رویشگاه بنه روستای منامین شهرستان خلخال ثبت ملی شد
کد خبر: 4030598
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷

رویشگاه بنه روستای منامین شهرستان خلخال ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، گفت: پرونده ثبت میراث طبیعی رویشگاه بنه روستای منامین شهرستان خلخال استان اردبیل به فهرست آثار ملی ایران راه یافت.

 ثبت ملیبه گزارش ایکنا از اردبیل، روح‌الله محمدی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، دوم بهمن‌ماه، ضمن اعلام این خبر در اردبیل، اظهار کرد: میراث طبیعی رویشگاه بنه روستای منامین شهرستان خلخال به شماره ۹۲۳ در تاریخ دهم آذرماه ۱۴۰۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

محمدی، با بیان اینکه در محدوده گورستان تاریخی منامین که در بالادست روستا قرار گرفته است درختان بنه کهنسالی دیده می‌شود که از قدمت چند صد ساله برخوردار هستند، افزود: بدین منظور 9 درخت بنه کهنسال که با نام سقز آغاجی نیز شناخته می شوند، مورد مطالعه قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه بنه یا پسته کوهی درختی از دسته پسته بوده که گونه‌های مختلفی از آن وجود دارد، یادآور شد: بنه درختی است دو پایه، دارای برگ‌های تک شانه‌ای(دارای 1 تا 7 برگچه) برگچه‌ها بیضوی تخم مرغی شکل، شکل میوه آن کروی به قطر حدودا 5 میلی متر، ابتدا صورتی سپس قرمز و در زمان رسیدن کامل، پوشش میوه سبز رنگ می‌شود.

محمدی، قدمت این درختان را بین 500 تا 900 سال ذکر کرد و افزود: در پیرامون این گورستان ایلخانی که توسط حصار آهنی محصور شده آثار سفالی لعابدار و آرامگاه پیر عارف منطقه در دوره ایلخانی نیز دیده می شود که بیانگر وسعت بیشتر این محوطه و نشان از قدمت تاریخی آن دارد.

وی گفت: این درختان در وضعیت سلامت کامل قرار داشته و هیچ‌گونه آسیب انسانی و طبیعی در آنها دیده نشده است.

محمدی بیان کرد:‌ اعتقادات مردم منطقه در حفاظت و نگهداری درختان کهنسال بنه بسیار مثمرثمر بوده، به طوری‌ که تا به امروز در بین اهالی محل متداول بوده که هر کس آسیبی به این درختان وارد کند به بلا و مصیبت گرفتار می‌شود.

انتهای پیام
captcha