سایه کرونا بر آیین‌های عزاداری اردبیلی‌ها در محرم و صفر ۱۴۰۰ + فیلم
کد خبر: 3997256
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶

سایه کرونا بر آیین‌های عزاداری اردبیلی‌ها در محرم و صفر ۱۴۰۰ + فیلم

محرم و صفر ۱۴۰۰ در اردبیل، این دیار عشاق دلسوخته امام حسین(ع) در شبیخون کرونا، جلوه‌ای متفاوت به خود گرفت.

سایه کرونا بر آیین‌های عزاداری اردبیلی‌ها در محرم و صفر ۱۴۰۰ + فیلمبه گزارش ایکنا از اردبیل، محرم و صفر ۱۴۰۰ در اردبیل، این دیار عشاق دلسوخته امام حسین(ع) اگرچه در شبیخون کرونا، جلوه‌ای متفاوت به خود گرفت، اما بازخوانی انبوه آیین‌ها و رسوم آن گواهی است بر قرن‌ها شور و شعور حسینی که هیچ رخدادی را یارای خاموش کردن آن نیست و لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم باعث شده تا آیین‌های سنتی عزاداری در پایتخت حسینیت بعد از گذشت قرن‌ها با محدودیت مواجه شود.

تا پیش از ویروس منحوس کرونا در ماه عزای سید و سالار شهیدان مراسم و آیین‌های سنتی از جمله مسلمیه، تاسوعا و عاشورای حسینی، شیرخوارگان حسینی، سه ساله‌های حسینی، دسته‌روی هیئت‌های مذهبی، شبیه‌خوانی(تعذیه) و ... با اجتماع عظیم مردم برپا می‌شد، اما امسال دومین سالی است که در سایه شیوع ویروس کرونا آیین‌ها و سنت‌های عزاداری که خیل عظیم عشاق حسینی در اردبیل را کنار هم جمع می‌کرد، دستخوش تغییر شد.

عزاداری در اردبیل صفا و نسخ خاص خود را دارد؛ به طوری که دهه نخست ماه محرم به جز روز‌های اول، نهم و جمعه ده روز اول ماه، هر روز به عزاداری یک محله از محله‌های شش‌گانه در سطح شهر شامل سرچشمه، عالی قاپو، گازران، پیرعبدالملک، اوچدکان و طوی اختصاص می‌یابد.

ایام محرم دسته‌های عزاداری هر محله و شعب آن با توجه به موعد مقرر و با در دست داشتن پرچم‌های سیاه ویژه هر محله در مسیر‌های از پیش تعیین شده به مقصد بازار در سطح شهر اردبیل به راه می‌افتند و با فغان و نوایی حزن‌آلود قلب‌های زلال عشاق را هوایی کرده و رهگذران را برای دقایقی هم که شده با خود همراه می‌کنند.

اولویت عزاداری‌های کرونایی، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است

سایه کرونا بر آیین‌های عزاداری اردبیلی‌ها در محرم و صفر ۱۴۰۰ + فیلمحجت‌الاسلام و المسلمین عزیز صابر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل، در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، اظهار کرد: اولویت مهم امسال در عزاداری، حفظ سلامت و جان مردم بوده و در فضای حقیقی و مجازی برای محتواسازی محرمی بر دو محور تعظیم شعائر دینی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی پویش‌های «هر خانه یک پرچم» و «هر مغازه یک پرچم» به دنبال احیای سنت‌ها با رعایت پروتکل‌ها هستیم، تصریح کرد: در محور مسئولیت اجتماعی نیز به دنبال حل مشکلات و معضلات مردمی از طریق هیئت‌ها و به بهانه ماه محرم هستیم که در این راستا کمک‌های مؤمنانه در هیئت‌ها را ادامه خواهیم داد.

حجت‌الاسلام صابر، اظهار کرد: برای حفظ سلامت عموم مردم موضوع در محرم امسال به جای ایستگاه‌های صلواتی، پایگاه‌های فرهنگی و بهداشتی در سطح استان دایر شد که در این پایگاه‌ها اقلام بهداشتی و فرهنگی به جای مواد غذایی و نوشیدنی‌های سر باز بین مردم توزیع کردند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل، با اشاره به اینکه هجمه سنگین رسانه‌ای در این ایام بر مردم وارد شده است، تاکید کرد: تبلیغات اسلامی نشر خوبی‌ها و ترسیم زشتی‌هاست و خبرنگاری که در راستای آگاهی‌بخشی به مردم فعالیت می‌کند نیز به نوعی به تبلیغ اسلامی می‌پردازد.

حجت‌الاسلام صابر، با اشاره به موضوع محرم و کرونا، یادآور شد: هدف ما تعظیم شعائر حسینی است که به طور حتم از سوی مردم رخ می‌دهد و مردم کشور ایران نسل به نسل حسینی بوده و در پناه امام حسین(ع) زندگی کرده‌اند، این هویت و شناسنامه ما است.

