طرح جامع گردشگری استان اردبیل تدوین می‌شود
کد خبر: 4066142
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

طرح جامع گردشگری استان اردبیل تدوین می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل از تدوین طرح جامع گردشگری استان اردبیل به همت جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: این طرح با کارفرمایی میراث فرهنگی و استانداری به جهاددانشگاهی واگذار شده تا سند بالادستی برای توسعه همه جانبه استان در بخش گردشگری تهیه و تدوین گردد.

مهران اوچی اردبیلی رئیس جهاد دانشگاهی اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران اوچی‌اردبیلی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل، یکم تیرماه، در نشست با رئیس دادگستری و دادستان شهرستان نمین در بازدید از خط تولید نشاسته صنعتی اظهار کرد: دامداران استان اردبیل به دلیل خشکسالی‌های به وجود آمده در سال‌های اخیر در راستای تامین نهاده‌های دامی با مشکل مواجه شده‌اند که به همت محققان و پژوهشگران جهاد دانشگاهی به دنبال این هستیم دو ماده با ارزش غذایی مورد استفاده در جیره غذایی دام و طیور تحت عنوان گلوتامیک اسید و اسید آمینه لیزین را به مرحله تولید برسانیم.

وی با اشاره به اینکه هر دو این محصول وارداتی بوده و ارزبری بالایی دارند، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی خط تولید این محصولات در اردبیل با حمایت مسئولان استانی می‌توانیم، استان را از این نهاده‌ها بی‌نیاز کرده و حتی زمینه صادرات آن را نیز فراهم نمائیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل افزود: در صورت حمایت مسئولان استانی تلاش می‌کنیم طی سال های 1402-1401 خط تولید این دو محصول باارزش را در اردبیل و در جوار خط تولید نشاسته صنعتی، راه‌اندازی کنیم.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح فاز اول کارخانه تولید نشاسته صنعتی در استان اردبیل در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سالانه حدود 750 هزار تن سیب تولید می شود که 250 هزار تن درجه ۳-۴ محسوب می شود که مقادیر بسیار زیادی از این محصول ضایعات و دورریز سیب زمینی را تشکیل می‌دهد که با استفاده از این ظرفیت به تکنولوژی تولید نشاسته صنعتی از این مواد دست یافتیم و جهاد دانشگاهی اردبیل توانست موافقت ایجاد این کارخانه را از کارگروه اقتصاد مقاومتی دریافت کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با تلاش محققان جهاد دانشگاهی به مرحله استحصال این ماده باارزش صنعتی که در صنایع نفت به عنوان مبرد مته‌های حفاری و بعلت ویسکوزیته بالا مانع ریزش دیواره‌های چاه‌های نفتی می‌شود، رسیده‌ایم و در فازهای بعدی نیز سعی داریم تا تکنولوژی‌های جدید را در این کارخانه به مرحله عملیاتی شدن برسانیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل ادامه داد: نیاز سالانه کشور به این محصول شیمیایی صنعتی 4 هزار تن است که از کشور چین با ارزبری بسیار بالا وارد می‌شد که محققان جهاد دانشگاهی اردبیل با دستیابی به این تکنولوژی علاوه بر خودکفایی کشور زمینه صادرات این محصول را نیز فراهم کردند.

اوچی‌اردبیلی ظرفیت اسمی این کارخانه را در فاز اول 500 تن اعلام کرد و گفت: این کار یک اقدام دانش بنیان بر پایه فناوری‌های روز دنیاست که امیدواریم با جذب اعتبارات ملی و استانی بتوانیم کارخانه را به ظرفیت واقعی 2 هزار تن در سال برسانیم.

وی در ادامه به تولید محصولات دارویی بر پایه گیاهان دارویی در جهاد دانشگاهی اردبیل اشاره کرد و گفت: دو محصول قطره سینوزیت با نام علمی دامپرلی و پماد پاپیتال مرحله تست انسانی با اخذ کد اخلاق پزشکی را سپری کرده و در مرحله تجاری‌سازی هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل ظرفیت بالای گیاهان دارویی در اردبیل را یادآور شد و بیان کرد: جنگل فندقلو به عنوان زیستگاه طبیعی و منحصربفرد منبع بسیار غنی تولید و استحصال گونه‌های متنوع گیاهان دارویی است که در سال های اخیر این ظرفیت مغفول مانده است.

اوچی‌اردبیلی به خدمات مرکز درمان نازایی و ناباروری اردبیل نیز اشاره و اظهار کرد:  در 10 سال گذشته با راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری اردبیل 2 هزار و 700 خانواده فرزنددار شده بطوریکه امید به زندگی به این خانواده ها بازگشته است.

وی از تدوین طرح جامع گردشگری استان اردبیل به همت جهاد دانشگاهی خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح با کارفرمایی میراث فرهنگی و استانداری به جهاددانشگاهی واگذار شده تا سند بالادستی برای توسعه همه جانبه استان در بخش گردشگری تهیه  تدوین گردد.

لزوم حمایت قاطع از واحدهای دانش‌بنیان

شکور نوروزنیا، رئیس دادگستری شهرستان نمین در ادامه اظهار کرد: امسال شعار سال با عنوان تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین به صورت نمادین از سوی مقام معظم رهبری برگزیده شد و این نشان از دغدغه فکری رهبر انقلاب در راستای ارتقای چهره تولید، دانش و اقتصاد در کشور است.

وی با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی به عنوان یک واحد آمیخته با علم خاطرنشان کرد: از اینکه یک نهاد انقلابی با بها دادن به اندیشه‌های فناورانه جوانان آن را تا مرحله تبدیل به ایده همراهی می‌کنند مایه خرسندی است و این حمایت‌ها باید استمرار داشته باشد.

رئیس دادگستری شهرستان نمین استفاده از ایده‌های خلاقانه جوانان و تبدیل ایده به پدیده را نیاز اساسی کشور در مسیر توسعه اعلام کرد و گفت: جهاد دانشگاهی در تحقق تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین باید در استان پیشگام باشد و فعالیت‌های تولیدی، حمایت از واحدهای دانش‌بنیان و گواه این اقدامات مهم و ارزشمند این نهاد انقلابی است.

نوروزنیا بحث تولید و اشتغال را در کاهش نیازمندی کشور مهم ارزیابی کرد و افزود: بحث تولید گیاهان دارویی، طرح جامع گردشگری، کارخانه تولید نشاسته صنعتی و در کنار آن تولید نهاده‌های دامی اقدامات ارزشمندی هستند که امیدواریم همگی با رهبری و مدیریت جهاد دانشگاهی در استان به مرحله عملیاتی و سوددهی رسیده و استان از حیث تولیدات صنعتی این واحد به خودکفایی برسد.

وی با ابراز تاسف از واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی ادامه داد: وقتی ما در استان ظرفیت تولید این مواد را با قیمت تمام شده پائین داریم توجیهی برای واردات آنها نداریم و ضروری است تا مسئولان با حمایت از ایده‌های جهاد دانشگاهی در این راستا در تولید نهاده‌های دامی در کنار این واحد قرار گیرد.

رئیس دادگستری شهرستان نمین با تبریک هفته قوه قضائیه به حمایت از واحدهای تولیدی مشکل‌دار در این شهرستان اشاره و اظهار کرد: تا حد امکان جلوی تعطیلی واحدهای تولیدی در این شهرستان را گرفته‌ایم تا چرخه تولید و صنعت در نمین متوقف نشود.

انتهای پیام
captcha