انتقاد امام جمعه اردبیل از وضعیت نامناسب برخی راه‌های مواصلاتی استان
کد خبر: 4191187
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷

انتقاد امام جمعه اردبیل از وضعیت نامناسب برخی راه‌های مواصلاتی استان

آیت‌الله عاملی در دیدار با وزیر راه و شهرسازی گفت: مطالبه جدی ما راه مشگین‌شهر به پارس‌آباد است که خیلی حیاتی است و بیشترین تلفات را در این جاده داریم، به‌طوری که بنده همین الان حاضرم هر کاری از دستم بر می‌آید در آنجا انجام دهم، آمار تصادفات آنجا واقعا برای ما تکان‌دهنده است.

آیت‌الله سیدحسن عاملیبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، 10 دی‌ماه با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با آیت‌الله سیدحسن عاملی دیدار و گفت‌وگو کرد و به ارائه گزارشی از اقدامات وزارتخانه راه و شهرسازی پرداخت.

آیت‌الله عاملی در این دیدار از عملکرد زحمت‌کشان حوزه راه و شهرسازی در کشور تجلیل و تصریح کرد: فعالیت‌های وزارتخانه مخصوصاً در دولت آقای رئیسی جای تحسین دارد و بسیار لازم است که فعالیت‌های انجام‌شده اطلاع‌رسانی شود، متأسفانه این دولت از جهت تبلیغاتی و بیان عملکرد موفق نیست.

امام جمعه اردبیل در واکنش به گزارش‌های وزیر راه و شهرسازی گفت: در برنامه‌های خوبی که حضرتعالی اشاره کردید خبر عمده‌ای از اردبیل نیست. برای ما خیلی سنگین است که در خصوص راه‌آهن اردبیل بفرمایید، حالا ببینیم از کدام منابع می‌توانیم برای راه‌آهن اعتبار تأمین کنیم، در برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری و تقسیم اعتبارات باید به استان اردبیل به‌عنوان جزئی از این کشور نگاه شود.

نماینده ولی‌ فقیه در اردبیل افزود: غرور ما در برابر راننده‌های خارجی که وارد استان می‌شوند نباید شکسته شود، جاده‌های ترانزیتی ما به هیچ وجه از استانداردهای بین‌المللی برخوردار نیست، با لحاظ جاده‌های استان‌های برخوردار و مقایسه آن با جاده‌های استان اردبیل سؤال جدی درست می‌شود که منشأ غفلت از کجاست آیا اسم این‌ها جاده است؟ آیا در سطح کلان قائل به توازن هستیم یا خیر؟ آیا برای امنیت و جان هموطنان دغدغه جدی داریم یا خیر؟ شما از صدور خدمات فنی به خارج از کشور صحبت کردید، اما اول باید جاده‌های داخل کشور درست شود، اگر عزیزانی که در جاده‌های شمال استان و شهر پارس‌آباد که دومین شهر استان است داغدار شده‌اند را جمع کنند، خواهید دید که حتی یک روز تأخیر روا نیست و ظلم به اهالی شمال استان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: جناب آقای وزیر ما در خصوص راه‌آهن بسیار غصه خورده‌ایم، مدام باید سر و صدا کنیم تا پول به‌صورت قطره‌چکانی تزریق شود در حالی که با توجه به حساسیت اهالی  این پروژه باید در اولویت دولت محترم باشد، حدوداً اول سال به اطلاع دولت رساندم که راه‌آهن برای ما بسیار حیاتی است، استان اگر بخواهد توسعه پیدا کند یکی از مقدمات آن همین راه‌های مواصلاتی است، دولت محترم قول داد که در شهریور راه‌آهن را افتتاح کند گفتم آیا در خطبه اعلام بکنم؟ فرمودند اعلام کنید ما هم اعلام کردیم اما یک ماه مانده به شهریور متوجه شدیم که افتتاح در شهریور محال است.

وی در ادامه به بیان مطالبات دقیق در حوزه‌های راه و مسکن در سطح استان اردبیل پرداخت و افزود: یکی از مطالبات مهم استان مربوط به راه گرمی بیله‌سوار است، چرا مسئولان استان برای شما تصویر نکرده‌اند که آنجا چه می‌گذرد؟ آیا واقعاً می‌شود اسم باریکه را راه گذاشت؟ آیا می‌دانید که این جاده محل تردد تریلی‌های خارجی است؟ چرا راضی می‌شوید که غرور ما در برابر آنها شکسته شود؟ و همین‌طور از جاده بیله‌سوار به جلفا که باز به‌صورت مضاعف محل تردد ماشین‌های خارجی است ما می‌خواهیم مسافران خارجی که از بیله‌سوار به جلفا حرکت می‌کنند سفرای تبلیغی ایران باشند. مطالبه بعدی و جدی ما راه مشگین‌شهر پارس‌آباد است که خیلی حیاتی است و بیشترین تلفات را در این جاده داریم، به‌طوری که بنده همین الان حاضرم هر کاری از دستم بر می‌آید در آنجا انجام دهم، حتی حاضرم بروم خودم آنجا کارگری کنم، آمار تصادفات آنجا واقعا برای ما تکان‌دهنده است.

