همایش آینده‌پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی برگزار شد
کد خبر: 4140181
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
در دانشگاه محقق اردبیلی؛

همایش آینده‌پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی برگزار شد

اولین همایش ملی آینده‌پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

دانشگاه محقق اردبیلیبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی، رضا قاسمیان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل ۲۰ اردیبهشت ماه در اولین همایش ملی آینده‌پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان این‌که فقه سیاسی ما دارای سه ضلع عقل، وحی و عدل است، گفت: فقه سیاستی را تائید می کند که هم عقل و هم وحی آنرا تائید کرده و عدالت گستر باشد.

وی شعار هر حکومتی را امنیت، رفاه و آزادی عنوان کرد و افزود: موضوع علوم سیاسی نیز مدیریت جامعه است.

قاسمیان تصریح کرد: برای شناخت آینده کسی موفق خواهد شد که شناخت درستی از امروز خود داشته باشد.

جبرائیل رزمجو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی سرشار از استعدادهای علمی و پژوهشی بوده و پژوهشگران این دانشگاه از پژوهشگران سرآمد کشور و دنیا هستند، گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از یک هزار و ۵۰۰ مقاله علمی توسط پژوهشگران این دانشگاه در سطح ملی و بین المللی تولید و منتشر شده که نشان‌دهنده انجام بیش از یک هزار و ۵۰۰ کار تحقیقاتی ارزشمند است.

وی افزود: نشان دادن راه درست، توسعه، پیشرفت و تصمیم‌گیری وظیفه دانشگاه است و این وظیفه زمانی به درستی انجام می‌گیرد که دانشگاه تولیدات علمی مطلوبی داشته باشد.

رزمجو حضور ۵ دانشمند یک درصد برتر جهان، ۱۷ دانشمند ۲ درصد برتر جهان در دانشگاه محقق اردبیلی را یادآور شد و افزود: پراستنادترین پژوهشگر حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر کشور نیز عضو هیات علمی این دانشگاه بوده و اخیرا دو نفر از دانشجویان این دانشگاه موفق به کسب جایزه بنیاد البرز شده‌اند که همه این‌ها نشان از مرجعیت علمی دانشگاه محقق اردبیلی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به جذب بیش از ۵۰۰ دانشجوی خارجی طی ماه‌های اخیر در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: دانشگاه محقق اردبیلی همه توان خود را در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و منویات مقام معظم رهبری در حوزه دانشگاهی به کار بسته است و از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

حجت‌الاسلام عبدالله حسنی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه علم فقه یکی از رشته های علوم دینی است که احکام آن از طریق سنت و قرآن استنباط می‌شود، گفت: علم فقه راه و رسم زندگی را به بشریت نشان می دهد.

وی با اشاره به وظیفه سنگین دانشگاهیان در خصوص تعلیم علم و تهذیب نفس، افزود: دانشگاهیان باید علاوه بر اینکه خودشان الگو باشند، اقشار مختلف جامعه را نیز به این سمت سوق دهند.

حسنی تاکید کرد: علم، تحقیق و پژوهشی که انسان را به خدا نرساند، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

سیدمحمد رضی نژاد معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه آینده‌پژوهی جزو ضروریات هر جامعه‌ای بوده و آسیب‌های اجتماعی در نتیجه عدم شناخت درست از مسائل و مشکلات است، گفت: آینده‌پژوهی ترسیم آینده بوده و اگر در جامعه‌ای آینده پژوهی به درستی انجام گیرد، می تواند پدیده‌های آتی را پیش بینی کند.

رضی نژاد با بیان اینکه مقالات ارزشمندی از سراسر کشور به دبیرخانه همایش ارسال شده است، ابراز امیدواری کرد: برگزاری این همایش گامی مفید در رشد و ارتقای آینده‌پژوهی در میان پژوهشگران و برنامه‌ریزان کشور باشد.

حجت‌الاسلام سیف الله مدبر، دبیر علمی اولین همایش ملی آینده پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه قانون باید همه زوایای زندگی انسان را دربرگیرد، گفت: نبود قانون و عدم اجرای آن موجب انحرافات می‌شود.

وی با طرح این سوال که نگاه به قانون چیست، گفت: اینکه تلقی می‌شود قانون برای محدودیت و مجازات است درست نیست، بلکه فلسفه قانون به کمال رساندن و ساختن جامعه سالم است.

مدبر با بیان اینکه فقر بستر گسترده‌ای برای پرورش قانون است، تصریح کرد: قانون آینده‌نگری برای پیشرفت، سازندگی و اصلاح به‌کار گرفته می‌شود.

انتهای پیام
captcha