوژی مدرن و با سیستم‌های به روز آبیاری و بستر‌های کشت مطابق با استاندار‌های جهانی می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر گلخانه‌های موجود منطقه باشد که در جهت اقتصادی نمودن تولیدات و افزایش روزافزون بهره‌وری محصولاتشان اقدام کنند.

نیکشاد ادامه داد: گلخانه فوق با داشتن سیستم‌های تهویه‌ای و حرارتی پیشرفته و بستر‌های کشت مدرن با روش هیدروپونیک بسیار مجهز، طوری طراحی شده است که تا سطح شش هکتار مساحت آن قابل افزایش می‌باشد که با رونق گرفتن زمینه کار و افزایش صادرات محصول گل رز تولیدی، با افزایش مشتری و زیاد شدن متقاضیان گل رز تولیدی، افرایش سطح گلخانه مد نظر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شش نفر در این گلخانه فعالیت دارند و در طول سال ۷۰۰ هزار شاخه بریده در ۱۴ رنگ تولید خواهد شد که برای بهره برداری رسیدن آن ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

نیکشاد اضافه کرد: از نظر اشتغال زایی به جهت امکان افزایش سطح و داشتن بازار‌های جهانی برای گل‌های های تولید‌ی شاخه بریده دارای جایگاه ممتازی خواهد بود؛ و با توجه داشتن فعالیت مناسب و تولید محصول مطمئن با وجود بازار جهانی و ساختار گلخانه‌ای استاندارد و مدرن و مجهز به فن آوری روز و ارتباط مستمر با شرکت‌های جهانی می‌تواند الگوی ایده‌آل برای تاسیس یا تغییر سیستم گلخانه‌های کشور و منطقه به سوی تکنولوژی جهانی باشد.

وی با قدردانی از تلاش و حمایت‌های مقام ارشد استان از طرح‌ها و پروژه‌های جهاد کشاورزی و سرمایه گذاری در این بخش گفت: دومین طرح شاخص مرکز پرورش گوسفند داشتی پرتولید نژاد رومانوف آقای مسعود مطلوبی در نوجه‌ده نمین بوده که در مساحت بیش از ۶ هزار متر مربع احداث شده با ظرفیت ۱۱۰ راس نژاد مولد و با اشتغالزایی ده نفر که برای اتمام آن ۱۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

انتهای پیام
captcha