آیین «طشت‌گذاری» در پایتخت حسینیت برگزار شد
کد خبر: 4074003
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸

آیین «طشت‌گذاری» در پایتخت حسینیت برگزار شد

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: آیین «طشت‌گذاری» در آستانه عزای حسینی و آغاز «ماه محرم» در پایتخت حسینیت ایران، دارالارشاد اردبیل برگزار شد.

طشت گذاریبه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم جعفرزاده، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، پنجم مردادماه، در آیین طشت‌گذاری اردبیلی‌ها اظهار کرد: فلسفه این طشت‌گذاری حادثه عجیبی است که در دشت کربلا توسط لشکر امام حسین(ع) رخ داده تا در مواجهه با لشکر حربن یزید ریاحی آب بر طشت‌ها ریخته و لشکریان و مرکب آنها را سیراب کنند.

وی بیان کرد: مردم اردبیل به تأسی از این سخاوت مولا و امام مظلوم خود آیین طشت‌گذاری را سالیان متمادی است که در ۲ روز مانده به ماه محرم برگزار می‌کنند که دیروز این آئین در حسینیه اوچدکان و امامزاده سید صدرالدین اردبیل و در مسجد جامع اردبیل برگزار شد تا این آئین که به نام اردبیلی‌ها ثبت ملی شده، قلب تپنده حضور عاشقان سیدالشهدا(ع) از سراسر کشور باشد.

جعفرزاده تصریح کرد: این آئین که تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت با حال و هوای معنوی به ویژه حضور دسته‌جات عزاداری، مداحان، نوحه‌سرایان و شعرا برگزار و در نهایت عزاداران با ریختن آب در طشت مسی سعی می‌کنند تا در این ایام به یاد تشنه لبان کربلا، مراجعین به مسجد را سیراب کنند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: فردا نیز در مسجد اعظم اردبیل و سه محله دیگر به همراه برگزاری این آئین، در سایر شهرستان‌ها طشت‌گذاری انجام شده تا برای آئین‌های رسمی عزاداری در ماه محرم حسینیان اردبیل آماده شوند.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: هر چند به نسبت سال‌های گذشته محدودیت‌های کرونایی برداشته شده اما همچنان با توجه به شیوع کرونا در موج جدید انتظار داریم تا حسینیان با زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه مناسب در فضای بسته عزاداری کنند تا شاهد فوران و اوج‌گیری این ویروس در ایام عاشورا و تاسوعا نباشیم.

انتهای پیام
captcha