مسئولی که آینده‌نگری ندارد نباید پشت میز مدیریت بنشیند
کد خبر: 4037150
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
آیت‌الله عاملی:

مسئولی که آینده‌نگری ندارد نباید پشت میز مدیریت بنشیند

امام جمعه اردبیل، گفت: مسئولی که آینده‌نگری ندارد نباید پشت میز مدیریت بنشیند، روزمرگی بلای خانمان سوز مدیریت مخصوصا مدیریت کلان است یک دقیقه مجلس یک میلیارد تومان برای این ملت هزینه دارد آن‌ها باید حتی برای یک دقیقه خود برنامه‌ریزی داشته باشند.

حسن عاملی امام جمعه اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، ۲۹ بهمن‌ماه، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل، با اشاره به موضع‌گیری‌های اخیر آمریکا در رابطه با ایران اظهار کرد: این روز‌ها آمریکایی‌ها به طور مکرر اظهار می‌کنند که ما با تحریم ایران به اهداف خود نرسیدیم آن‌ها شدیداً به ترامپ حمله می‌کنند که از برجام خارج شد و دست ایران را برای بالا بردن سطح غنی‌سازی و برای راه‌اندازی سانتری فیوژ‌های پیشرفته باز گذاشت. اوباما گفت: اگر می‌توانستیم یک پیچ هسته‌ای ایران را نمی‌گذاشتم سر جایش باشد، اما نمی‌توانیم کلمه «نمی توانیم» بار‌ها از طرف آن‌ها تکرار شده و ادبیات جدیدی است که فقط و فقط با مقاومت ملت ما حاصل شده است و حالا جز تعامل با ایران اسلامی چاره دیگری ندارند و قرار است این روز‌ها میلیارد‌ها دلار ثروت بلوکه شده ایران در خارج را آزاد کنند.

عاملی ادامه داد: آنچه در این باب مهم است این است که این فضیلت منحصرا مربوط به مقاومت ملت و قبول شدید‌ترین محرومیت‌ها از طرف ملت است نه ناشی از استعداد مسئولین تحریم‌ها دقیقاً انتقام از ملت به عنوان عنصر اصلی مقاومت بود بنابراین شکر این نعمت به این است که در رفاه و آسایش و عزت ملت تلاش مضاعف شود جای غصّه هست که دولتمردان در تامین چند قلم اجناس ضروری مردم که با آن سفره آن‌ها آباد می‌شود آینده نگری و برنامه‌ریزی ندارند.

وی بیان کرد: مسئولی که آینده‌نگری ندارد نباید پشت میز مدیریت بنشیند، روزمرگی بلای خانمان سوز مدیریت مخصوصا مدیریت کلان است یک دقیقه مجلس یک میلیارد تومان برای این ملت هزینه دارد آن‌ها باید حتی برای یک دقیقه خود برنامه ریزی داشته باشند شان ملت ما این نیست که با داشتن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های عظیم داخلی دلهره قیمت کالا‌های اساسی و ضروری را داشته باشد در شان ملت ما نیست که در تامین یک سفره عادی برای خانواده اش دچار مشکل شود و روز به روز سفره اش کوچکتر و شان پدری شکسته شود.

امام جمعه اردبیل افزود: جای تاسف است که عشایر دامدار ما برای تهیه نهاده‌های دامی اعم از جو سبوس ذرت و ... با مشکلات حاد مواجه شده‌اند آنچه با دفترچه عشایری داده می‌شود اصلاً کفاف نمی‌کند و در بازار آزاد علاوه بر اینکه قاچاق است بسیار گران می‌باشد و دامداری توجیه اقتصادی را از دست می‌دهد طبعاً حیوان را حتی حیوان‌های باردار را می‌فروشند بنابراین فردا و پس فردا قیمت گوشت اوج می‌گیرد.

وی بیان کرد: در این خصوص کسانی که دام ندارند، اما دفترچه گرفته اند و کسانی که احتکار یا دلالی می‌کنند بدانند که مدیون یک ملت می‌شوند و فردای قیامت هیچ بخشش و جبرانی برای آن‌ها متصور نیست وقتی کشاورزی ما در محصولات استراتژیک حتی در کنجاله محتاج خارج است این نشان می‌دهد که سیاست‌گذاری‌های کشاورزی روی ریل نیست در این میان نمایندگانی که با دخالت باطل در عزل و نصب‌ها ادعا می‌کند که ما باید از حقوق مردم دفاع کنیم معلوم نیست که چرا در معیشت مردم قدرت دفاع ندارند در اینجا اگر کسی سوءظن بکند جای ملامت نیست اگر در کشور قرار بر بزرگداشت است این بزرگداشت فقط حق ملت ما است باید برای ملت بزرگ بزرگداشت برگزار شود که توانست در کنار این سوء مدیریت‌ها آمریکا را در اهداف تحریمی خود ناکام بگذارد تحریمی که درباره آن اوباما گفت در طول تاریخ چننی تحریمی برای هیچ ملتی وضع نشده است و بعد از او ترامپ بر شیپور دمید و فشار حداکثری را نیز اضافه کرد.

