رویداد آموزشی «چاره‌جو در حوزه گیاهان دارویی» در اردبیل برگزار شد
کد خبر: 4003381
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
به همت مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاد دانشگاهی؛

رویداد آموزشی «چاره‌جو در حوزه گیاهان دارویی» در اردبیل برگزار شد

رویداد آموزشی «چاره‌جو در حوزه گیاهان دارویی» به صورت مجازی، به همت مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاد دانشگاهی استان اردبیل برگزار شد.

رضازاده// رویداد آموزشی چاره‌جو حوزه گیاهان دارویی در اردبیل برگزار شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران اوچی‌اردبیلی، سرپرست مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، 17 مهرماه، در رویداد آموزشی «چاره‌جو در حوزه گیاهان دارویی» اردبیل، اظهار کرد: برگزاری این رویدادها، زمینه‌ساز هم‌افزایی و ارتباط صنعت و دانشگاه در جهت معرفی ظرفیت گیاهان دارویی برای اشتغال و کارآفرینی به ویژه در استان اردبیل است.

اوچی‌اردبیلی اظهار کرد: رویدادهای «چاره‌جو» یک رویداد نوآوری اجتماعی بوده که معضلات و مسائل اساسی ملی و یا منطقه‌ای در صنایع، سازمان‌ها و مراکز تخصصی را کشف کرده و با حمایت کسب‌وکارها و سازمان‌های پیشرو نسبت به رفع آن‌ها راهکار ارائه می‌دهد که می‌تواند در حوزه گیاهان دارویی موثر واقع گردد.

وی افزود: علاقه‌مندی زیادی به طب سنتی در جامعه دیده می‌شود و با توجه به اینکه طب سنتی مبتنی بر گیاهان دارویی است، تجاری‌سازی گیاهان دارویی می‌تواند کمک بزرگی در جهت رونق اقتصادی در مناطق مستعد و غنی از گیاهان دارویی نظیر استان اردبیل باشد که نیازمند برنامه‌ریزی مستمر و دقیق است.

سرپرست مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، یادآور شد: استفاده از ایده‌های نو در راستای کسب و کار و کارآفرینی در صنعت گیاهان دارویی اهمیت بالایی دارد و در دهه اخیر جهاد دانشگاهی با راه‌اندازی مراکز رشد تخصصی، درصدد بهره‌برداری از این ظرفیت در راه‌اندازی کسب و کارهای فناورانه جوانان برآمده است.

وی افزود: توسعه فناوری و فرآوری زعفران، فرآوری‌های آرایشی و بهداشتی و نوشیدنی‌ها اعم از دمنوش، عرقیات و موارد مشابه آن، داروسازی و طب سنتی بر پایه گیاهان دارویی، بسته‌بندی و چاشنی‌ها و ادویه‌ها، تجاری‌سازی و بازرگانی گیاهان دارویی، گیاهان دارویی و مبارزه بیولوژیک با آفات، کاربرد گیاهان دارویی در علوم مختلف، درمان بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون و چربی خون با استفاده از گیاهان دارویی و اشتغال‌زایی در این حوزه از جمله محورهای مهمی بوده که مورد توجه قرار گرفته و در قالب این رویدادها می‌تواند به ارائه ایده‌های مناسب پرداخته شود.

اوچی‌اردبیلی، با بیان اینکه انسان‌ها در طول تاریخ ضمن استفاده از برخی گونه‌های گیاهان دارویی در تهیه غذا برای پیشگیری از بیماری‌ها و یا درمان آن‌ها از داروهای گیاهی استفاده می‌کردند، گفت: امروزه با وجود ورود تکنولوژی‌های نوین و ساخت داروهای شیمیایی، استفاده گیاهان دارویی و داروهای گیاهی نه تنها کم نشده، بلکه به دلیل سازگاری با بدن انسان و حیوان و عوارض کم ناشی از مصرف ضرورت توجه به آن افزایش نیز یافته است.

وی تصریح کرد: این مقوله به عنوان یک فرصت گران‌قدر، می‌تواند نقش بسزایی در افزایش تولید ثروت و ایجاد اشتغال ایفا نماید که در مراکز رشد و نوآوری ارائه مدل استفاده از کارآفرینی حوزه گیاهان دارویی حائز اهمیت بوده و باید از ایده‌های خلاقانه حمایت مناسب صورت پذیرد.

گفتنی است؛‌ در پایان این رویداد به پرسش‌های حاضران از سوی مدرس رویداد پاسخ‌های لازم ارائه و راهنمایی‌های مناسب پیشنهاد شد و برخی ایده‌های ارائه شده مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha