ذره و خورشید

ذره و خورشید

ثمره شهادت امام حسین(ع) آگاهی و بازگشت مردم به هویت اصیل اسلامی و زدن داغ رسوایی کشتن فرزند رسول خدا(ص) بر پیشانی کریه حکومت یزید است.
روایت سیادت

روایت سیادت

با فرا رسیدن ماه محرم و شهادت مظلومانه امام حسین(ع)، محبان اهل بیت(ع) از گوشه و کنار جهان با برپایی مراسم عزاداری، یاد رشادت‌های سالار شهیدان و یارانش را گرامی می‌دارند. در پرونده خبری روایت سیادت نگاهی داریم به اخبار و گزارش‌های واصله در این خصوص.
کوی حضرت دوست

کوی حضرت دوست

به نام آن ذات بی مانندی که معر را در گلشن حقایق پرورش می‌دهد. ایام، ایام حج است و موسم، موسم ذبح اسماعیل ای حاج! اسماعیل تو کیست؟ چیست؟ نیازی نیست کسی بداند، باید خودت بدانی و خدایت، اسماعیل تو ممکن است فرزندت نباشد، تنها پسرت نباشد، زنت نباشد، شویت نباشد، شغلت، شهرتت، شهوتت، قدرتت، موقعیتت، مقامت... من نمی‌دانم، هرچه در چشم توست، جای اسماعیل را در چشم ابراهیم دارد و اکنون که آهنگ خدا کرده‌ای در منی ذبح کن! در پرونده «کوی حضرت دوست» همراه ما باشید.
بال طواف

بال طواف

حج تمتع 1443 با حضور یک میلیون زائر در عربستان برنامه‌ریزی شده است. از جمله شرایط امسال داشتن سن زیر 65 سال و داشتن کارت واکسیناسیون کامل و تست منفی پی سی آر اعلام شده است. در این پرونده اخبار، گزارش و مصاحبه‌های مربوط به فریضه حج در حوزه بین‌الملل با عنوان بال طواف در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
راهبری قرآنی، حکمرانی شایسته

راهبری قرآنی، حکمرانی شایسته

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌ها و بیانات خویش در دیدار اقشار و گروه‌های مختلف توصیه‌ها و نکاتی را مطرح می‌کنند که می‌توان از این مجموعه رهنمودها اصول حکمرانی مطلوب اسلامی را استخراج کرد. این راهبردها که مستند به کلام‌الله و برگرفته از سیره نبوی و علوی است، ایکنا را آن داشت که طبق رسالت ذاتی خود، با احصای این مؤلفه‌ها، به تبیین حکمرانی شایسته از منظر ایشان بپردازد.
عالمِ واعظِ درس آموز

عالمِ واعظِ درس آموز

درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمی‌نیا رضوان‌الله‌علیه را به خاندان گرامی و همه‌ی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایه‌ تأسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت می‌کنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند. این بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت عالم اخلاق و قرآن بود. در پرونده ویژه «عالمِ واعظِ درس آموز» همراه ما باشید.
قرارِ بندگی

قرارِ بندگی

ماه مبارک رمضان در آیات قرآن پرشرافت و پربرکت نامبرده شده است؛ این ماه تنها برای عبادات خاص نیست بلکه دستورالعملی است که انسان به کمال و تعالی نزدیک می‌کند. در پرونده «قرار بندگی» کوشیده ایم به برخی پرسش های انسان امروز پیرامون قرآن، اخلاق و دین در کلام اساتید حوزه و دانشگاه پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.
بهار در بهاران

بهار در بهاران

بهار پیام ازلی و ابدی آفریدگار است به گوش زمینِ سرد و خاموش. پیامی به سود و سور زندگی. بهار نقطه حرکت زمین. تحول خواهی و تامل اندیشی از ویژگیهای بهار است و امسال آغاز بهار با میلاد منجی موعود قرین شده است. این بهار، بهارمان بهاران است. نوروزتان بهروز.
فقیه پارسا

فقیه پارسا

آیت‌الله العظمی سیدمحمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید عصر ۲۴ اسفندماه در بیمارستان شهید بهشتی دعوت حق را لبیک گفت. در این پرونده به اخبار و سخنان بزرگان درباره شخصیت این فقیه عالیقدر می‌پردازیم.
مسابقات قرآن کریم ایران 1400

