لازمه سبک زندگی قرآنی تبیین نقش آن در تغییرات فرهنگی جامعه اسلامی است
کد خبر: 3971195
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸

لازمه سبک زندگی قرآنی تبیین نقش آن در تغییرات فرهنگی جامعه اسلامی است

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل، گفت: حاکم شدن فضا و بستر فرهنگ قرآنی و لازمه سبک زندگی قرآنی، تبیین نقش آن در تغییرات فرهنگی جامعه اسلامی است.

لازمه سبک زندگی قرآنی تبیین نقش آن در تغییرات فرهنگی جامعه اسلامی استبه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالله حسنی، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل، در کارگاه آموزشی مجازی «سبک زندگی قرآنی» که به همت معاونت فرهنگی و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان برگزار شد، گفت: حاکم شدن فضا و بستر فرهنگ قرآنی و لازمه سبک زندگی قرآنی، تبیین نقش آن در تغییرات فرهنگی جامعه اسلامی است.

وی بیان کرد: سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به‌عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر به سوی مقصد حیات طیبه باشد.

حجت‌الاسلام حسنی، افزود: ما نه فقط مطالبات و فرمایشات مقام معظم رهبری را باید دنبال کنیم، حتی باید مسئله‌ای که معظم له نیز به آن اشاره نکرده است، احصا کنیم و به آن نیز بپردازیم. خبرگان در این جمع به قدری هستند که بتوانند چنین مواردی را احصاء کنند. ضمن اینکه علاوه بر احصا باید با اندیشه‌ورزی راه حل تحقق آن مطالبات را نیز فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی مسئله‌های اولویت‌داری دارد، بیان کرد: حل مسائل انقلابی و اجتماعی بر دوش جامعه قرآنی است، فلذا اگر یکی از مسائل امروز انقلاب اسلامی، سبک زندگی است، ما می‌توانیم در مورد سبک زندگی قرآنی حرف بزنیم که چگونه شکل می‌گیرد، چگونه بسط پیدا می‌کند و هزاران چگونه دیگر ... و با نگاه قرآنی چگونه می‌توانیم در این عرصه فعالیت داشته باشیم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی، تاکید کرد: ما نیاز به هم اندیشی‌هایی داریم تا مسئله‌های جامعه از سوی قرآنیان مورد بررسی قرار گیرد. اگر بیشترین سرمایه گذاری دشمن بر روی ناامید کردن جامعه است، مهم‌ترین جهاد ما امروز امیدوار کردن جامعه است، عاقله جامعه قرآنی کشور، عقول خود را روی هم بگذارند تا به نتیجه برسند.

ویژگی‌های سبک زندگی قرآنی

حجت‌الاسلام حسنی، تصریح کرد: امام صادق(ع) در حدیثی چهار ویژگی سبک زندگی مؤمنانه را بیان می‌کنند؛ اولین ویژگی ورع است. ورع چند درجه از تقوا بالاتر است و تقوا به معنی انجام واجبات و ترک محرمات است، اما ورع انجام مستحبات و ترک مکروهات است.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل، دومین ویژگی زندگی قرآنی را در حدیث امام صادق(ع) اجتهاد و تلاش معرفی کرد و گفت: مؤمنان کسانی هستند که اهل نظم، کوشش و حرکت جهادی منظم باشند و تلاش و حماسه باید از زندگی مؤمن جاری شود.

وی اظهار کرد: قرآن می‌گوید برای حصول بهشت رضوان تلاش و حماسه کنید و مسابقه بدهید؛ در خیر از هم پیشی بگیرید و سبک زندگی مؤمنانه سبقت در خیر است، اگر به سبک زندگی قرآنی عمل نکنیم قرآن خواندن به کارمان نمی‌آید.

حجت‌الاسلام حسنی، یاد آور شد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که خانواده‌ها ضمن تلاوت قرآن کریم به مفاهیم قرآنی به ویژه موضوع خانواده توجه بیشتری داشته باشند که خود این توجه منجر به اجرای سبک زندگی قرآنی می‌شود.

انتهای پیام
captcha