نماز سرمایه‌ای است که تحقق جامعه سالم را رقم می‌زند
کد خبر: 3552446
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
شفیعی:

نماز سرمایه‌ای است که تحقق جامعه سالم را رقم می‌زند

گروه معارف: مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: نماز سرمایه‌ای است که می‌تواند جامعه سالم را به ارمغان آورده و مبانی آن را تقویت کند.

شفیع شفیعی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، گفت: نماز به عنوان مهمترین عنصر سلوک مسلمانان اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی علمای ما جنبش امام حسین(ع) را نیز به تأسی و در راستای حفظ نماز متذکر شده و توجه به این موضوع مهم را خواستار شدند.
 
وی تصریح کرد: اگر چه به ظاهر ارتباط نماز و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد اما باید گفت عبادتی که توجه بسیاری به مسائل اقتصادی و فیزیکی زندگی روزمره انسان دارد خود در مرکز ثقل این موضوع قرار می‌گیرد.
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: چند عنصر اصلی که در نماز باید به آن توجه کنیم به عنوان سرمایه فرهنگی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و شکل‌گیری زندگی سالم بسیار مهم و حیاتی به نظر می‌رسید که از این عناصر که در پذیرش نماز به عنوان عبادتی میان انسان و خدا مورد توجه است، عنصر اقتصادی است.
 
شفیعی افزود: در حقیقت عبادت مقدماتی لازم دارد و آن زندگی سالم و تضمین سلامت اجتماعی است به طوری که یکی از عناصر اصلی سلامت اجتماعی، سلامت اقتصادی مؤمنی است که در جامعه کار می‌کند و با مردم نیز در ارتباط است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: همین عنصر سبب می‌شود تا در نتیجه رعایت انصاف و حفاظت از صحت مال مورد توجه قرار گیرد و با تسری در جامعه عمومی سعی در رعایت پاکیزگی اقتصادی است.
 
شفیعی اضافه کرد: در جامعه‌ای که اقتصاد پاکیزه داشته باشیم، آسیب ناشی از اقتصاد نابسامان و مسائلی چون فقر و نابرابری به حداقل می‌رسد.
 
وی ادامه داد: عنصر دیگر پاکیزگی جسمانی است که رعایت این امر برای مردم بدون امکانات امروزی امری دشوار است و از این رو شکل‌گیری نماز خود از مقدماتی چون پاکی سه یا پنج مرتبه‌ای روزانه است که می‌تواند پیام بزرگی را در مورد این عناصر سازنده به ما بدهد.
 
شفیعی از پاکیزگی به عنوان عامل اساسی نماز و زمینه‌ساز حفظ سلامتی مردم یاد کرد و گفت: عبادات الهی منشأ خیر و برکت و سلامتی زندگی انسان است که البته مزایای دیگری را نیز بر آن می‌توان اضافه کرد.
 
وی با بیان اینکه نماز در جامعه اسلامی نهادهای مترقی دارد که می‌تواند با انسجام و همدلی در میان اعضای شرکت‌کننده‌اش ایجاد کند، اظهار کرد: این خود به کاهش مسائلی همچون فقر و نابرابری منجر می‌شود.
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل از نماز به عنوان سرمایه‌ای یاد کرد که جامعه سالم را به ارمغان می‌آورد که در این صورت باید به اهمیت جامعه سالم که می‌تواند زمینه عبادتی سرشار از ایمان و دستاوردهای معنوی را برای انسان به همراه داشته باشد، قابل توجه است.
captcha