عاملی ادامه داد: سال‌هاست که در خلخال یک مهاجرت عظیمی شروع شده است، اگر استان‌های شمالی بروید خواهید دید که مملو از عزیزان خلخالی است؛ جاده کلور درام برای توسعه خلخال بسیار مناسب و ضروری است و یک ساعت هم راه اردبیل به تهران را نزدیک می‌کند، اما اخیراً پیمانکار این جاده وسایل خود را جمع کرده و رفته است، در اخبار سراسری مدام اعلام می‌شود راه‌آهن فلان جا افتتاح شد ما هم می‌گوییم خدایا اگر یک بخش کوچکی از بودجه آنها را به استان ما می‌دادند جاده کلور درام تعطیل نمی‌شد، اهالی جنوب استان هم امیدوار می‌شدند. در مورد راه‌آهن اردبیل پارس‌آباد هم تشکر می‌کنیم که این را جزو راه‌های مواصلاتی که در خارج از کشور مصوباتی داشته‌اید لحاظ کرده‌اید. این برای استان ما بسیار مهم است، متأسفانه دولت قبلی می‌گفت این راه‌آهن توجیه ندارد در حالی که ورود روزانه سه هزار مسافر از طریق بیله‌سوار و حجم بسیار وسیع محصولات عدیده دشت مغان و حجم عظیم بار بین‌المللی خط جنوب شمال قطعاً این خط ریلی را ضروری می‌کند. روسیه سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار واردات دارد، سهم کشور ما چند سال پیش  ۲۰۰ میلیون دلار بود، چرا؟ چون راه‌آهن راه نیفتاده است.

عاملی در بخش دیگری از بیانات خود با انتقاد از عدم ساماندهی تریلی‌های خارجی وارد شده در سطح شهر بیله‌سوار اظهار کرد: تریلی‌های خارجی زیادی در بیله‌سوار جمع می‌شوند و این شهر ظرفیت این همه تریلی را ندارد، تراکم و توقف تریلی‌های خارجی در آستارا و بیله‌سوار احتیاج به ترمینال خاص دارد و رها شدن آنها در خیابان‌ها و جاده‌ها می‌تواند مشکلات فرهنگی ایجاد کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن ارائه یک رهنمود کاربردی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: نهضت ملی مسکن بعضی جاها خیلی خوب پیش رفته است، اما مطلبی که در این باب داریم این است‌ که باید یک قرارداد تیپ تنظیم کنید در مسکن مهر هم این مشکل وجود داشت هیئت‌مدیره‌ها خودشان قرارداد می‌نوشتند و می‌گفتند طوری قرارداد نوشتیم که تمام مشکلات گردن مردم بیفتد در نتیجه دادگاه‌ها مملو از پرونده می‌شد، شما یک قرارداد تیپ بنویسید تا اگر اتفاقی هم ‌افتاد احتیاجی به دادگاه نباشد، در بعضی از کشورهای پیشرفته قراردادها را طوری می‌نویسند که در آن تمام احتمالات ارضی و سماوی گنجانده شده است در نتیجه احتیاجی به محکمه نیست یک هنر بزرگ مدیریتی این است که مدیر آینده‌نگری داشته باشد در این خصوص ما قطعاً مشکلاتی را در آینده خواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از مطالبات خود به یک مشکل کشوری اشاره کرد و افزود: برخی‌ها که توان پرداخت قسط وام مسکن ملی را ندارند فیش‌های خود را می‌فروشند با این وضع در آینده آن کسی که فاقد مسکن است باز بی‌خانمان می‌ماند و فقط دلال‌ها از تسهیلات بسیار ویژه مسکن ملی برخوردار می‌شوند و احتمالاً پرونده‌های زیادی هم در دادگاه تشکیل می‌شود، وزارت راه در این خصوص باید مصوبات و قوانینی داشته باشید که طرف جرئت اینکه بیاید فیش‌ها را بخرد نداشته باشد و اگر متقاضی قادر نیست اقساط را پرداخت کند یک شخص فاقد مسکن دیگر از آن بهره‌مند شود؛ در بعضی جاهای استان مانند شهر هشتجین هنوز زمین لازم تأمین نشده است.

عاملی گفت: اردبیل ما طوری است که از سراب، آستارا و تالش برای معالجه به این شهر می‌آیند وقتی هم مرز بیله‌سوار باز باشد هزاران نفر غالباً برای معالجه وارد استان می‌شوند، بیمارستان‌های اردبیل ظرفیت این همه بیمار را ندارد ما در حال ساخت بیمارستان نجف‌زاده با پیمانکاری وزارت راه هستیم و در این خصوص انتظار مساعدات از شما داریم.

وی ادامه داد: حضرت عالی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور هستید، استان در خصوص بازگشایی و تسطیح اطراف بقعه شیخ صفی با میراث فرهنگی مشکلاتی دارد، استان قصد احداث هیچ بنایی ندارد فقط اطراف بقعه را با خرید خانه‌ها و تسطیح آنها باز می‌کند تا بقعه که یک اثر بسیار نفیس بین‌المللی است مثل نگین در وسط میدان قرار بگیرد، کاری که در همه کشورها انجام شده است متأسفانه میراث فرهنگی مشکلات جدی برای استان درست کرده است ما حریف میراث فرهنگی در خصوص بازگشایی اطراف بقعه که وظیفه ذاتی میراث فرهنگی است نشدیم شما به‌عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور می‌توانید این مشکل مزمن را حل فرمایید.

انتهای پیام
captcha