مسابقات قرآن کریم ایران 1400

سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران پس از اینکه مراسم افتتاحیه آن در شامگاه نهم اسفندماه برگزار شد، رسماً کار خود را آغاز کرد و از شامگاه دهم اسفندماه نیز رقابت‌ها آغاز شد و تا چهاردهم اسفندماه ادامه خواهد داشت. در این شب‌ها، ۶۲ قاری، حافظ و مرتل قرآن کریم از ۲۹ کشور دنیا رقابت‌های خود را به صورت غیرحضوری برگزار می‌کنند.
وطن یعنی ایران

وطن یعنی ایران

بهمن ماه از راه رسید؛ آخرین بهمن قرن. قرنی که دم به دم آبستن حوادث بود. حالا ایران به بهار 43 سالگی عزت و استقلال رسیده است. انقلابی که قامت تنومند و استوار آن امروز جایی برای خیالبافی‌های خام دشمن باقی نگذاشته است. به انگیزه مروری بر دستاوردهای ایران پس از انقلاب پرونده خبری «وطن تمام تن» را مرور می‌کنیم.
نشست تخصصی شورای عالی قرآن

نشست تخصصی شورای عالی قرآن

شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای» با اهتمام شورای عالی قرآن از ١١ تا ١٣ بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود.
جهاد تبیین در میدان جنگ روایت ها

جهاد تبیین در میدان جنگ روایت ها

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، تحرک وسیع دشمنان ملت ایران برای وارونه‌ سازی افکار و تخریب ایمان و باورهای مردم به وسیله انبوه رسانه‌ها و با استفاده از هزاران متخصص هنر و رسانه و پشتیبانی‌های هنگفت مالی و امنیتی را دلیل بر ضرورت حضور در عرصه جهاد تبیین به منظور پیروزی در جنگ روایت‌ها ذکر کرده‌اند. این پرونده خبری تلاش در جهت تبیین دستاوردهای انقلاب در دهه فجر انقلاب اسلامی و نیز فرصتی برای بررسی ابعاد جهاد تبیین به عنوان مهمترین عرصه جهاد در شرایط امروز است.
عدالت؛ پایه تحول، لازمه پیشرفت

عدالت؛ پایه تحول، لازمه پیشرفت

رهبر معظم انقلاب اولین دیدار هیئت دولت سیزدهم، به مسئله ضرورت برخورداری طرح‌ها و برنامه‌های دولت از پیوست عدالت اشاره کردند. همچنین ایشان در طی چند سال گذشته بر عقب‌ماندگی نظام در حوزه عدالت تأکید کرده و از آن ابراز نگرانی کرده‌اند. همه این موارد گویای آن است که باید یک تحول اساسی در زمینه برنامه‌ریزی‌ها، جهت‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها برای بهبود وضعیت عدالت در نظام جمهوری اسلامی انجام گیرد. پرونده عدالت؛ پایه تحول، محور پیشرفت در راستای همین مطالبه ایجاد شده است.
مساجد و جامعه

مساجد و جامعه

مسجد خانه خداست. خانه ای که درهای آن همیشه باز است. این جمله را از کودکی بارها و بارها شنیده ایم. این خانه کارکردهای متفاوت و متنوعی دارد که گذر زمان شاید بخشی از این نقش ها را به دست فراموشی سپرده باشد. در این پرونده می کوشیم به کارکردهای اجتماعی و تربیتی مساجد بپردازیم.
جهان مرد مقاومت

جهان مرد مقاومت

دو سال است در آغوش خاک آرمیده‌ای؛ آرمیده‌ای و آرام و قرار از جهان ما ربوده‌ای... این پرواز برای تو امتداد عزتت بود در جهانی دیگر و اما برای ما... حالا آرام و از بالا به ما نظر می‌کنی. محورت و مدارت ادامه دارد؛ همچنان راه تو را می‌پیماید. عنوان بسیار و بی شمار در وصف غیرت و شرافتت گفته‌اند و گفته‌ایم ولی به راستی «سردار دل‌ها» برازنده ترین و سزاوارترین ردا بر قامت توست!
رویدادهای قرآنی جهان

رویدادهای قرآنی جهان

مهمترین رویدادهای قرآنی جهان که دارای رویکردی بین‌المللی است ، در این پرونده خبری متشکل از اخبار، گزارش و مصاحبه قابل دسترسی است.
تلاوتهای تصویری قاریان و حافظان ممتاز جهان

تلاوتهای تصویری قاریان و حافظان ممتاز جهان

جدیدترین تلاوتهای تصویری از قاریان نوظهور و نیز ویدئوهایی از قاریان مشهور و ناشناخته جهان در این پرونده خبری بارگذاری می‌شود.
نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی

نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی

جهاددانشگاهی نمادی از خودباوری جوانان ایرانی در حوزههای علم، فناوری، پزشکی، فرهنگی، صنعت و ... اقدام به برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای خود کرده است. بوستان گفتگوی تهران پنجم تا دهم دی ماه شاهد برگزاری این نمایشگاه علمی است.
گردشگری حلال در جهان

گردشگری حلال در جهان

امروزه گردشگری حلال صنعتی مهم در اقتصاد جهانی است و با رونق این صنعت در مناطق مختلف جهان، کشورهای غیراسلامی نیز زیرساخت‌های لازم را برای جذب گردشگران مسلمان فراهم کرده‌اند. در این پرونده خبری با تولید تازه‌های خبری در حوزه گردشگری اسلامی، گزارش و گفت‌وگو با صاحب‌نظران در عرصه کسب و کارهای حوزه توریسم حلال اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطبان قرار داده‌ایم.
امور خیریه و وقف در جهان

امور خیریه و وقف در جهان

از شواهد تاریخی چنین به دست می آید كه از آغاز پیدایش ادیان آسمانی و بعثت انبیا و ظهور كاهنان و ساخته شدن معبدها صدقات و نذوراتی مانند «اوقاف» وجود داشته است. در این پرونده خبری نگاهی داریم به انواع فعالیت‌های خیریه در اقصی نقاط جهان و تاریخچه وقف در کشورها.
گستره اقتصاد اسلامی در جهان

گستره اقتصاد اسلامی در جهان

رویکرد جهان اسلام به مسائل اقتصادی از دریچه دین و شریعت و نیز بررسی جدیدترین دستاوردهای اقتصادی مسلمانان در غرب در این پرونده خبری دنبال شده است.
مساجد و گنجینه‌های قرآنی و اسلامی جهان

مساجد و گنجینه‌های قرآنی و اسلامی جهان

آثار مرتبط با اسلام و هنر اسلامی همواره زینت بخش موزه‌های مختلفی در جهان هستند. این آثار می‌توانند تنها یک بخش از یک موزه بزرگ را در بربگیرند و گاهی از اوقات به طور کامل یک موزه را به خود اختصاص دهند. در این پرونده گذری داریم بر آثار قرآنی و اسلامی موزه‌های جهان
استنادات قرآنی بیانات رهبر معظم انقلاب

استنادات قرآنی بیانات رهبر معظم انقلاب

در منظومه فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، قرآن دارای جامعیتی است که این امر در الگوی هدایت‌گری و رهبری ایشان، بروز و ظهور عینی داشته است. از این منظر استناد به آیات قرآن برای تبیین موضوع، جایگاه محوری در بیانات و پیام‌های رهبر معظم انقلاب دارد و ایشان در هریک از سخنرانی‌ها متناسب با موضوع، به آیه یا آیاتی از کلام‌الله مجید پیرامون آن موضوع اشاره می‌کنند که خبرگزاری ایکنا، بنا بر رسالت ذاتی خود، بررسی پیام‌ها و تفاسیر آیات ذکر شده را در دستور کار خود قرار داده است.
بانکداری اسلامی؛ از شعار تا عمل

بانکداری اسلامی؛ از شعار تا عمل

عملکرد نظام بانکی در کشور که شبهه ربوی‌بودن آن همواره مطرح بوده و تا موضع‌گیری‌های تند مراجع عظام تقلید را نیز به دنبال داشته، باعث شده که در دوره‌های مختلف مجلس و در دولت‌های مختلف، بحث اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا مطرح شود، ولی همچنان این تلاش‌ها ابتر مانده و چشم‌ها به مجلس یازدهم و دولت سیزدهم دوخته شده است.
سواد امروز؛ سواد رسانه‌ای

سواد امروز؛ سواد رسانه‌ای

فضای مجازی به ‌مثابه شمشیر دولبه‌ای است که می‌تواند از سویی فرصت برای افزایش آگاهی و از سوی دیگر تهدیدی برای امنیت روانی جامعه باشد؛ در این راستا مجهز شدن به سواد رسانه‌ای بیش از پیش از اهمیت برخوردار است تا بتواند به سلامت فرد و جامعه بینجامد. در این پرونده درصدد هستیم به معرفی مولفه‌ها و بایسته‌های ارتقای سواد رسانه‌ای کاربران بپردازیم .
خانواده در مسیر آرامش

خانواده در مسیر آرامش

امروزه، یکی از آسیب‌های جدی فراروی جامعه ناپایداری و تزلزل در خانواده‌ها و فقدان آرامش و روابط مستحکم است که در صورت غفلت، ضربه‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره اجتماع وارد خواهد کرد. در این پرونده ویژه درصدد هستیم مؤلفه‌های ایجاد آرامش در خانواده را احصا و راه‌های دستیابی به آن را تشریح کنیم.
مشاهير ناشناخته قرآنی

مشاهير ناشناخته قرآنی

در این پرونده خبری، گزارش‌هایی از فعالیت‌ها و سیره زندگی مهمترین چهره‌های فرهنگی اقصی نقاط جهان که با فعالیت‌های علمی، ادبی و هنری در عرصه قرآن و معارف اسلامی خوش درخشیده‌اند، تهیه شده است.
بحران افغانستان در پرتو بازگشت طالبان

بحران افغانستان در پرتو بازگشت طالبان

تحولات اخیر افغانستان که به سرعت در حال تغییر این کشور است، باعث شده که نگرانی‌ها در مورد آینده این کشور و تاثیر این تحولات بر منطقه خاورمیانه به شدت افزایش یابد. ایکنا در این پرونده خبری علاوه بر پوشش مهمترین رویدادها در کشور افغانستان سلسله‌ گفت‌وگوهایی را با صاحب‌نظران بین‌المللی پیرامون بحران این کشور در پرتو حضور طالبان داشته است.
جهان در رکاب حسین(ع)

جهان در رکاب حسین(ع)

امام حسین(ع) شخصیتی محدود به یک مذهب و یا یک عده خاص نیست، بلکه عظمت قیام و فداکاری‌های ایشان، درسی به تاریخ داده است که در اقصی نقاط جهان رنگ و بوی آن دیده و استشمام می‌شود. در این پرونده حال و هوای عزای محرم 1443 در گوشه و کنار جهان رصد شده است.
وحدت بیداری امت

وحدت بیداری امت

هفته وحدت هر ساله از 12 ربیع‌الاول سالروز میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) به روایت اهل سنت تا 17 ربیع‌الاول سالروز ولادت آن حضرت بنا بر روایات شیعه گرامی داشته می‌شود. این مناسبت در سال 1360 از سوی امام خمینی(ره) به این نام شناخته شد. جهان اسلام هر سال به همین مناسبت برنامه‌های زیادی را اجرا می‌کند و مسلمانان در هر نقطه‌ای از جهان به جشن و سرور پرداخته و میلاد نبی رحمت را گرامی می‌دارند. با توجه به اهمیت این مناسبت، در این پرونده آخرین رویدادهای سالروز میلاد پیامبر(ص) و هفته وحدت در سال 1400 و تازه‌ترین رویدادهای وحدت‌بخش مسلمانان منعکس می‌شود.
هفته وحدت؛ آیه آیه عطر جنان

هفته وحدت؛ آیه آیه عطر جنان

در پیام، كار و شخص هر یک از پیامبران ویژگی‌های منحصر به فردی وجود دارد. ویژگی‌هایی كه در ظهور پیامبر(ص) تأثیر مثبت داشته و باعث جذب مردمان و پیشبرد پیام و اعتلای رسالت ایشان می‌شده است؛ منظور ویژگی‌های روحی و اخلاقی ایشان نیست. چرا که به تصریح قرآن تمایزی میان انبیا وجود ندارد بلكه منظور برخی از خصوصیاتی است كه به گونه‌ای با شخص ایشان یا پیام و كار ایشان مربوط بوده و در تناسب با شرایط محیط در پیشبرد دعوت و اعتلای رسالت ایشان نقشی مثبت ایفا كرده است. در «آیه آیه عطر جنان» که به مناسبت هفته وحدت و میلاد پیامبر رحمت به روی مخاطبان ایکنا گشوده شده است؛ می‌کوشیم به رویدادها و سوژه‌های حول موضوع وحدت و تقریب مذاهب اسلامی بپردازیم.
طائر گلشن قدس

طائر گلشن قدس

علامه حسن زاده آملی انسان سالک و عارف به حق شامگاه سومین روز از مهرماه دنیای فانی را وداع گفت و اینگونه ایران اسلامی یکی از بزرگ مردان آسمان علم و حقیقت را از دست داد. در «طائر گلشن قدس» از او و درباره او می‌خوانیم.
چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن

چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن

چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن، طی سال 1400 در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود. تاکنون مرحله شهرستانی آن اجرا شده است و در ادامه شاهد دو مرحله دیگر و در نهایت اعزام برترین‌ها به مسابقات بین‌المللی خواهیم بود. این رقابت‌ها ویژه آقایان و بانوان بالای 18 سال است و از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اجرایی می‌شود.
فیلسوف عدالت

فیلسوف عدالت

سخن از او ساده نیست؛ مردی از تبار خوبان که عمر گران را به دغدغه هماره خود همان دغدغه «برپایی عدل» زیست؛ فقیهی عالم و عامل، او که اسلام را با تمام ظرافت‌ها و ابعادش شناخت. او که عدالت را فدای هیچ مصلحتی نکرد. تنها مصلحتی که می‌شناخت اصلاح جامعه بود آن هم نه به سخنِ بی عمل که با عمل عالمانه به عدالت. مردی که عدالت را تمام قد زندگی کرد. آثار سترگ و گرانبهای او به روزگاران کهنه نگردد و رنگ آن تمام رنگ‎‌های روزگار را از سکه‌های تقلبی بیاندازد. بیهوده نیست عنوان «فیلسوف عدالت» را هدیه ساحت روحانی او کرده‌اند. عنوانی که هیچ گاه به آن دل خوش نکرد و بل بار رسیدن خود به اهداف متعالی‌اش را سنگین‌تر.
خلاقیت و نوآوری در جهان اسلام

خلاقیت و نوآوری در جهان اسلام

سرویس بین‌الملل ایکنا با گشایش پرونده خبری «خلاقیت و نوآوری در گستره جهان اسلام» تأثیر و تأثر دین بر حوزه‌های نوآفرینی و ابداع را با محوریت مباحثی چون استارت‌اپ‌ها و نوآوری‌های اجتماعی و اقتصادی مسلمانان جهان در قالب اخبار و تهیه گزارش و مصاحبه با کارشناسان بین‌المللی دنبال می‌کند.
قرآن و انسان مدرن

قرآن و انسان مدرن

اولین همایش ملی «قرآن و انسان مدرن» ۲۲ تیرماه به میزبانی دانشگاه شهرکرد به‌ شیوه مجازی برگزار شد. در این پرونده به مرور مقالات و سخنرانی‌های علمی این همایش می‌پردازیم.
اشک سرخ آسمان

اشک سرخ آسمان

جویندگان راه معنى و طالبان عزت و آزادگى باید در آینه اوصاف حسینى به تماشاى این جلوه‌هاى ناب و ماندگار بنشینند و اگر اهل سیر و سلوک‌اند و شیفته عرفان اهل‌بیتى و اگر به افقى دور دست‌تر از مادیات و بلندتر از روزمرگى‌ها مى‌نگرند، باز هم باید به مرآت حسینى چشم بدوزند...
جهاددانشگاهی؛ نماد باور و توان ایرانی

جهاددانشگاهی؛ نماد باور و توان ایرانی

چهل و یک ساله شد؛ جهاددانشگاهی. نهال سرسبز انقلاب اسلامی ایران، همان نهالی که به کوشش و توان جوانان مؤمن و متعهد وطن نقش نهادی خود را در حوزه‌های مختلف علم، فرهنگ، فناوری، پزشکی و...ایفا کرده است. جهادی که راه‌های رسیدن را با تکیه بر توان و باور ملی شناخته و طی کرده است. به انگیزه سالروز تآسیس جهاددانشگاهی اخبار و گفت‌وگوهای ایکنا با جهادگران دانشگاهی را می‌خوانیم.
طرح ملی قرآنی 1455

