کارگاه آموزشی «تدوین طرح کسب و کار» در اردبیل برگزار شد
کد خبر: 4142910
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸

کارگاه آموزشی «تدوین طرح کسب و کار» در اردبیل برگزار شد

به همت مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل، کارگاه آموزشی «تدوین طرح کسب و کار» با رویکردی به حوزه گیاهان دارویی به مدت ۴ ساعت از طریق سامانه آموزش‌های مجازی جهاددانشگاهی و با حضور بیش از ۵۰ نفر از دانشجویان، فناوران، اعضای هیئت علمی، تولیدکنندگان و علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد.

کارگاه آموزشی تدوین طرح کسب و کاربه گزارش ایکنا از اردبیل، سمیه صائب‌نیا، مدرس دانشگاه و مشاور توسعه کسب و کار، روز گذشته، اول خردادماه، در کارگاه آموزشی «تدوین طرح کسب و کار» اظهار کرد: همه کسب و کارها به‌منظور آنکه چشم‌اندازی از آینده طرح کسب و کار خود از ابعاد مختلف داشته باشند و اینکه بتوانند براساس اهداف مشخص کسب و کار خود را برنامه‌ریزی کنند، نیاز به تدوین طرح کسب و کار دارند چرا که طرح کسب و کار هم می‌تواند برای یک ایده و یا طرح جدید تدوین شود و هم قابل تدوین برای کسب و کارهای موجود باشد که قصد توسعه و بهبود دارند.
 
وی ادامه داد: برای تدوین یک طرح مؤثر باید با مواردی چون دلایل نیاز به طرح کسب وکار، معرفی و بررسی محصول طرح، بررسی و تحلیل بازار و چگونگی ورود به آن، استراتژی بازاریابی، برنامه عملیاتی کسب وکار، درآمد و بودجه‌بندی طرح و برنامه‌ریزی مالی طرح آشنایی کافی داشته باشیم تا در کسب و کار خود به اهداف مشخص دست یابیم.
 

صائب‌نیا افزود: صاحبان کسب و کار، گاهاً به‌جای صرف وقت بیشتر برای طراحی مدل کسب و کارشان بیشتر وقت خود را برای تعریف محصول و حواشی آن صرف می‌کنند تا نشان دهند چگونه برای مشتری خود ارزش‌آفرینی خواهند کرد، اما به‌ندرت به این موضوع می‌پردازند که این ارزش چگونه به کسب و کاری سودآور تبدیل می‌شود.

وی اظهار کرد: طراحی مدل کسب و کار این امکان را به صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط و کارآفرینان می‌دهد که با در نظر گرفتن عوامل کلیدی موفقیت، شایستگی‌های محوری برای دستیابی به موفقیت در کسب‌ و کار مورد نظر را معین و مشخص کنند با چه روش و مدلی این شایستگی‌ها را فراهم خواهند کرد. نکته‌ای که باید رعایت شود این است که الزامات موفقیت در کسب و کار باید تا جایی که امکان‌پذیر است محدود به مهم‌ترین الزامات شود و با نگرشی استراتژیک انتخاب شوند نه جزئی نگر.

گفتنی است، در این کارگاه شرکت‌کنندگان به طرح سؤالات خود پرداخته و از مدرس کارگاه پاسخ‌های مناسبی دریافت کردند.

انتهای پیام
captcha