خط تولید نشاسته صنعتی جهاد دانشگاهی اردبیل افتتاح شد
کد خبر: 4035996
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
با حضور مسئولان کشوری و استانی؛

خط تولید نشاسته صنعتی جهاد دانشگاهی اردبیل افتتاح شد

با حضور دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور، علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، صدیف بدری، نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، رضا قاسمیان، معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل و جمعی از مسئولان استان اردبیل، خط تولید نشاسته صنعتی جهاد دانشگاهی استان اردبیل افتتاح شد.

مهران اوچی اردبیل رییس جهاد دانشگاهی اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران‌اوچی‌اردبیلی، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، ۲۳ بهمن‌ماه، در مراسم آغاز به کار خط تولیدی نشاسته صنعتی اردبیل، راه‌اندازی واحد نیمه صنعتی تولید نشاسته با قابلیت تحمل دمایی زیاد را اقدامی ارزشمند در رسیدن به خودکفایی برای تولید نشاسته صنعتی عنوان و اظهار کرد: استان اردبیل با تولید سالانه 750 هزار تن محصول سیب زمینی یکی از قطب‌های تولید این محصول در کشور است که 250 هزار تن آن محصول درجه دو و سه محسوب می‌شود.

اوچی‌اردبیلی خاطرنشان کرد: کمبود زیرساخت‌های نگهداری این محصول به ویژه سردخانه و انبار استاندارد به دورریز شدن این محصول منجر می‌شود که به همین خاطر با تصمیم ستاد اقتصاد مقاومتی قرار شد برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای سیب‌زمینی مازاد و محصول درجه سه و چهار سیب‌زمینی تدابیری اندیشیده شود.

وی گفت: تیم تحقیقاتی جهاد دانشگاهی با محوریت پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی این نهاد کار مطالعاتی را در این زمینه آغاز کردند و بعد از سه سال موفق شدند نشاسته صنعتی که کاربرد متنوعی دارد در قالب این خط تولید با ظرفیت 500 تن در سال راه‌اندازی کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل، اهداف این پروژه را جلوگیری از خام‌فروشی محصول سیب‌زمینی، توجه به ارزش‌افزوده این محصول و همچنین ارتقای صنایع تبدیلی، توجه به اشتغال و خروج ارز از کشور اعلام کرد و افزود: با خرید و تجهیز سوله و تأمین ماشین‌آلات سعی کردیم تا زمینه راه‌اندازی این مجموعه تولیدی را فراهم کنیم.

اوچی‌اردبیلی به اخذ گواهی استاندارد محصول تولید شده در خط تولید نشاسته صنعتی جهاد دانشگاهی استان اردبیل از وزارت نفت اشاره و بیان کرد: بعد از اخذ مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری از صنعت و معدن استان، فاز اول خط تولید نشاسته صنعتی مورد مصرف در گِل حفاری با سرمایه گذاری 5 میلیارد تومان ایجاد شد.

وی گفت: با تکمیل فازهای بعدی ظرفیت تولید این کارخانه به دو هزار تن در سال افزایش می‌یابد و قابل ارتقا تا 4 هزار تن هم ‌بوده که امیدواریم از محصولات این کارخانه که تولید انواع نشاسته اصلاح شده حفاری، نشاسته‌ صنایع داروسازی، نشاسته صنایع غذایی و نشاسته‌های پرکاربرد صنایع پلاستیک و چسب‌سازی و کاغذسازی است، استفاده شود.

انتهای پیام
captcha