3 اثر استان اردبیل ثبت جهانی می‌شود
کد خبر: 4028346
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹

3 اثر استان اردبیل ثبت جهانی می‌شود

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، گفت: 3 پروژه برای ثبت جهانی داریم که می‌توان به کاروان‌سرای شاه‌عباسی صایین در شهرستان نیر، کوه سبلان و الحاق جنگل‌های فندقلو در شهرستان نمین به جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد.

نادر فلاحی میراث فرهنگی اردبیلنادر فلاحی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، اظهار کرد: 3 پروژه برای ثبت جهانی داریم که می‌توان به کاروان‌سرای شاه‌عباسی صایین در شهرستان نیر، کوه سبلان و الحاق جنگل‌های فندقلو در شهرستان نمین به جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و به علاوه بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی را نیز قبلا توانسته‌ایم ثبت جهانی کنیم.

فلاحی تصریح کرد: تاکنون یک هزار و 400 اثر منقول و غیرمنقول در استان اردبیل در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده که بی‌شک انتظار می‌رود با تلاش در این زمینه بتوانیم به تمامی اهداف خود در راستای توسعه حوزه تاریخی و گردشگری با داشتن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان جامه عمل بپوشانیم.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، بیان کرد: در راستای توسعه حوزه گردشگری و تاریخی نیازمند همکاری و مشارکت با بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم با رفع مشکلات به اهداف خود برای بهبود وضعیت موجود جامه عمل بپوشانیم که این موضوع به عنوان اولویت اساسی و مهم مطرح است که باید مورد توجه واقع شود. 

فلاحی افزود: 9 اثر غیرمنقول استان اردبیل در نشست شورای ملی ثبت آثار غیرمنقول وزارت میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده که این آثار شامل سینما ایران، خانه تاریخی صدر، حمام زینال، خانه منعمی و محوطه آق‌داغ امام آتشگاه سرعین است.

وی بیان کرد:‌ از دیگر اثرهایی که در فهرست میراث ملی قرار گرفته می‌توان به تپه قلعه صوفلو، محوطه باستانی اسفرنجان، کول تپه، گورستان تاریخی کیوی علیا، داشجا تپه ایلخچی شهرستان کوثر اشاره کرد که با هدف صیانت و حفاظت از میراث فرهنگی استان محقق شده که برای ما بسیار حائز اهمیت و اساسی است.

انتهای پیام
captcha