حسنعلی علیپور خیر اردبیلی؛ نام نیکی که در دفتر تاریخ اردبیل ابدی شد
کد خبر: 4068759
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰

حسنعلی علیپور خیر اردبیلی؛ نام نیکی که در دفتر تاریخ اردبیل ابدی شد

آنچه که در گذر ثانیه‌ها و لحظات عمر حقیقتی جاودانه و همیشه ماندگار پیدا می‌کند، نام نیکی است که در سترگ دفتر تاریخ ابدی و جاودانه می‌ماند و همیشه چون نگینی خواهد درخشد.

حسنعلی علیپوربه گزارش ایکنا از اردبیل، 14 تیرماه امسال ۱۲ سال از درگذشت مرحوم «حسنعلی علیپور» بزرگ‌خیر مدرسه‌ساز کشور می‌گذرد، اما این خورشید احسان و خیّر‌ مدرسه‌ساز طلوع جاودانه‌ای در دل‌ها و قلب‌ها یافته است.

«حسنعلی علیپور» در سال 1317 در روستای دیجویجین از توابع اردبیل دیده به جهان گشود و با ساخت یک مسجد در زادگاهش گام به وادی فعالیت های خیرخواهانه گذاشت و پس از آن به مدرسه سازی روی آورد. او با عشق و علاقه‌ای وصف نشدنی مدرسه‌ها ساخت تا به 72 مدرسه به عدد شهدای کربلارسید.

علیپور مردی از تبار واقفان و خیرانی بود که بی‌ادعا تمام مال و منال خود را در راه مدرسه‌سازی بخشیده و بدون اینکه کوچکترین بهره و چشم‌داشتی به آنها داشته باشد سرمایه زندگی خود را وقف علم و خشنودی دانش‌آموزان این سرزمین کرده است.

او به ارزش و اهمیت علم و تحصیلات واقف بود، به رغم آنکه در موقعیت مالی و رفاهی خوبی در آلمان قرار داشت و از تاجران فرش به شمار می‌رفت همه سرمایه زندگی خود را صرف مدرسه‌سازی و آینده دانش‌آموزان این مرز و بوم کرد تا فرهنگ ایرانی و اسلامی بیش از گذشته اعتلا یابد.

این خیر مدرسه‌ساز که به عنوان خورشید خیرین مدرسه‌ساز کشور همیشه جلوه‌گری کرده و پر‌تلألو بود، نام و نشانی صادقانه و بی‌ریا دارد که نامش با کلماتی همچون مدرسه‌سازی به یاد 72 تن شهدای کربلا و عبارت‌های پاک و مقدس‌تری جلوه‌گری می‌کند به طوری که نامش با ده‌ها واژه مثبت گره خورده و به راحتی نیز این حقیقت از دل‌ها و زبان‌ها گسستنی نیست.

امروز نام علیپور را بیرون از مرزها صدا می‌زنند چرا که این مرد وارسته که در مقام رضای الهی قرار گرفته از خود آثاری را به یادگار گذاشته است که نسل‌های امروزی و آینده از ثمره آن بهره برده و لذت می‌جویند.

اما راز ماندگاری علیپور را باید در خدایی بودن رفتار، گفتار و کردارش جست‌وجو کرد که مرگ او را می‌توان طلوعی دوباره در ساحت علم، ادب و فرهنگ و اخلاق دانست که این شخصیت وارسته بدون توجه به زر و زور دنیا همت متعالی کرد تا فرزندان این مرز و بوم شایسته و مطلوب تحصیل کرده و انسان‌های وارسته و شاخصی شوند.

در گذر ثانیه‌ها و لحظات عمر آنچه حقیقتی جاودانه و همیشه ماندگار پیدا می‌کند نام نیکی است که در سترگ دفتر تاریخ ابدی و جاودانه می‌ماند و همیشه چون نگینی بر تارک تاریخ بشریت می‌درخشد.و حسنعلی علیپور به عنوان خورشید احسان و همیشه جاوید دل‌ها و قلب‌ها منور مانده و هر روز نیز روشن‌تر در باور‌ها و اعتقاد‌ها می‌ماند.

انتهای پیام
captcha