طرح ملی قرآنی 1455

طرح ملی ـ قرآنی ۱۴۵۵ با شعار «قرآن، امید، زندگی» به مدت ۱۰ هفته ویژه تابستان ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. یکی از بخش‌های این طرح که با محوریت شبکه قرآن و معارف سیما و همکاری دیگر نهادهای امور قرآنی برپا می‌شود، انتشار هر روزه مسابقه پیامکی است.
دهه کرامت 1400

دهه کرامت 1400

دهه کرامت یازده روز ابتدایی دهه اول ماه ذی‌القعده است که همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) در ۱ ذی‌القعده آغاز و با ولادت برادرش امام رضا(ع) در ۱۱ ذی‌القعده پایان می‌یابد. در دهه کرامت برنامه‌های جشن و شادی در ایران برگزار می‌شود و در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روزهای ۱ ذی‌القعده به عنوان روز دختر، ۵ ذی‌القعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرک، ۶ ذی‌القعده روز بزرگداشت احمد بن موسی بن جعفر معروف به شاهچراغ و ۹ ذی القعده روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. با پرونده خبری ایکنا به انگیزه «دهه کرامت 1400» همراه ما باشید.
آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن

آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن

در این دوره آموزشی، امکان یادگیری روخوانی و روان‌خوانی قرآن به صورت تصویری در سی قسمت و هر قسمت حدود سه تا چهار دقیقه‌ای با تدریس سیدیوسف درود مهیا شده است.
قدس؛‌ در مسیر آزادی

قدس؛‌ در مسیر آزادی

حوادث شهرک شیخ جراح، عملیات‌های شهادت طلبانه رزمندگان فلسطینی و تجمع روز جهانی قدس سبب وحشت شدید رژیم صهیونیستی شد تا با اقدامی احمقانه یکبار دیگر با حمله به محوطه مسجدالاقصی خشم مسلمانان جهان و مردم فلسطین را برانگیزند.
نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم

نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم

دومین تجربه رمضانی با شیوع کرونا در کشور فرصت بهره‌مندی از فضای مجازی را برای برگزاری رویدادهای قرآنی به وجود آورد. نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم به نشانی www.iqfa.ir از 11 اردیبهشت ماه 1400 به مدت 10 روز در دو بخش نمایشگاهی و فروشگاهی برگزار می شود. در این پرونده به اخبار این رویداد مجازی می‌پردازیم.
رمضان الکریم 1442

رمضان الکریم 1442

بهشت خدا اردو زده در بهارمان. عروس سروستان، تازه ترنج بهارستان. بهارمان شكوفه‌باران شد با طعم رطب ربنات. سفره بندگی پهن شد در دل‌هایمان و قصه نان و دل‌دادگی شد حكایت ثانیه‌های سحرمان. ماه رقص و آرامش و قیام و قعود. محبوب‌ترین ماه خدا، سلام. خوش‌آمدی به دل‌های طوفان‌زده بی‌قرار... جهان اسلام برای دومین بار رمضان الکریم را با بیماری عالمگیر کرونا آغاز می‌کند. تجربه‌ای متفاوت از رسم مسلمانی که امسال نیز چشمه‌های نویی از همدلی، دستگیری و احسان به خلق خدا را به تصویر خواهد کشید و ایکنا در این مجال می‌کوشد با تولیدات متنوع رسانه‌ای فرصت بهره‌مندی مطلوب‌تر از درک ماه خوب خدا برای مخاطبان عزیز فراهم آورد. به امید کسب بهترین‌ها در ماه مهمانی خدا.
روزه‌داران در جهان کرونایی

روزه‌داران در جهان کرونایی

بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در دومین سال متوالی جهان را تحت تأثیر قرار داده است. سال گذشته بسیاری از عبادات جمعی تعطیل و فعالیت‌های دینی ماه رمضان به صورت مجازی برگزار شد. امسال نیز این بیماری بر انجام سنت‌ها و عبادات ماه مهمانی خدا تأثیر خواهد گذاشت. در این بخش تولیدات خبری و چندرسانه‌ای بین‌المللی را از حال و هوای روزه‌داران در جهان کرونایی مشاهده می‌کنید.
با یاوران وحی

