موانع پیش روی تولید کشاورزی اردبیل از سر راه برداشته می‌شود
کد خبر: 4087130
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲

موانع پیش روی تولید کشاورزی اردبیل از سر راه برداشته می‌شود

استاندار اردبیل گفت: تمامی موانع و مشکلات پیش روی تولید باید از میان برداشته شود، زیرا بخش کشاورزی استان محور توسعه و اشتغال پایدار است.

حامد عاملی استاندار اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، سید حامد عاملی، استاندار اردبیل، ۳۰ شهریورماه، در آئین آغاز سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در محل سالن آمفی تئاتر سازمان جهاد کشاورزی اردبیل اظهار کرد: دشمن برای مبارزه با ملت سرافراز ایران اسلامی از حربه‌ها و روش‌های مختلفی استفاده کرد و در برهه‌ای از زمان با جنگ تحمیلی تمامی سعی و اهتمام خود را بکار بست تا کشورمان را به اشغال خود در آورد.

وی افزود: در برهه دیگری سعی کرد با به راه انداختن جنگ اقتصادی آحاد جامعه را به نظام جمهوری اسلامی بدبین کند و در مقطع دیگری سعی کرد با براه انداختن جنگ فرهنگی مردم را از ارزش‌های اسلامی دور کند و بی‌بند و باری و ارزش‌های غربی را در کشور حاکم کند که خوشبختانه در هیچ یک از جبهه‌ها نتوانست کوچکترین ضربه‌ای به ایران اسلامی وارد کند.

این مقام مسئول افزود: حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مردمی کلید توسعه و عمران و آبادانی استان محسوب می‌شود و می‌تواند تمامی توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب سازد.

استاندار اردبیل بیان کرد: بسیاری از کشورها‌ی کوچک به میزان صادرات نفت کشورمان از بخش کشاورزی درآمد دارند، به همین خاطر می‌بایست برنامه‌ریزی‌های مدون و کارآمدی داشته باشیم که بواسطه آن بتوانیم با بهره گیری از دو عنصر آب و خاک حداکثر محصول در واحد سطح را با حداقل آب مصرفی تولید نمائیم و با گسترش سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار و افزایش سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای زمینه‌های تولید و اشتغال را بیش از پیش در استان فراهم سازیم.

در ادامه اسفندیاری‌پور، ناظر عالی طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور نیز گفت: یکی از مهمترین مولفه‌ها در دسترسی به امنیت غذایی خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک و مهم است.

وی بیان کرد: پس از پایان یافتن جنگ تحمیلی سیاست‌ها و برنامه‌های دولت برای اصلاح نابسامانی‌ها و توسعه امور کشور در قالب برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اجرا شد و پس از آن، چالش‌های اساسی کشور از قبیل جوانی جمعیت، افزایش سطح مشارکت اجتماعی، توجه به امر اشتغال و فراهم آوردن رشد اقتصادی در بخش کشاورزی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

این مقام مسئول افزود: هدفی که از طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور دنبال می‌کنیم افزایش سطح زیر کشت نیست بلکه هدف این است که با استفاده از حداقل نزولات آسمانی و استفاده از ارقام مناسب و سازگار با شرایط کم آبی و همچنین بکار بستن شیوه‌های نوین اصول زراعت در اراضی دیم حداکثر محصول را در واحد سطح تولید نمائیم.

ناظر عالی طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور در ادامه سخنان خود بیان کرد: قابلیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه‌ای دراستان برای افزایش تولید در واحد سطح در ارتباط با محصولات استراتژیک بالاخص گندم وجود دارد.

همچنین در ادامه نادر تقی‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: استان اردبیل قطب کشاورزی کشور است و بلحاظ داشتن تنوع اقلیمی خاص و منحصربفرد، وجود کشت و صنعت‌های مغان و پارس، دشت‌های حاصلخیز اردبیل، مغان و مشکین شهر با مساحتی بالغ بر ۲۱۶۰۰۰ هکتار، وجود ۱۲۰ هزار بهره بردار، حدود ۳.۹ میلیون واحد دامی، وجود سد‌های یامچی، سبلان و خدآفرین و بیش از یک میلیون هکتار منابع طبیعی اعم از جنگل و مرتع یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامپروری کشور محسوب می‌شود.

این مقام مسئول گفت: سهم بخش کشاورزی استان در ایجاد اشتغال پایدار ۳۳ درصد است و ارزش افزوده آن در تولید ناخالص داخلی ۲۸ درصد می‌باشد که این بیانگر اهمیت این بخش در تامین امنیت غذایی و اشتغال است. تنها راه توسعه بخش کشاورزی کارجهادی دست اندرکاران تولید، کار ایثارگرانه و ترجیح دادن مسائل و مشکلات بهره برداران نسبت به کار‌های شخصی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی استان استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی است به گونه‌ای که با استفاده از حداقل آب زراعی حداکثر محصول در واحد سطح را تولید نمائیم. در همین راستا ضمن احصاء منابع و مصارف آب بخش کشاورزی استان به تفکیک حوزه‌های آبی، شهرستان‌های استان و به تفکیک محصولات زراعی و باغی و دامی و تعیین عدد بهره وری محصولات به صورت برش منطقه‌ای، روش‌های مدیریت بحران کم آبی استان در حوزه‌های آبی مخصوصاً دشت‌های آسیب پذیر که نمودار هیدروگراف آن‌ها به صورت نزولی ست، برنامه‌های عملیاتی بخش جهت رسیدن به حالت تعادل و پایداری منابع آب با حفظ پایداری تولید و ارتقاء بهره وری آب به صورت سالانه پیش بینی شده است

تقی‌زاده گفت: علی رقم اینکه در سال زراعی گذشته باپدیده خشکسالی و کم آبی روبرو بودیم و حتی مناطق شمالی استان از بیله سوار مغان گرفته تا جعفر آباد وپارس آباد از حداقل نزولات آسمانی برخوردار بودند ولیکن در سایه سعی و اهتمام بهره برداران و بکار بستن توصیه‌های کارشناسان توانستم بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم از کشاوزران به صورت تضمینی خریداری نمائیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی و همچنین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سطح ۲۹۰ هزارهکتار به اجرا درآمد که برنامه‌ریزی شده است این سطح در سال زراعی جدید به ۳۲۰ هزار تن افزایش یابد و دست اندرکاران تولید این توانایی را دارند که سطح زیر کشت این طرح را به ۵۰۰ هزار هکتار نیز افزایش دهند.

در ادامه علی حیدری اناری، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل اظهار کرد: منابع آبی استان به گونه‌ای است که در تولید و تامین آب با محدودیت مواجه هستیم و منابع تجدید پذیر نیز بسیار ضعیف شده است. یکی از مهمترین راهکار‌ها برای برون رفت از کم آبی و بی آبی در استان استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار، استفاده از بذور مقاوم به خشکی و کم آبی و بکار گیری ادوات دنباله بند مناسب کشاورزی و بکارگیری تکنولوژی روز د نیا از استفاده از منابع آبی است تا بهره بردارن بتوانند با استفاد از حداقل آب مصرفی در بخش کشاورزی به حداکثر تولید در واحد سطح دست پیدا کنند.

این مقام مسئول افزود: چاره‌ای جز مدیریت بهینه آب کشاورزی نداریم اگر کوچکترین اهمال و سهل انکاری در استفاده از آب کشاورزی بکنیم قطعا ً نت‌ها آب بلکه خاک کشاورزی را نیز در اثر فرسایش بادی از دست خواهیم داد. متاسفاه سفره‌های آب‌های زیر زمینی بقدری مصرف شده است که بهره برداران اقدام به کف شکنی چاه‌های عمیق کشاوزری می‌کنند تا به سفره‌های پائینی آب دسترسی پیدا کنند که متاسفانه این سفره‌های آبی نیز به دلیل شوری زیاد خسارت‌های جبران ناپذیری را به محصولات تولید‌ی و خاک کشاورزی وارد می‌سازند.

گفتنی است؛ در حاشیه برگزاری این همایش ضمن تقدیر از کشاورزان نمونه و برتر در عرصه تولید از سند جامع تحول کشاورزی استان رونمایی شد و تفاهم نامه سه جانبه همکاری نیز بین سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، سازمان تعاون روستایی و شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان به امضا رسید.

انتهای پیام
captcha