به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی استانداری اردبیل، مسعود امامی یگانه، استاندار اردبیل، ۱۳ اسفند ماه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: وضعیت فضای آموزشی و کیفیت تحصیلی در اردبیل مطلوب نیست و باید با الگوبرداری از استانهای برخوردار، آن را توسعه داد.
وی با اشاره به کمبود ۸ هزار کلاس درس در استان، افزود: برای رفع این مشکل، باید سالانه بیش از ۱۵۰۰ کلاس جدید به فضای آموزشی اضافه شود.
استاندار اردبیل از خیرین مدرسهساز، سرمایهگذاران بخش خصوصی و شرکتهای دارای مسئولیت اجتماعی دعوت کرد تا در احداث مدارس مشارکت کنند.
وی تأکید کرد: دولت محلی بهصورت شبانهروزی در خدمت آموزش و پرورش خواهد بود تا دانشآموزان از کلاسهای کانکسی و مدارس فرسوده نجات یابند.
امامی یگانه همچنین به وضعیت نامناسب دانشگاه فرهنگیان استان اشاره کرد و خواستار ارتقای این مجموعه شد تا شور و نشاط بیشتری میان معلمان ایجاد شود.
وی با تأکید بر نگاه تخصصی و زیربنایی به آموزش و پرورش، تصریح کرد: کشورهای توسعهیافته با برنامهریزیهای بلندمدت به این حوزه توجه ویژه دارند و ما نیز باید از تجارب موفق آنها بهره ببریم.
رئیس شورای آموزش و پرورش استان افزود: گرچه والدین در تربیت فرزندان نقش دارند، اما آموزش و پرورش نیز مسئول رشد اخلاقی و تربیتی دانشآموزان است و نباید در این زمینه کوتاهی شود.
امامی یگانه، دستیابی به توسعه پایدار را در گرو توسعه آموزشی و فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: رشد و تعالی کشور از آموزش و پرورش آغاز میشود، بنابراین باید با رویکردی جامع به این موضوع پرداخت.
وی، ضمن قدردانی از معلمان و فرهنگیان استان، بر لزوم مشارکت نخبگان فرهنگی و اجتماعی در آموزش تأکید کرد و گفت: آموزش و پرورش مکمل یکدیگرند؛ بدون پرورش، آموزش بیثمر است و بدون آموزش، تربیت امکانپذیر نخواهد بود.
استاندار اردبیل، خواستار بازبینی اساسی در نظام آموزشی استان شد و اظهار کرد: در دنیای پیچیده امروز که عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی است، باید از نخبگان و نیروهای توانمند در حوزه مهارتهای زندگی بهره گرفت تا آیندهای بهتر برای فرزندان ایران رقم بخورد.
وی همچنین بر شناسایی خلاقیتهای دانشآموزان و نقش مدارس در کاهش آسیبهای اجتماعی تأکید کرد و گفت: علاوه بر تدریس دروس تخصصی، باید مهارتهای اجتماعی و مدیریتی نیز آموزش داده شود.
امامی یگانه با اشاره به اهمیت نشاط روحی دانشآموزان اظهار کرد: باید فضای امیدآفرینی و نشاط در مدارس تقویت شود. آموزش صرفاً محدود به کتاب درسی نیست؛ بلکه هدف، تربیت نسلی مسئولیتپذیر و متعصب به آینده خود، خانواده و کشور است.
وی ضمن قدردانی از توجه دلسوزانه امامجمعه اردبیل به آموزش و پرورش، تأکید کرد: این حوزه نباید تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار گیرد بلکه باید از افراد توانمند، پاکدست و دلسوز در مدیریت آن استفاده شود.
استاندار اردبیل از سرپرست ادارهکل آموزش و پرورش استان خواست با تمام ظرفیتها برای ارتقای سطح آموزشی و تربیتی حدود ۲۶۵ هزار دانشآموز تلاش کند، چراکه شخصیت آینده آنها در مدارس شکل میگیرد و آینده ایران به دست آنها ساخته خواهد شد.
وی در پایان تأکید کرد: تمام تصمیمات ما برای آینده کشور وابسته به آموزش و پرورش است و رئیسجمهور نیز بر ایجاد زیرساختها و ارتقای کیفیت آموزشی تأکید ویژهای دارد.
حمیدرضا شیخالاسلام، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تربیت و آموزش را شناخت ارزشها دانست و تأکید کرد: معلمی و آموزش حرفهای تخصصی است و نباید آن را کاری ساده یا در دسترس همگان دانست، بلکه باید بهعنوان شاخص توسعه و سرمایه اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: رشد، توسعه و تربیت نیروی انسانی نیازمند نگاه عمیق به جامعه است. خوشبختانه با حضور پزشکیان، رئیسجمهور محترم، شرایط آموزش و پرورش تقویت شده و نفس تازهای به خود گرفته است. ما آمدهایم تا مشکلات و کمبودهای زیرساختی را برطرف کنیم.
در پایان این آیین، ضمن تقدیر از زحمات کلامالله صفری، مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان اردبیل، سیداردشیر رشیدی آلهاشم بهعنوان سرپرست جدید این ادارهکل معرفی شد.
انتهای پیام