با یاوران وحی

تأسیس مراکزی صرفاً برای آموزش علوم و معارف قرآن کریم از دهه 70 اوج گرفت و به تدریح، نه تنها در شهرهای بزرگ، بلکه در اقصی نقاط کشور، مؤسسات قرآنی _ مردمی تأسیس شد، به طوری که در کنار آن اتحادیه‌های استانی و کشوری نیز شکل گرفت. مؤسسات عضو اتحادیه‌ از سازمان تبلیغات اسلامی یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. در پرونده خبری ذیل، سلسه گفت‌وگوهایی با مؤسسان و مدیران این مراکز صورت گرفته است تا ضمن آشنایی بیشتر با این افراد کوشا و تجلیل از فعالیت‌شان، با روند کار و مشکلاتشان نیز آشنا شویم.
پرونده ویژه نوروز 1400

پرونده ویژه نوروز 1400

بهار، درس خداشناسى و معادشناسى، تحول، رشد و تکامل است، اگر انسان‌ها از آموزگار طبیعت درس بیاموزند در حقیقت اعتقاد به رستاخیز را آموخته‌اند؛ با این وصف سرآغاز چنان بعثتى را روز برتر می‌نامیم و آن را جشن می‌گیریم. سالی که به پایان رسید سال حکایت‌ها و درس‌های همواره طبیعت بود با رنگی جدید؛ این بار کرونا رختی دیگر به تن جهان کشید؛‌ رختی که بشر را یک گام هرچند کوچک به مرگ آگاهی نزدیک‌تر کرد و اکنون در آستانه نوروز باستانی و آخرین بهار قرن شکفتن دوباره زندگی را ناظریم. بهاری که آغوش شعبان المعظم به روی آن باز است و رنگ و عطر انتظار را یادآوری می‌کند، انتظاری که به ظهور حضرتش امیدوار است. ایکنا نیز در دومین نوروز کرونایی با پرونده «بهار با شمیم یار» مهمان شما خوبان است. بِه روز باشید.
حکمرانی اخلاقی در گام دوم انقلاب

حکمرانی اخلاقی در گام دوم انقلاب

بیانیه گام دوم انقلاب سند راهبردی و طرحی نو برای گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب است که تحقق کامل آن مستلزم فعال شدن قدرت نرم و سخت و به نوعی قدرت هوشمند ایران برای حرکت به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی است. در واقع تحقق بیانیه گام دوم مرتبط با مسئولیت اجتماعی جوانان و در جهت عملیاتی شدن حکمرانی شایسته و خوب است. برای عملیاتی شدن این بیانیه، لازم است یک سری مبانی با تغییرات روبرو شود. یکی از این مبانی و اصول، اخلاق و معنویت است که در کنار عدالت، آزادی، عقلانیت و استقلال در گام دوم به عنوان مبنای تغییرات مطرح شده‌اند و به عنوان مبانی حکمرانی شایسته شناخته می‌شوند. ایکنا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و با هدف ایجاد نشاط اجتماعی و بررسی نقش اخلاق در حکمرانی شایسته پرونده ویژه «حکمرانی اخلاقی در گام دوم انقلاب» را به روی مخاطبان خود گشوده است.
وطن تمام تن

وطن تمام تن

دهه فجر، دهه ماندگار تاریخ پرافتخار ایران اسلامی و قله بالندگی ملت بصیر و دین باور ایران است که در بهمن ۱۳۵۷ با خیزش عظیم ملت بزرگ ایران و با ایثار خون شهدا شکل گرفته است. پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، بدون شک یک معجزه الهی و انفجار نور بود که به دست امام خمینی(ره) با تکیه بر حضور مردم، معادلات دنیای مادی را برهم زد. انقلاب اسلامی، قیام ملت ایران در راه خدا بود؛ قیامی که جز با نصرت الهی و رهبری امام (ره) پیروزی آن ممکن نبود. تردیدی نیست که این انقلاب کبیر مبتنی بر بینش عمیق توحیدی و نشأت گرفته از نهضت عاشورای تداوم بخش راه حسینی است که انشاءالله تا قیام جهانی حضرت مهدی (عج) استمرار خواهد داشت. در آخرین فجر قرن یعنی فجر 1399 با پرونده خبری «وطن؛ تمام تن» همراهمان باشید.
۳