طرح توسعه گردشگری مذهبی در اردبیل اجرا می‌شود
کد خبر: 4017890
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل:

طرح توسعه گردشگری مذهبی در اردبیل اجرا می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: بیشترین تعداد امامزادگان و بقاع متبرکه مربوط به خلخال است، بنابراین طرح توسعه گردشگری مذهبی در خلخال با مشارکت فرمانداری این شهرستان اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده، مدیرکل اوقاف اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ستوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، 11 آذرماه در بازدید از بقعه امامزاده سیدابوالقاسم(ع) روستای کالار خلخال، اظهار کرد: طرح توسعه گردشگری مذهبی در خلخال با مشارکت فرمانداری این شهرستان اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح، استفاده کامل از ظرفیت امامزادگان و بقاع متبرکه پراکنده در مناطق مختلف خلخال و با اجرای پروژه‌های بهسازی در ساختمان و بنای بقاع متبرکه موجود منطقه از سوی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان و با مشارکت مالی فرمانداری این شهرستان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان اینکه خلخال از لحاظ واقع شدن بیشترین تعداد امامزادگان و بقاع متبرکه رتبه نخست این استان را به خود اختصاص داده است، گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد از مجموع امامزادگان و بقاع متبرکه این استان در مناطق مختلف شهرستان خلخال واقع شده و این امر اهمیت اجرای طرح توسعه توریسم مذهبی را در این شهرستان دو چندان کرده است.

ستوده اظهار کرد: 89 امامزاده و بقعه متبرکه در خلخال واقع شده‌اند که 40 بقعه از این بقاع در گسترش فرهنگ دینی و اعتقادی مردم و اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در طول سال فعالیت مستمر دارند.

ستوده با اشاره به نگرش جدیدی که نسبت به امامزادگان و بقاع متبرکه به وجود آمده است، بیان کرد: بسیاری از مراسم فرهنگی و مذهبی مردم در امامزادگان و بقاع متبرکه انجام می‌شود که حضور مردم در مناسبت‌های مختلف از جمله ایام ولادت و شهادت امامان معصوم، لحظه تحویل سال و سایر آئین‌های ملی و مذهبی طول سال سبب تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی منطقه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: به لحاظ بالا بودن حجم کار و سطح فعالیت‌های مربوط به بقاع متبرکه خلخال یک روز کاری اداره‌کل اوقاف استان در هر هفته جهت رسیدگی به امور اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان اختصاص یافته و با حضور در این شهرستان به امور موقوفی به سرعت رسیدگی می‌شود.

مسعود یگانه، سرپرست فرمانداری شهرستان خلخال نیز در این بازدید با تقدیر از حسن توجه مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان، به این شهرستان و حضور هفتگی در خلخال و تلاش‌های ارزنده مجموعه کاری اداره اوقاف این شهرستان در توسعه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی و ترویج فرهنگ وقف در جامعه، گفت: کارکرد فرهنگی یکی از مهم‌ترین اهداف وقف بوده و وقف می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از تحولات و اسباب گسترش و توسعه بسیاری از نهادهای اجتماعی و فرهنگی در جامعه باشد.

وی افزود: وجود ظرفیت‌های مناسب مذهبی، شهرستان خلخال را تبدیل به یکی از قطب‌های مهم گردشگری مذهبی استان اردبیل و کشور کرده و فرمانداری خلخال برای بهسازی همه بقاع متبرکه این شهرستان جهت بهره‌مندی از ظرفیت گردشگری مذهبی این اماکن اهتمام ویژه‌ای دارد.

یگانه اظهار کرد: فرمانداری برای مشارکت 50 درصدی برای تامین اعتبار اجرای این پروژه با اداه کل اوقاف و امورخیریه استان اردبیل اعلام همکاری می‌کند. واقع شدن بیش از 50 درصد از امامزادگان و بقاع متبرکه استان اردبیل در شهرستان خلخال همراه با صدها جاذبه گردشگری و مذهبی سبب شده تا این شهرستان همواره مورد توجه تعداد بی‌شماری از گردشگران قرار گیرد بنابراین اجرای طرح‌های بهسازی امامزادگان و بقاع متبرکه زمینه برای برای دستیابی به اهداف توریسم مذهبی و استفاده از ظرفیت کامل این اماکن مقدس و مورد احترام مردم و مورد توجه گردشگران را فراهم خواهد کرد.

سرپرست فرمانداری خلخال اظهار کرد: هر کدام از بقاع متبرکه این شهرستان که پروژه بازسازی و تجدید بنا در سطح آن‌ها اجرا شده از جمله بقعه امامزاده عبدلله کلور در بخش شاهرود، بقعه سیداحمد معراجی در روستای سفیداب بخش خورش رستم، بقعه سید دانیال در روستای خانقاه سادات و سید ابوالقاسم در روستای کالار در بخش مرکزی خلخال از امکان مذهبی شاخص هستند که علاوه بر مردم محلی بسیاری از اهالی ساکن استانهای همسایه نیز همه ساله بسیاری از مراسم مذهبی خود را در در این اماکن مذهبی اجرا می‌کنند. از طرفی نیز به‌ دلیل قرار گرفتن این اماکن در مسیر گردشگری منطقه جنوب استان، محلی مناسب برای استراحت و زیارت مسافران این شهرستان است.

انتهای پیام
captcha