شعار سال 1401 سکوی جهش در حوزه اقتصادی است
کد خبر: 4045088
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹

شعار سال 1401 سکوی جهش در حوزه اقتصادی است

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل گفت: نامگذاری سال ۱۴۰۱ می‌تواند سکوی جهشی در کشور و در استان در حوزه اقتصادی، تولید و ریل‌گذاری جدیدی در حوزه اشتغال ایجاد کند.

شعار سال 1401 به گزارش ایکنا از اردبیل، فاضل احدی، مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل، ششم فروردین‌ماه، ضمن گرامیداشت فرارسیدن سال جدید، با اشاره به اهمیت تحقق شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر تولید دانش بنیان و اشتغالزایی، اظهار کرد: موتور حرکت در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد، دانش‌بنیان‌ها بوده و این نامگذاری از سوی مقام معظم رهبری می‌تواند حرکت جدیدی در کشور آغاز کند.

وی افزود: در آستانه قرن جدید این نامگذاری می‌تواند سکوی جهشی در کشور و در استان در حوزه اقتصادی، تولید و ریل‌گذاری جدیدی در حوزه اشتغال ایجاد کند.

احدی ادامه داد: مقام معظم رهبری هر ساله با تعیین شعار سال، راه درست، نیاز و اولویت اصلی کشور را به مسئولان گوشزد می‌کنند و در حال حاضر تمامی نهاد‌های صنعتی و دانشگاهی در کشور در حوزه‌های مختلف از جمله بخش‌های دولتی و خصوصی باید با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط داشته باشند و با استفاده از توان و تخصص این شرکت‌ها بهره‌وری خود را افزایش دهند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اردبیل، به ارتباط بین رقابت شدید و تغییرات سریع در اقتصاد اشاره کرد و گفت: تغییرات سریع بر پایه رشد گسترده و پرشتاب علم و دانش و فن‌آوری است و به تبع آن بروز پدیده‌های نوین اجتماعی، فرهنگی و سیاسی همچون جهانی شدن، درحال ظهور و بروز هستند و ظهور اقتصاد نوین، برپایه خدمات است که در واقع، محور آن، از تولید صنعتی به سوی عرضه انواع خدمات مبتنی بر دانش و فن‌آوری، جابه‌جا شده است.

احدی با بیان اینکه امروزه اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از جدیدترین مباحث در علوم اقتصادی مطرح است، افزود: نقش دانش در اقتصاد به دلیل بهبود بهره‌وری عوامل تولید از گذشته مورد توجه قرار گرفته و جایگاه آن به عنوان عوامل درون زا در رشد اقتصادی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در اقتصاد دانش‌بنیان، تولید، توزیع و کاربرد دانش محرک اصلی رشد اقتصادی، تولید ثروت و اشتغال در فعالیت‌های اقتصادی است، فرآیند‌های خلق دانش، ذخیره‌سازی، اشتراک و به کارگیری آن باید به دقت برنامه‌ریزی شود تا پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان را تضمین کند و برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان بایستی شرایط لازم برای ابداع و نوآوری فراهم شود تا توانایی تبدیل ایده‌ها به محصولات از طریق سرمایه‌گذاری، به تولید محصولات جدید منجر شود.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اردبیل ادامه داد: وقتی تولید مبتنی بر دانش باشد حتما در حوزه رقابت و اقتصادی بودن تولید حرف‌های فراوانی برای گفتن خواهیم داشت و در حوزه دانش‌بنیان‌ها علاوه بر اینکه توانستیم ظرفیت ایران را نشان دهیم در بزنگاه‌ها نیز به فریاد کشور رسیده‌اند.

احدی اظهار کرد: نقش شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها در حوزه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست در صادرات محصولات بسیار پیچیده توفیقات زیادی داشته‌ایم و مجلس اخیرا قانون دانش‌بنیان‌ها را نهایی کرد، این قانون می‌تواند مسیر حرکت را مشخص کند، دولت و مجلس به هم‌راستایی در حوزه دانش‌بنیان‌ها پیدا کرده‌اند که این هم‌راستا بودن دو قوه امیدبخش است.

انتهای پیام
captcha