ضرورت توسعه فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان اردبیل
کد خبر: 4122096
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱

ضرورت توسعه فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان اردبیل

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل توسعه فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان اردبیل در راستای فرزندآوری را ضروری دانست و گفت: در این خصوص مجوزهای لازم از دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اخذ شده است.

مهران اوچی اردبیلی رئیس جهاد دانشگاهی اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران اوچی‌اردبیلی، رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل، ۲۵ بهمن‌ماه، در جلسه تشریح فعالیت‌های جهاددانشگاهی اردبیل اظهار کرد: ذخایر ژنتیکی ارزشمند فندق در جنگل فندقلو و منطقه مغان در استان اردبیل وجود دارد که با پیگیری و تلاش‌های انجام گرفته زمینی برای راه‌اندازی مزرعه تحقیقات گیاهان دارویی و ایجاد کلکسیون و نهالستان در بیله‌سوار تأمین و در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری فعالیت‌های دبیرخانه توسعه مشاغل خانگی استان واقع در جهاددانشگاهی برای تحقق سهمیه اشتغال دو هزار نفری این طرح ادامه فعالیت کرد و موفق شد ۳۰۰ نفر بیش از سهمیه اشتغال خود نسبت به اشتغال زایی در استان اقدام کند.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با اشاره به اینکه این طرح مشاغل خانگی استان اردبیل از سال 1399 شروع شده و تا آخر آذرماه 1401 اجرا شده است تصریح کرد: قبل از شروع طرح، یک طرح پژوهشی در مورد وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین ساختار اشتغال استان و شناسایی مزیت‌ها و عناوین شغلی با استفاده از تحقیقات پرسشنامه‌ای از کارشناسان ذی‌ربط در دستگاه‌های اجرایی و همچنین خبرگان و صاحب نظران انجام و نتایج با مدل SWOT تحلیل شدند.

اوچی‌اردبیلی اظهار کرد: در این طرح ۱۳ رشته شغلی شامل، تولیدکننده گیاهان دارویی، مترجم کتاب و مقاله، برنامه نویس، انیماتور، ویرایشگر متون، رودوز سنتی، تولیدات چرمی دست دوز، گلیم بافی، قالیبافی، بافنده تابلو فرش، خیاط لباس، بسته بند عسل، تولیدکننده زعفران اجرا شد.

وی ادامه داد: یک کارگروه علمی و یک شورای راهبری متشکل از صاحب‌نظران و همچنین افراد معرفی شده از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط جهت پیشبرد امور تشکیل و جلسات مختلفی اجرا شده است.

اوچی‌اردبیلی از رونمایی طرح فرش جامع گرمی در قالب طرح ملی مشاغل خانگی استان اردبیل خبر داد و گفت: هدف از طراحی این فرش انعکاس گوشه‌ای از استعدادهای طبیعی گرمی و همچنین ارائه بخشی از آیین، رسوم و فرهنگ عامه و ترکیبی از طرح‌های سنتی و قدیمی مردم این دیار در نقشه این فرش است که به‌صورت منحصر به فرد در این طرح به نمایش درآمده است.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی «مهارت‌های عمومی اشتغال» و «مهارت‌های عمومی زندگی» جمعاً به مدت ۴۸ ساعت برای سربازان وظیفه در مراکز آموزشی شهید مدنی اصلاندوز و شهید بیگلری مشکین‌شهر خبر داد و گفت: قرارداد فاز چهارم طرح سرباز ماهر برای ۱۶۰۰۰ نفر سرباز وظیفه در سطح استان از مردادماه سال ۱۴۰۱ شروع و تا اسفند ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

رئیس جهاددانشگاهی اردبیل، برگزاری دوره آموزشی کمک پرستاری به تعداد ۱۲۶ نفر، برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی به تعداد ۴۶۱ نفر و برگزاری ارزیابی شایستگی مدیران در سطح استان را از فعالیت‌های دیگر این واحد رد معاونت آموزشی عنوان کرد.

اوچی‌اردبیلی تصریح کرد: این واحد در سال جاری بر اساس درک نیاز استان به راه‌اندازی استودیوی تولید محتوا و ایجاد نمایندگی بازار کار با حمایت معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی کشور اقدام نمود.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: تعامل مؤثر با مدیران استانی در حوزه اشتغال و کارآفرینی، ایجاد بستر تعاملی با دستگاه‌های علمی و اجرایی استان و تلاش برای تقویت اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان از اهداف اصلی راه‌اندازی استودیو استانی تولید محتوا است.

وی با بیان اینکه با خرید سوله مناسب فاز اول پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته به همت جهادگران استان اردبیل فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: در راستای فروش محصولات این خط تولید با شرکت‌های حفاری صنعت و نفت رایزنی‌های لازم انجام و نمونه‌هایی از تولیدات به شرکت‌های یاد شده ارائه شده است که برخی از شرکت‌ها برای خرید اعلام آمادگی کرده است و در صدد عقد قرارداد برای فروش محصولات هستیم.

اوچی‌اردبیلی ظرفیت تولید پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته جهاددانشگاهی اردبیل را ۵۰۰ تن و نیاز کشور به این محصول را ۴ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: در تلاش هستیم ظرفیت این خط تولید را به ۲۰۰۰ تن در سال افزایش دهیم که در این صورت برای ۳۰ نفر نیز اشتغال‌زایی خواهد شد.

اوچی اردبیلی از تهیه زمین زراعی برای ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی و تولید نهال شناسنامه‌دار فندق در شهرستان بیله سوار، اشاره کرد و گفت: ذخایر ژنتیکی ارزشمند فندق در جنگل فندق لو و منطقه مغان در استان اردبیل وجود دارد که با پیگیری و تلاش‌های انجام گرفته زمینی برای راه‌اندازی مزرعه تحقیقات گیاهان دارویی و ایجاد کلکسیون و نهالستان در بیله سوار تأمین در نظر گرفته شده است که با تحقق آن رشد و ارتقاء فعالیت‌های پژوهشی و توسعه اقتصادی این شهرستان رقم خواهد خورد.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه این نهاد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود در سراسر استان و در راستای توسعه آن مؤثر عمل کرده است،‌ ادامه داد: فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی واحد اردبیل در حوزه کشاورزی می‌تواند فرصتی برای اصلاح الگوی کشت و شناسایی محصولات سازگار با شرایط آب و هوایی استان باشد.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه این واحد برای به سرانجام رساندن فعالیت‌های فناورانه و تحقیقاتی بسیار مصمم است، یادآور شد: پتانسیل‌های گردشگری استان اردبیل با اهداف توسعه‌ای استان منطبق است و این نهاد با انجام بازنگری طرح جامع گردشگری استان که به جهاددانشگاهی واگذار شده است، می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای استان مؤثر واقع شود.

اوچی‌اردبیلی واگذاری این طرح را نشان از اعتماد و جایگاه مناسب جهاددانشگاهی در استان دانست و اضافه کرد: با بازنگری طرح جامع گردشگری استان علاوه بر شناسایی نقاط ضعف سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری با چشم‌اندازی مناسب می‌توان به توسعه متوازن در تمامی مناطق استان رسید و نیاز این بخش در مسیر توسعه را احصا کرد.

وی احداث مجتمع سلامت را گامی مهم در توسعه فعالیت‌های درمانی جهاددانشگاهی در استان و گردشگری سلامت اعلام و اضافه کرد: در راستای توسعه فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان و بوم سازی دانش فنی این نهاد در حوزه سلول درمانی و درمان سرطان، زمینی به مساحت یک هزار و ۳۰۰ مترمربع به جهاددانشگاهی استان واگذار شده است که به‌زودی مراحل احداث مجتمع سلامت کلید خواهد خورد.

وی توسعه فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان اردبیل در راستای فرزندآوری را ضروری دانست و گفت: در این زمینه برای اخذ مجوزهای لازم از دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، تکمیل نقشه‌های معماری و ساختمانی، اخذ مجوز تهیه نقشه طرح از شهرداری منطقه ۲، اخذ مجوز کمیسیون ماده ۵ در خصوص اجرای طرح با زیربنای ۳۱۰۰ مترمربع در ۵ طبقه، اقدامات لازم انجام شده است.

رئیس جهاددانشگاهی اردبیل با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در گردشگری سلامت در استان اظهار کرد: موقعیت استراتژیک و ویژه جغرافیایی استان اردبیل، سابقه درخشان و کهن طب سنتی، وجود 60 چشمه آبگرم معدنی سرد و گرم با خواص درمانی مختلف، ویژگی‌های سیاحتی _ زیارتی و تاریخی، آتشکده، گرایش‌های قومیتی و دینی مشترک با جمهوری آذربایجان و منطقه CIS می‌تواند استان اردبیل را به قطب گردشگری سلامت منطقه تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه توسعه توریسم سلامت، اشتغال‌زایی و رشد کیفی در بخش سلامت، کسب درآمد و ارزآوری و تبدیل منطقه به قطب گردشگری سلامت را به دنبال خواهد داشت، یادآور شد: طرح جامع گردشگری استان یک سند بالادستی در حوزه گردشگری است و از آن در برنامه‌ریزی‌های آتی جهت توسعه صنعت گردشگری استفاده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha