تکمیل مکارم اخلاق هدف بعثت نبی اکرم(ص) است
کد خبر: 4122822
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

تکمیل مکارم اخلاق هدف بعثت نبی اکرم(ص) است

مسئول هیئت قرآنی سبحان روستای ایوریق گفت: تکمیل مکارم اخلاق هدف بعثت نبی اکرم(ص) بود و باید بعنوان الگوی راسخ از آن پیروی کرد.

روستای ایوریقمهدی سلحشورفرد، مسئول هیئت قرآنی سبحان روستای ایوریق، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، اظهار کرد: تکمیل و تبیین مکارم اخلاق هدف بعثت نبی اکرم(ص) بوده و باید بعنوان الگوی راسخ در جامعه امروزی از آن پیروی کرد.

وی افزود: پيامبر اکرم (ص) بنابر حدیث شریفه کتاب مکارم اخلاق می فرمایند؛«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام».

سلحشور فرد تصریح کرد: براساس این حدیث شریفه، هدف از بعثت به کمال رساندن مکارم اخلاق است، انسان موجودی اجتماعی و کمال طلب است و رسیدن به کمال جز با پرورش فضایل و دوری از رذایل اخلاقی میسر نیست.

مسئول هیئت قرآنی سبحان روستای ایوریق گفت: امروزه جوامع بشری تشنه اخلاق و اخلاقیات است، البته نه در حد حرف، بلکه در مقام عمل و جامعه ما نیز از این قضیه مستثنی نیست.

وی عنوان کرد: ترویج اخلاق حسنه باعث ترویج خوبی‌ها می‌شود و جایی که به اخلاقیات توجه شود، بی اخلاقی ها خود به خود از بین رفته و یا حداقل کم رنگ می‌شود.

سلحشور فرد با اشاره به آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آل عمران درباره تاثیر اخلاقیات در روابط اجتماعی، ادامه داد:«فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى ‏شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏كنندگان را دوست مى دارد».

مسئول هیئت قرآنی سبحان روستای ایوریق ادامه داد: طبق آیات شریفه قرآن کریم، اخلاقیات هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی نقش بسزا و غیر قابل کتمانی دارد، اگر همه پایبند اصول اخلاقی باشند جامعه از هرگونه آسیبی چه در بعد فردی و چه دربعد اجتماعی مصون می‌ماند.

وی یادآور شد: بعثت درحقیقت، نقطه آغازین اسلام است چرا که دین اسلام در سال‌های آغازین خود با پیروانی کم و در شرایط دشوار شروع و بعدها در سراسر جهان انتشار یافت و دل‌های فراوان را به سوی خود جذب کرد.

انتهای پیام
captcha