امام جمعه اردبیل با تاکید بر عزت و اقتدار مردم ایران تصریح کرد: ملت ما ملتی نیست که خودش سرش را جلوی دشمن بیاورد گردنش را دراز کند و دشمن را بر قتل خود متمکن بکند وقتی تاتار‌ها به مسلمان‌ها حمله کردند مسلمان‌ها در اثر ترس به شدت مرعوب بودند و شخصیت روحی آن‌ها متلاشی شده بود و قبل از شکست در جنگ از نظر روحی شکست خورده بودند شلل و فلج فکری آن‌ها را فرا گرفته بود و لذا به راحتی خود را در اختیار تاتار‌ها قرار می‌دادند پنج تاتار به روستا وارد می‌شدند همه را به خط می‌کردند و همه را گردن می‌زدند ابن اثیر در الکامل در حوادث سال ۶۲۸ قمری می‌نویسد یک تاتار داخل روستا می‌شد در حالیکه جمع زیادی از مردم در روستا بودند همه آن‌ها تسلیم آن یک تاتار می‌شدند و او شروع به کشتن آن‌ها یکی بعد از دیگری می‌کرد و از مسلمان‌ها کسی جرات نمی‌کرد که دست خود را بر آن سواره تاتار بلند کند حمله کند یا دفاع بکند روزی تاتار یک نفر از مسلمان‌ها را دستگیر کرد در حالیکه سلاحی در دستش نبود که با آن سر مسلمان را ببرد تاتار به آن مسلمان گفت سرت را بر زمین بگذار و تکان‌نخور تا من برگردم! او سرش را بر زمین گذاشت و تا تاتار رفت و با خود شمشیری آورد سپس او را کشت.

خطیب جمعه اردبیل ادامه داد: هر مسلمانی قبل از اینکه کشته شود خدا را به تاتار قسم می‌داد که مرا نکش و اینگونه می‌گفت: «لا بالله لا تقتلنی» تاتار‌ها این جمله را آن قدر شنیده بودند که با کلمه لا بالله لا بالله برای خودشان موسیقی درست کرده بودند یک مرد مسلمان می‌گوید من در ساختمانی مهجور و ویرانه پنهان شده بودم و تاتار‌ها به من دست پیدا نکرده بودند من از پنجره آن‌ساختمان ماجرا را شاهد بود آن‌ها بعد از اینکه مردان روستا را کشتند زن‌ها را اسیر کردند سوار اسب‌های خودشان شدند و رقص را شروع کردند در حالیکه می‌خندیدند همه با هم این جمله را تکرار می‌کردند لابالله لابالله لابالله!

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما در برابر آمریکا تسلیم نخواهیم شد گفت: ما آنگونه نخواهیم بود ما در برابر تاتار معاصر یعنی دولت اهریمنی آمریکا این را نصب العین خود قرار خواهیم داد «وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن کُنتُم مُؤمِنینَ» (و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید).

وی ادامه داد: زیرساخت‌های داخلی اعم از اقتصادی، فرهنگی، دینی و اعتقادی و اخلاقی اگر محکم باشد کشور به یک قلعه نفوذ ناپذیر تبدیل می‌شود در هر دوره که ما شکست خورده ایم مشکل از داخل بوده است اگر به همدیگر رحم نکنیم شکست می‌خوریم اگر اضاعه حقوق کنیم شکست می‌خوریم. اگر عدالت مختل شود و هر چیز و هر کس به جای خود نباشد شکست می‌خوریم.

وی آمریکا را تجسم بی‌رحمی نامید و افزود: کافری که بر ما مسلط می‌شود تجسم خلاف‌ها، بی‌عدالتی‌ها و بی‌رحمی‌هاست و لذا در روایت آمده الکافر ذنب المومن در تاریخ آمده که دختر هلاکوخان زعیم و رهبر تاتار در بازار بغداد قدم میزد دید جمعی از مردم اطراف مردی را گرفته‌اند گفت: او کیست؟ گفتند: عالمی از علماء مسلمان هاست گفت: او را حاضر کنید عالم مسلمان‌ها آمد و در برابر دختر تاتار ایستاد دختر تاتار از او پرسید شما مومن به خدا هستید؟ گفت: بله گفت آیا اعتقاد دارید که ان الله یویّد بنصره من یشاء؟ گفت: بله پرسید آیا خداوند ما را به شما غالب نکرد؟ گفت: بله پرسید: آیا معنی این غلبه این نیست که ما در نزد خداوند محبوب‌تر از شما هستیم؟ گفت: نه گفت: چرا؟ عالم مسلمان از او پرسید آیا تا به حال چوپان گوسفندان را دیده‌ای؟ گفت: بله پرسید وقتی بعضی از گوسفندان از گله جدا شود چوپان چه کار می‌کند؟ گفت: سگ‌های خود را می‌فرستد تا آن‌ها را دوباره به گله برگرداند گفت شما از طرف خداوند نظیر همان مأموریت را دارید وقتی ما از منهج و از طاعت خداوند خارج می‌شویم شما در پشت سر ما قرار می‌گیرد تا ما دوباره به طرف خداوند برگردیم.

انتهای پیام
captcha