وی با بیان اینکه روایت فرهیختگی مردم در مراعات پروتکل‌های بهداشتی و تفحظ حرمت عزاداری محرم یک مجاهد است، گفت: مراعات پروتکل‌های بهداشتی از دغدغه‌های دینداران محسوب می‌شود چراکه سلامت مردم حق‌الناس است و هیئتی‌ها به این امر مهم توجه دارند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل، با بیان اینکه مشکی پوش کردن شهر و روستا‌های استان، فضاسازی صوتی و بصری در محرم و صفر، مهمترین اقدام سازمان تبلیغات اسلامی بود، اظهار کرد: با ۱۸۵۰ فرهیخته صاحب‌نظر برای برپایی برنامه‌های عزاداری حسینی در استان اردبیل مشورت صورت گرفته است.

شکوه ارادت بانوان اردبیلی در عزاداری‌های محرم ۱۴۰۰

سایه کرونا بر آیین‌های عزاداری اردبیلی‌ها در محرم و صفر ۱۴۰۰ + فیلمسارا حقی، مسئول امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، گفت: برنامه‌های عزاداری ویژه ماه محرم در استان اردبیل برگزار شد که در این زمینه احیای عزاداری سنتی، گرامیداشت ایام سوگواری ماه محرم و برگزاری روضه‌های خانگی در فضای باز در دستور کار اجرایی قرار گرفت.

مسئول امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ادامه داد: این مراسمات با حضور پرشور بانوان با در نظر گرفتن شرایط کرونایی و سلامت عزاداران برگزار که در قالب جلسات سخنرانی، مداحی و قرائت زیارت عاشورا در فرهنگسرای بانوان اردبیل، اجرا شد.

حقی، تصریح کرد: برنامه‌های هیئت‌های مذهبی بانوان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و حفظ پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده تا مشکلی از این بابت برای بانوان عزادار استان پیش نیاید.

مراسم اربعین حسینی در فضای باز برگزار می‌شود

سایه کرونا بر آیین‌های عزاداری اردبیلی‌ها در محرم و صفر ۱۴۰۰ + فیلمدر ادامه بابک نخستین، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تقدیر از همکاری عزاداران و هیئت‌های مذهبی از رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری ماه محرم سال قبل، بیشترین میزان مراقبت را از سوی این گروه در جامعه عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین عامل در مقابله با این موج خطرناک، جلوگیری از ورود مسافر غیربومی است چرا که استان اردبیل در رعایت پروتکل‌های بهداشتی رتبه برتر کشور را کسب کرده، فلذا باید با ممانعت از ورود گردشگران، این وضعیت مطلوب را حفظ کرد.

نخستین، بر ضرورت واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال در استان تاکید کرد و افزود: ایمن سازی با واکسیناسیون در محلات برای افراد بالای ۷۰ سال ضروری بوده و عامل مهم در کنترل بیماری کرونا است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، با تاکید بر برگزاری مراسمات عزاداری حسینی در صفر و اربعین ۱۴۰۰ در فضای باز، افزود: در اجرای برنامه‌ها اولویت با برگزاری در فضای باز است که اگر این امکان در برخی هیئات وجود نداشته باشد، در فضای بسته برای هر نفر چهار متر مربع و با زمان بندی محدود و تهویه مناسبت فضا در نظر گرفته، استفاده از ماسک و گندزدایی نیز در محیط مورد توجه قرار گیرد.

برنامه‌های عزاداری اربعین ۱۴۰۰ با محوریت «استغاثه به امام زمان(عج)»

سیدهاشم سیدی، مسئول کانون فرهنگی هنری الزهرا(س) اردبیل، نیز گفت: برنامه عزاداری صفر و اربعین ۱۴۰۰ کانون فرهنگی هنری الزهرا(س)، با محوریت «استغاثه به امام زمان(عج)» و با هدف و رمز نزدیکی ظهور امام عصر(عج) اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: دهه سوم ماه محرم، فرصت ارزشمندی برای برگزاری برنامه‌های عزاداری با این محور بوده تا رمز نزدیکی ظهور صاحب‌الزمان(عج) را دریافته و برای تعجیل در فرج حضرت آقا دست به دامان امام حسین(ع) و یارانش شویم.

سیدی، یادآور شد: به مناسبت این ایام، برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده که شامل مداحی و قرائت زیارت عاشورا، ۱۰ روز دعا در محفل خواهران کانون و سخنرانی، زیارت آل‌یاسین، تئاتر مردمی و اجرای سرود توسط گروه سرود کانون فرهنگی هنری الزهرا(س) است.

مسئول کانون فرهنگی هنری الزهرا(س) اردبیل، اظهار کرد: از دیگر بخش‌های معنوی این برنامه‌ها، می‌توان به دعای تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج)، پرچم گردانی، پخش کلیپ با موضوع ماه محرم و ایستگاه کودک اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha