خطر تبدیل دشت حاصلخیز اردبیل به بیابان لم یزرع
کد خبر: 4084671
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲

خطر تبدیل دشت حاصلخیز اردبیل به بیابان لم یزرع

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: عدم رعایت منابع آبی استان و مصرف بی‌رویه سفره‌های زیرزمینی در آینده نزدیک دشت اردبیل را به بیابان تبدیل خواهد کرد.

جلسه معاون جهاد کشاورزی اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، علیرضا خواجوی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، ۱۹ شهریورماه، در جلسه مقابله با خشکسالی با حضور مسئولین و دست اندرکاران تولید در اردبیل اظهار کرد: بزرگترین خسارت در بخش کشاورزی مربوط به تنش خشکی و حوادث غیرمترقبه می باشد و باید تدابیر لازم برای مقابله با خشکسالی جهت کاهش اثرات تنش اندیشیده شود.

وی بیان کرد: مسئله مدیریت منابع آبی یک مشکل کشوری می باشد و تمام مسئولان زیربط و آحاد جامعه باید در خصوص صرفه جویی و دقت در مصرف آب نهایت اهتمام را داشته باشند.

 معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی به منابع آبی وابسته است و اردبیل به عنوان قطب کشاورزی تلقی شده و در صورت تنش آبی خسارت جبران ناپذیری در حوزه تامین و تولید منابع غذایی حادث می‌شود، پس باید سرمایه گذاری هنگفتی در این خصوص صورت گیرد.

خواجوی توسعه بیمه محصولات کشاورزی برای جبران کاهش خسارت عوامل قهری را یکی از ضروریات بخش کشاورزی دانست و افزود: بیمه محصولات کشاورزی تا حدودی جبران خسارت وارده را برای بهره برداران تامین می‌کند.

وی تصریح کرد: در حالی که برخی محصولات مانند سیب زمینی به منابع آبهای زیرزمینی و چاههای آب وابسته است ولی متوسط عمق سفره های زیر زمینی را از 25 متر به 150 متر افزایش داده و عملا ً استفاده از این منابع آبی را به مخاطره انداخته است.

 معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد:  با افزایش سطح بیمه محصولات کشاورزی  بخش عمده ای از خسارت های وارده به بهره برداران جبران می‌شود.

انتهای پیام
captcha