رویداد «صندلی تجربه در حوزه گیاهان دارویی» در اردبیل برگزار شد
کد خبر: 3996218
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰

رویداد «صندلی تجربه در حوزه گیاهان دارویی» در اردبیل برگزار شد

به همت مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاددانشگاهی استان اردبیل، رویداد «صندلی تجربه» در حوزه گیاهان دارویی به صورت مجازی برگزار شد.

رضازاده// رویداد «صندلی تجربه در حوزه گیاهان دارویی» در اردبیل برگزار شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، به همت مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاددانشگاهی استان اردبیل، رویداد «صندلی تجربه» در حوزه گیاهان دارویی به صورت مجازی برگزار شد.

مجتبی فتحی، دکترای گیاهان دارویی و ادویه‌ای در اردبیل، 17 شهریورماه، در این رویداد مجازی در اردبیل، اظهار کرد: گیاهان از بدو زندگی بشری جزء لاینفکی از زندگی انسان بوده و گیاهان دارویی به عنوان تامین کننده سلامت بشر بعضا تا مرحله قداست هم پیش رفته است.

وی افزود: در برهه‌ای از زمان انسان مغرور از به اصطلاح دانش مدتی از این گیاهان غافل شد اما نقص و عوارض مولکول‌های ساخت بشر باعث شد انسان با دید باز و از زاویه مولکولی به آن توجهی دوباره کند.

فتحی ادامه داد: حکمای گذشته بدون داشتن دانش مولکولی در عرصه تجربه و از طریق آزمون و خطا و هزینه‌های سنگین خواص گیاهان را فهمیده و تجربه کرده بودند لیکن دانش مولکولی افق وسیعی از خواص گیاهان را در مقابل دیدگان بشر گشود.

وی تصریح کرد: با نگاه علمی به گیاهان دارویی و درک مکانیسم مولکولی تاثیر آن‌ها در درمان بیماری‌ها و حفظ سلامت و بهداشت و به تبع آن اقبال بیش از پیش مردم به این گیاهان و فرآورده‌های طبیعی، شرکت‌های تولیدی وارد عرصه شدند و در محصولات خود از مواد موثره گیاهان استفاده کردند.

این فعال حوزه گیاهان دارویی ادامه داد: با ورود فرآورده‌های طبیعی به عرصه، کازمتیک صنعت آرایشی و بهداشتی وارد عرصه نوینی گردید و امروزه کمتر محصولی در بازار دیده می‌شود که در تبلیغ و بروشور آن از وجود و استفاده از مواد گیاهی اشاره نشده باشد.

وی افزود: اقبال مردم و شرکت‌ها از گیاهان دارویی مخصوصاًٌ پس از بیماری‌های نوظهور و نوپدیدی مثل کرونا، انواع سرطان‌، کبد چرب و ناباروری، آن را به یک صنعت با گردش مالی بالایی تبدیل کرده است.

فتحی با بیان اینکه اگر ما فعالان عرصه تولید و فرآوری زمانی برای فروش محصول تولیدی خود در مضیقه بودیم، گفت: امروز بازار گیاهان دارویی پر رونق‌تر از سابق است و تولید کنندگان با دلگرمی بیشتری در حال تولید هستند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل عمده ما اکنون خام‌فروشی هست و با خام‌فروشی گیاهان دارویی، ارزش افزوده زیادی را که می‌توان از  طریق تبدیل آن‌ها به فرآورده‌های بازار پسند به دست آورد از دست می‌دهیم.

دکترای گیاهان دارویی و ادویه‌ای بیان کرد: صنعت‌هایی چون کشت و پرورش گیاهان دارویی، برداشت یا جمع‌آوری علمی و پایدار گیاهان دارویی، خشک کردن و فرآوری، عصاره‌گیری، اسانس‌گیری، فرمولاسیون داروهای گیاهی، تولید مکمل‌های طبیعی و عطرسازی از گیاهان دارویی عرصه‌هایی هستند که زمینه کاری خوبی دارند و ما آماده هستیم تجربیات خود در این زمینه در اختیار جوانان علاقه‌مند قرار دهیم.

وی افزود: تکثیر گیاهان دارویی از طریق کشت بافت، قلمه زدن، بذر و تولید نهال آن‌ها از موقعیت‌های دیگر شغلی در گیاهان دارویی است که امکان انتقال تجربه و آموزش عملی علاقه‌مندان وجود دارد.

فتحی افزود: ما در منطقه بعضی از مزیت‌های نسبی را داریم که بسیار ظریف هستند به عنوان مثال در تولید مریم گلی و افسنطین مقدار ماده موثره توجون به دلیل سمی بودن حیاتی است و گیاهانی که در منطقه ما کاشته می‌شوند حداقل توجون را تولید می‌کنند و این از نظر تبلیغ و بازاریابی مهم است.

در ادامه این رویداد شرکت‌کنندگان به بیان نقطه نظرات و سئوالات خود پرداختند و مدرس رویداد پاسخ‌های مطلوبی ارائه کرد.

انتهای پیام
captcha