پنجم شعبان؛ سالروز ولادت زینت عبادت‌کنندگان
کد خبر: 4041332
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷

پنجم شعبان؛ سالروز ولادت زینت عبادت‌کنندگان

امروز سالروز ولادت چهارمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام سجاد(ع) است که در پنجم شعبا‌ن‌المعظم سال 38 هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود.

پنجم شعبان؛ سالروز ولادت زینت عبادت‌کنندگانبه گزارش ایکنا از اردبیل، امام سجاد(ع) در پنجم شعبا‌ن‌‌المعظم سال 38 هجری قمری، در مدینه دیده به جهان گشود و برخى نویسندگان مانند ابن‌جریر طبرى امامى در کتاب دلائل الامامه، حتى به خانه‌اى که امام سجاد(ع) در آن متولد شده اشاره کرده‌اند و گفته‌اند که آن حضرت در خانه فاطمه زهرا(س) قدم به جهان نهاده است.

آنچه براى محققان منشا تردید شده، این است که اگر سال‌هاى 38 یا 37 و یا 36 را سال‌هاى ولادت آن گرامى بدانیم این سال‌ها مقارن با جنگ جمل و حضور على(ع) و خاندان وى در عراق است، بنابراین حسین بن على(ع) و همسر وى نمى‌توانسته‌اند چنین سال‌هایى را در مدینه باشند.

براى امام زین العابدین(ع) این کنیه‌ها یاد شده است: ابوالحسن، ابومحمد، ابوبکر، ابوالحسین، ابوعبدالله و ابوالقاسم است که در این میان، مشهورترین کنیه آن حضرت نخست ابوالحسن و سپس ابو محمد است و اما القاب آن گرامى چنین است: زین‌العابدین، سید العابدین، سجاد، ذوالثفنات، قدوه الزاهدین، سید المتقین، امام المومنین, زین الصالحین، منار القانتین، الزکى، الامین، و سید المجتهدین.

برخى زین‌العابدین(ع) را بزرگترین فرزند حسین بن على(ع) دانسته‌اند ولى از بیشتر منابع تاریخى چنین استفاده مى‌شود که على اکبر - شهید کربلا - بزرگ‌ترین پسر خانواده بوده است و امام سجاد(ع) از وى سن کمترى داشته است و بر این اساس زین العابدین را على اوسط نامیده‌اند.

مادر بزرگوار آن حضرت، شهربان، دختر یزدگرد آخرین شاه ساسانى است که طى فتوحات شهرهاى ایران به دست مسلمانان اسیر شد و از ایران به مدینه برده شد و در پرتو حمایت امیرالمومنین(ع) آزاد شد، به همسرى حسین بن على علیه السلام در آمد و افتخار یافت تا مادر امام زین العابدین(ع) و نه امام معصوم از نسل او پدید آمد.

على(ع) درباره او به فرزندش حسین(ع) سفارش فرمود: از همسرت شهربانو خوب محافظت و نگهدارى کن و به او نیکى نما، چرا که او در آینده‌اى نزدیک براى تو فرزندى خواهد آورد که بهترین اهل زمین خواهد بود.

این که شهربانو، در چه سالى دیده به جهان گشوده و در چه سنى به همسرى حسین بن على(ع) در آمده و پس از آن چند سال با آن حضرت زندگى کرده است، مورخان و محدثان نظر قاطعى را ثبت نکرده‌اند.

پس از شهادت امام حسین(ع) در محرم سال شصت و یک هجرى، منصب امامت به على بن الحسین(ع) منتقل شد و شیعه افتخار یافت که پس از على بن ابیطالب(ع) و حسن بن على(ع) و حسین على(ع)، زمام رهبرى وى را سید الساجدین، زین العابدین، امام سجاد(ع) عهده‌دار شد و امامت سید الساجدین(ع) از سال 61 ه.ق تا سال 95 هجرى قمرى استمرار یافت.

یادداشت: ابراهیم عزیززاده

انتهای پیام
captcha